Home » Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 4

Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 4

Bidonhouder, rit 3

Na één rustdag begon het alweer te kriebelen. Op de rustdag had ik een leuke fietsroute gemaakt in Google Maps. Vanaf de camping naar Marina D’or in Oropesa en via een nieuwe weg terug. Wel met een hoogteverschil van bijna 250 meter op de terugweg (dit is voor mij veel). Er stond  erg veel wind, maar toch had ik er zin in! Vandaag ook nog even naar de Decathlon geweest in Castellón om wat spullen in te slaan die ik nog wilde hebben.

Rit 3: Benicassim – Oropesa – Bergje – Benicassim

Na twee ritten heb ik weinig problemen meer met het schakelen en ook lijkt mijn lichaam de vreemde houding op de fiets te accepteren. In Nederland wil ik nog wel investeren in een goede bikefitting, maar dat zal pas over enkele maanden zijn. Iemand nog tips waar ik dit het beste kan laten doen?

banner

Toen we wegfietsten van de camping kregen we direct te maken met tegenwind. Hier had ik op het begin niet veel last van. Uit enthousiasme startte ik namelijk erg snel en fietste ik een PR op de Via Verde volgens Strava. Dit was zeker niet het slimste wat ik kon doen, aangezien er nog een klein klimmetje en een bergje op de route lagen. Gelukkig corrigeerde mijn vriendin mij snel. Met tegenwind de Via Verde afgefietst en daarna langs de kust via de boulevard van Oropesa richting Marina D’or. Nog steeds tegenwind. Als Nederlander ben ik tegenwind wel gewend, maar het maakte mijn derde racefiets-rit wel wat lastiger dan ik had verwacht.

Rit 3 kaart

Nu begon een stuk nieuwe route. Waar het begon met mooi asfalt, werd het later minder goed. Google Maps, overigens totaal ongeschikt als fietsnavigatie, stuurde ons een slecht pad op. In de verte zagen we wel dat de normale asfaltweg weer verderging. Ik wilde er overheen fietsen, maar mijn vriendin meldde dat ik dan maar beter een mountainbike had kunnen kopen. Ze had hier wel gelijk in. De weg was echt niet goed.

Op de terugweg een prachtig stuk gefietst tussen allemaal velden vol met mandarijnenbomen. De tegenwind werd iets minder en kon meer een matige zijwind genoemd worden. Daarna begon de “klim” naar de top van een klein bergje. Mijn hoofd en enthousiasme waren al boven, maar mijn benen en conditie waren nog op driekwart van de helling. Op dit punt moest ik dus afstappen. Met een glimlach liep ik het laatste stuk naar boven. Hier ga ik vaker op oefenen! Eenmaal terug van het korte rondje had ik alweer zin om te fietsen.

Rit 3

Laatste spullen bij de Decathlon

De fietsenmaker is waarschijnlijk nog bezig met het laten zegenen van zijn huisdieren in de kerk. Jammer, want ik wil echt gaan fietsen met klikpedalen. We zijn vandaag dus gaan zoeken naar beter gereedschap, waarmee we zelf de pedalen kunnen wisselen. Ook hadden we nog een vloerpomp en twee bidonhouders nodig. Om met de woorden van mijn schoonvader te spreken: “Koop je een fiets van 1000 euro, zitten er geen bidonhouders op. Die kosten echt maar een paar euro!”. Hier ben ik het mee eens. Ik heb de volgende spullen gekocht:

Klikpedalen zitten er op

Met de pedaalsleutel lukte het eindelijk om de platte pedalen te verwijderen en de nieuwe klikpedalen er op te draaien. De boel met een beetje montagevet ingesmeerd, zodat ik dit probleem de volgende keer niet ga krijgen! Ik heb op de camping even kort geoefend in stilstaande positie met het in- en uitklikken. Zelfs een klein rondje gefietst en meerdere keren geoefend. Tussendoor het kliksysteem alleen iets meer vast gedraaid. Morgen ga ik de eerste rit maken met klikpedalen! Ik heb er zin in!

nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.