Home » Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 5

Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 5

Desierto de las palmas

In deel 4 heb je kunnen lezen dat ik mijn eerste hoogtemeters heb gemaakt. Ik moest wel twee keer stoppen op het bergje. Een dag later heb ik het nog een keer geprobeerd. Deze keer ging het al een stuk beter. Ik kon zonder te stoppen de top bereiken! Weliswaar slechts 250m de hoogte in, maar toch was ik enorm trots. Na deze korte rit van 15km heb ik nog twee ritten gemaakt. Op de rit van gisteren ben ik nog trotser. Ik heb een van de mooiste racefiets-routes in de omgeving gefietst. In totaal binnen 10 dagen 151 kilometer gefietst. Ook hier ben ik trots op.

Rit 4: Bergje beklimmen deel 2

Een dag na rit 3 had ik het gevoel dat ik het bergje beter had kunnen aanpakken. Volgens meerdere YouTube-filmpjes en artikelen maakte ik een aantal beginnersfouten. Zo begon ik te snel en te hard aan de klim en probeerde ik in de verkeerde versnelling het bergje te beklimmen. Een dag later besloot ik het rondje opnieuw te fietsen. In totaal was dit slechts 15 kilometer, maar wel met 209 hoogtemeters.

banner
Rit 4 bergje

Met hulp van mijn vriendin: “rustig blijven trappen”, “je kan het!” en “normaal blijven ademen, Edwin”, is het gelukt om in één keer naar boven te fietsen. Het afdalen ging ook prima, al vond ik 50,4km/u nog wel spannend.

Fietsen Oropese
De top bereikt! En nee, ik heb geen selfiestick vast (dachten mijn schoonouders). Dat zijn stroomkabels in de achtergrond.

Rit 5: Benicassim – Castellón – El Grao – Benicassim

Mijn lichaam herstelde snel na de hele korte rit over het kleine bergje. Een dag later besloten we om een iets groter rondje te fietsen. Weliswaar slechts 30 kilometer, maar voor mij is dit al een groot rondje. Dit nog niets vergeleken met Simon Richardson (GCN), die gisteren 322 kilometer reed, omgerekend 400 miles. Hij fietste dit rondje ook in Spanje, op ongeveer anderhalf uur tot twee uur met de auto vanaf Benicassim. Toch ben ik blij dat ik deze afstand kan fietsen zonder dat ik oververmoeid op de camping aankom. De gemiddelde snelheid van 22,1 km/u was ook een record.

Rit 5 castellon kaart

Deze route hebben we al eerder gefietst. Alleen zijn we één afslag eerder eraf gegaan, zodat we op een prachtige lange weg met goed asfalt terecht kwamen. Veel beter dan het slechte fietspad met veel stoplichten, rotondes en andere onderbrekingen. Deze route kunnen we in de toekomst uitbreiden naar meer kilometers. Van andere Nederlanders op de camping hebben we al routekaarten gehad voor een soortgelijk rondje van 45-50 kilometer.

Rit 5 Castellon strava

Rit 6: Desierto de las Palmas

Desierto kaart

Een paar dagen voordat ik mijn racefiets kocht, fietste mijn vriendin een rondje over een prachtige berg in dit gebied. Het gebied heet Desierto de las Palmas. Haar enthousiasme werkte aanstekelijk. Wielrenners van over de hele wereld, ook de pro’s, fietsen in de winter veel in Castellón en Benicassim. Het rondje over Desierto de las Palmas ontbreekt nooit in de trainingen van deze renners.

Ik wilde eigenlijk nog een aantal weken wachten met het beklimmen van deze berg, maar mijn vriendin vond dat ik het nu al moest doen. “Dit kan je prima!” zei ze. Ook beloofde ze dat “het steiler lijkt dan het is”. Gisteren de knoop doorgehakt en besloten om een rondje over deze populaire fietsberg te rijden. In totaal 500 hoogtemeters gefietst. Het hoogste punt van de fietsroute ligt op 430m.

Desierto de las palmas Strava

Ik begon rustig aan de beklimming, maar moest wel 2 keer kort afstappen om even op adem te komen. Het stijgingspercentage lag tussen de 5 en 8 procent. Op het begin was het even wennen en worstelde ik met mijn ademhaling. Na een hele korte stop ging het steeds beter en kwam ik er steeds meer in. Mijn schoonvader zei een dag daarvoor tijdens het dagelijkse videobellen dat hij “klimmen veel leuker vindt dan afdalen”. Ik verklaarde hem in gedachten voor gek, maar nu ik zelf een stukje heb geklommen, ben ik het wel met hem eens. Mijn vriendin maakte onderweg mooie foto’s.

Fietsen desierto las palmas

Zadel omhoog?

Als tip kreeg ik van mijn schoonvader dat mijn zadel misschien nog een stukje omhoog moest. Dit heb ik na de rit meteen gedaan. De volgende rit ga ik kijken wat voor effect dit heeft. Vandaag voel ik wel dat mijn benen een flinke inspanning hebben geleverd. Een dagje rust voor mij  dus! Misschien dat ik morgen ook een dag rust houd, om er zo maandag weer vol tegenaan te kunnen! Ook goed om eens te kijken hoe een racefiets schoonmaken precies werkt. Ik ben wel enorm trots. De komende weken ga ik iets meer letten op snelheid en een constante snelheid rijden. Ik houd jullie goed op de hoogte!

nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.