Een van de meest besproken onderwerpen op triathlonfora, en tevens een van de meest gestelde vragen aan triathloncoaches, is hoe je alle trainingen kan inplannen in een drukke week. Een juiste balans vinden tussen het gezinsleven, een (drukke) baan en trainingen voor een triathlon kan erg lastig zijn. Op social media, of misschien zelfs bij de triathlonvereniging waar je lid van bent, zie je een hoop mensen die een drukke baan en gezinsleven moeiteloos lijken te combineren met de sportieve activiteiten die vereist zijn om een triathlon te kunnen voltooien. Wil jij ook optimaal gebruik maken van de beschikbare tijd? Lees dan deze 5 tips voor het maken van een trainingskalender!

Kies een wedstrijd en betrek de familie bij deze keuze

Triathlon is een sport waar je veel voor moet doen en moet laten. Dit kan voor de mensen die dichtbij je staan erg frustrerend zijn. Wanneer je het gezin betrekt bij jouw voorbereidingen, kan je een hoop frustraties voorkomen. Kies bijvoorbeeld samen uit een aantal opties voor triathlonwedstrijden. Een triathlonwedstrijd in het buitenland kan je mooi combineren met een vakantie in de omgeving. Wanneer jouw partner en kinderen ook geïnteresseerd zijn in de triathlonsport (of één of meerdere onderdelen van de triathlonsport) kan je sommige trainingen samendoen en is er meer begrip.

Plan de trainingen in de gezinskalender

Wanneer je een trainingskalender maakt voor jouw trainingen is het handig om dat in, of met behulp van, de gezinskalender te doen. Zo weet iedereen welke trainingen er bij jou op het programma staan en kan jij trainingen om belangrijke (gezins-)activiteiten heen plannen. Hieronder vind je een stappenplan om een goed trainingsplan op te stellen.

  1. Zet eerst de afspraken in de agenda die niet verplaatst kunnen worden. Denk daarbij aan werk en      (sportieve) activiteiten van de kinderen. Hier kan je de trainingen omheen plannen.
  2. Plan de trainingen die gedaan moéten worden. Denk aan duurtrainingen.
  3. Zorg dat je daarna de groepstrainingen inplant. Denk hierbij aan gezamenlijke trainingen bij een triathlonvereniging, zoals zwemtrainingen, baantrainingen en spinning lessen.
  4. Als laatste plan je de flexibele activiteiten in. Denk daarbij aan boodschappen doen, wassen, andere huishoudelijke taken enzovoorts.

Er zijn naast fysieke kalenders ook verschillende online kalenders te vinden, zoals Google calendar. Welke kalender je ook gebruikt, zorg ervoor dat iedereen een eigen kleur heeft zodat je makkelijk kan zien wie wat voor activiteit heeft gepland en wanneer.

Maak van een rustdag ook écht een rustdag in de trainingskalender

Een rustdag is, zeker wanneer je traint voor een triathlon over de hele afstand, een dag waarop je écht rust moet houden. Wanneer je op zo’n dag niks gepland hebt (behalve misschien Netflix series kijken op de bank) kan jouw lichaam goed herstellen. Heb je veel verplichtingen op een rustdag, denk aan boodschappen doen, de kinderen naar sportclubs brengen, het gras maaien en de auto wassen? Dan is het dus eigenlijk geen echte rustdag. Als je niet volledig hersteld bent begin je al moe aan de training de dag erna. Zorg dus dat je een rustdag plant in de trainingskalender op een dag dat je niet veel andere dingen te doen hebt.

Maak gebruik van “hulptroepen”

Als je naast een drukke baan en een druk gezinsleven aan het trainen bent voor een triathlon over een langere afstand, is het fijn om “hulptroepen” in te kunnen schakelen. In plaats van alle taken te laten rusten op de schouders van partner en kinderen, kan je extra hulp vragen. Dit kan een betaalde hulp zijn voor huishoudelijke taken, maar ook grootouders die kunnen helpen met oppassen of kinderen wegbrengen naar clubjes.

Luister naar je lichaam!

De laatste tip in deze lijst, maar misschien wel de meest belangrijke, is “luister naar je lichaam”. Je kan op papier een perfecte planning gemaakt hebben, maar als je niet luistert naar je lichaam is deze planning niets meer waard. Ben je kapot na een lange duurtraining? Dan is het echt niet erg om een keer een training over te slaan. Op die manier voorkom je blessures en raak je niet overtraind. Kwaliteit van de training gaat altijd boven kwantiteit.

Meer hulp nodig? Laat je begeleiden door een coach

Lukt het, ook met deze tips, niet om zelf een juiste balans te vinden? Dan is het verstandig om een coach te vinden die jou hierin kan begeleiden. Wanneer je zoekt naar een geschikte coach is het belangrijk om te kijken of een coach ook begrip heeft voor alle activiteiten die plaatsvinden buiten de triathlontrainingen om. Iemand die bereid is om samen met jou te puzzelen zodat alle elementen zoals bijvoorbeeld sociale verplichtingen, huishoudelijke taken en werk ook passen in de planning. Coaches kan je vinden op Trainingpeaks maar ook op de pagina Triathloncoaches in Nederland.