Op 25-05-2019 schreef ik het laatste deel van mijn dagboek. Hier stond ook een weekschema in. Dit schema voor de beginnende racefietser heb ik overigens zelf gemaakt. Het is dan ook niet echt een trainingsschema, maar meer omdat ik het leuk vond om wat meer te fietsen.. of zoals mijn schoonvader altijd zegt: “Gewoon op de fiets stappen! Al ga je 20km. Je kan best elke dag een stuk fietsen”. Gisteren was de laatste dag van het schema. Is het mij gelukt om mij te houden aan het schema? Ben ik tussen de 250 en 300 km uiteindelijk uitgekomen na 7 keer fietsen? Deze week was trouwens ook voor het eerst dat ik met een sporthorloge ging fietsen, waardoor ik ook gegevens kan delen van Garmin Connect.

Het weekschema

Hieronder zie je nogmaals het weekschema dat ik de afgelopen week geprobeerd heb te volgen:

Fietschema

Dag 1 weekschema

Op maandag stond een rit van tussen de 60 en 70 kilometer met een lage intensiteit op het programma. Samen met mijn vriendin mijn favoriete rondje gefietst. Het eerste stuk langs de ringvaart en de Westeinder Plassen, langs de Kromme Mijdrecht, door de Meije en via de Nieuwkoopse plassen (tussen de schapen door) naar huis. Echt een leuk rondje voor op een zonnige dag. Mijn benen voelden goed, hartslag was gemiddeld 142bpm, wat nog net valt onder intensieve duurtraining (volgens de hartstichting). Praten gaat dan al iets moeilijker en het ademen iets zwaarder. Voor dag 1 dus een prima tempo. Hieronder de statistieken vanuit Garmin Connect:

Dag 1 Garmin Connect weekschema beginnende racefietser

Dag 2

Dag 2

Dinsdag stond in teken van een korte rit van tussen de 20 en 30 kilometer. Deze had ik ingepland naar het advies van mijn schoonvader: “Al ga je maar 20 kilometer!”. De gehele dag was er slecht weer voorspeld, dus we zijn maar gewoon in de regen gaan fietsen. Dat tegen het einde van de middag de zon ging schijnen was even jammer, maar stiekem vond ik het ook wel weer leuk om door de regen te fietsen! De route ging via Ter Aar, Bilderdam en via mijn lievelingssegment naar huis. Hartslag gemiddelde lag iets hoger dan de vorige rit op een gemiddelde van 151bpm. Volgens de hartstichting valt dit onder D3 Maximale duurtraining. “Je traint dan met een hoge hartslag, het lichaam kan nog net alle afvalstoffen afvoeren zonder te verzuren. Praten is lastig en je gaat hijgen.” Voor mijn gevoel kon ik echter prima praten en heb ik niet enorm zitten hijgen op de fiets. Hieronder de statistieken vanuit Garmin Connect:

Dag 2 Garmin Connect

Dag 3

Dag 3

Schelpenpad

Schelpenpad

Woensdag voelden mijn benen nog steeds prima en ik had, toen ik zag dat het een zonnige dag werd, er weer zin in. Er stond een rit van 30-40 kilometer met een hogere intensiteit gepland. Wat voor mij een gemiddelde tussen de 25 en 29 kilometer per uur is. Dit heb ik echter niet gered, maar dat kwam ook omdat we anderhalve kilometer van de route moesten lopen, omdat we op een schelpenpad terecht kwamen. We probeerden een rondje om onze woonplaats Alphen aan den Rijn te rijden. Een leuke tocht met een aantal nieuwe wegen. In totaal 35 kilometer gefietst en dus netjes in het midden van mijn doelafstand. Qua hartslag viel het net aan nog in intensieve duurtraining, maar het voelde meer als een rustig rondje. Hieronder de statistieken vanuit Garmin Connect:

VOOR JOU GESELECTEERD:
Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 9

Dag 3 Garmin Connect

Dag 4

Dag 4

Donderdag stond er maar 20 kilometer op het programma. Normaal gesproken zou ik op deze dag niet gaan fietsen, maar voor mijn weekschema maakte ik graag een uitzondering. Ik fietste dit rondje in mijn eentje. Er stond veel wind deze dag. Het eerste deel had ik een flinke wind in de rug, waardoor ik al mijn pb’s op het eerste stuk heb verbroken. Het tweede stuk was met flinke tegenwind. Dit ben ik nog echt niet gewend en ik wist ook niet zo goed hoe ik er mee om moest gaan. Mijn hartslag schoot in het rood, waardoor ik een gemiddelde hartslag van 161 heb over de gehele rit gemeten. Dit valt bijna in het gebied van zware kortdurende inspanning, die je niet lang vol kan houden. Misschien had ik de blog over fietsen met tegenwind op deze website wat beter door moeten lezen! Wel ben ik blij dat ik gewoon ben gegaan. Volgens mijn vriendin “(…) als je altijd fietst zonder het zwaar te krijgen, wordt je niet snel sneller en sterker. Je mag af en toe best wat voelen, zowel tijdens als na het sporten! Zolang je maar goed hersteld daarna”. Hieronder de statistieken van Garmin Connect:

Dag 4 Garmin

Dag 5

Dag 5

Dag 5 voelden mijn benen wat minder goed dan de dagen daarvoor. Ben ik te hard gegaan? Gelukkig toen ik eenmaal een paar kilometer onderweg was, voelde ik mij gelukkig alweer een heel stuk beter. Op vrijdag stond de langste rit van de week op het programma. Een rit tussen de 70 en 80 kilometer. Aangezien ik heel graag eens het rondje ringvaart wilde rijden, hebben we besloten om dat te fietsen. Deze route was iets langer dan het weekschema aangaf, maar gelukkig was het weekschema slechts een leidraad en geen vast gegeven. Het rondje ringvaart is favoriet bij veel wielrenners en triatleten. Onderweg werden we dan ook aan alle kanten ingehaald door deze snelheidsduivels.

Rondje Ringvaart fietsen

Deze route is wel echt heerlijk als je gewoon lekker door wilt rijden. De route is simpel: zorg dat de ringvaart langs de ringvaart blijft fietsen.  Je komt dan langs dorpen en steden zoals Aalsmeer, Badhoevedorp, Zwanenburg, Bennebroek, Hillegom en Lisse. Onderweg vliegen boven je hoofd vliegtuigen af en aan naar en van Schiphol. Een prachtige rit van 85 kilometer! Het rondje ringvaart zelf is ongeveer 62 kilometer. Mijn hartslag gemiddeld was 144. Hieronder je dat terug in de statistieken van Garmin Connect:

VOOR JOU GESELECTEERD:
Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 8

Dag 5 Garmin Connect

Dag 6

Volgens het schema moest ik op zaterdag 20 kilometer fietsen met een lage intensiteit. Deze heb ik bewust overgeslagen. Op dag 7 zou ik namelijk een iets langere rit vanaf het vakantiepark RCN het Grote Bos naar Alphen aan den Rijn maken. Een dagje rust en herstel kon dan naar mijn mening zeker geen kwaad. Mijn benen voelden eigenlijk nog wel goed, maar ik ben blij dat ik niet ben gegaan. Toch maar niet 7 dagen achter elkaar fietsen! Ik heb verder niet veel interessante statistieken voor deze dag, maar zoals je in de onderstaande afbeelding ziet, heb ik wel lekker geslapen 😉.

Goed geslapen

Dag 7

Dag 7

De laatste dag van het weekschema fietste ik samen met mijn schoonvader van vakantiepark RCN het Grote Bos terug naar Alphen aan den Rijn. Een rit van 65 kilometer, met mijn schoonvader, die op zijn 15e is begonnen met veel fietsen en daar nog steeds niet mee gestopt is. De snelheden die hij normaal haalt, haal ik bij lange na niet, maar gelukkig had hij in de ochtend al een ‘mini-triathlon’ qua training achter de rug. De rit was volledig nieuw voor me, maar ik heb er echt van genoten. Van tevoren dacht ik we veel in de stad zouden fietsen. We moesten immers Utrecht van noord naar zuid door zien te komen. Achteraf heb ik het bijna niet gemerkt dat we langs een grote stad reden.

Het stuk langs de het Amsterdam-Rijnkanaal was erg mooi en leuk om eens te fietsen langs het grote gebouw van Rijkswaterstaat in Utrecht in plaats van met de auto. Via Woerden en Bodegraven naar huis. Tussendoor kort gestopt om wat drinken te kopen (water in de bidons was binnen een half uur al lauwwarm geworden) bij de benzinepomp. Ook een snickers-reep mocht natuurlijk niet ontbreken. Tegen het einde voelde ik mijn benen wel, maar dat mocht niet baten. Met een gemiddelde snelheid van 23,3 kilometer per uur was dit mijn snelste rondje langer dan 40 kilometer. Mijn hartslag had ik prima onder controle, alleen tegen het einde schoot deze iets omhoog. Ik rook waarschijnlijk de finish en zette de laatste 15 kilometer nog een versnelling in. Het was een hele leuke en gezellige rit. Wie een half jaar geleden tegen mij had gezegd dat ik samen met mijn over-sportieve schoonvader 65 kilometer zou gaan fietsen, had ik voor gek verklaard.

Dag 7 Garmin

Nieuw horloge, weekschema en ervaring

In de volgende blog ga ik uitgebreid in op de ervaring met mijn nieuwe horloge. Misschien dat ik er wel een review aan ga wijden. Ik wilde eerst uitgebreid ingaan op mijn ervaring met het weekschema, maar dan zou deze blog nog langer worden. Voor deze week ga ik weer een fietsschema maken, maar vandaag (en wellicht morgen) neem ik even rust! Het nieuwe schema komt snel online! Hieronder de statistieken van de afgelopen week:

  • Totale afstand: 297.5 kilometer
  • Totaal calorieën: 9216 colorieën
  • Activiteiten: 6