Het is weer een hele tijd geleden dat ik mijn laatste deel in het dagboek van de beginnende racefietser schreef. Ik was op dat moment zelfs nog in Spanje. Sinds 16-04 ben ik weer terug in Nederland. Ook hier ben ik gewoon verder gaan fietsen. Nog steeds ben ik – als ik mijn tijden vergelijk met anderen – een beginnende racefietser. Ik hoop ergens volgend jaar de titel van dit dagboek te kunnen veranderen in “Dagboek van een racefietser”.  Later wellicht “Dagboek van een beginnende triatleet”… wie weet! Op 05-04 hebben wij nog een laatste rit gemaakt in Spanje. Daarna maakte ik een lelijke val met de stadsfiets en heb ik even rust genomen en zijn we naar Nederland gereden. Bekijk mijn laatste ritten en ervaringen in deel 9 van het dagboek van een beginnende racefietser. Andere delen lees je terug in deze categorie.

Volg mij op Strava!

Je kan al mijn ritten direct volgen op Strava via deze link! Ik volg iedereen die mij volgt netjes terug. Ik vind het namelijk heel leuk om al jullie ritten te bekijken! Van de herstelrondjes na een blessure van Gonnie, de prachtige fietstochten rond Bergen op Zoom van Leonie, de triathlontrainingen van Raymond, de ochtendloopjes en ritten rond Purmerend van Walter, de lange fietstochten van Willem vanaf Lutjewinkel en de hardloop- en fietsrondjes in Friesland van Yvonne. Ook jullie kudo’s motiveren mij enorm om ook lekker te blijven fietsen!

Alle ritten die ik heb gemaakt

In de tussentijd heb ik enorm veel ritten gemaakt. Deze allemaal stuk voor stuk te beschrijven zal een megaklus worden en dat bespaar ik mijzelf (en jullie). Hieronder zie je een overzicht van alle ritten sinds het vorige deel van mijn dagboek. Daaronder zie je een aantal uitgelichte ritten, natuurlijk voorzien van mijn commentaar.

Alle ritten op een rij

Laatste rit in Spanje

Voor de laatste rit hebben we gekozen voor een rondje Cabanes. Tijdens de rit kwamen we het steilste stuk wat ik ooit heb gefietst tegen. Tegen het einde zat er zoveel zout zweet in mijn ogen dat ik de weg niet meer kon zien, maar ik ben zonder af te stappen naar boven gereden.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 4

Afscheid Spanje

Eerste keer fietsen in Nederland

Geen bergen meer, maar veel vlak rijden. Gemengde gevoelens. Aan de ene kant erg leuk om in de bergen te rijden, aan de andere kant als beginnende racefietser ook wel heftig. De eerste keer Nederland gingen we met z’n drieën een leuk rondje in de omgeving van Alphen aan den Rijn fietsen.

Eerste keer Nederland

Appeltaart

Cola en appeltaart

Eerste keer meer dan 70km fietsen

Rond de paasdagen was het erg lekker weer in Nederland. Dit vonden we een mooie tijd om voor het eerst meer dan 70km te fietsen. Natuurlijk onderweg wel gestopt voor koffie/cola en een appeltaartje in Haarzuilens! Een erg gezellige rit, maar tegen het einde merkte ik wel dat ik nog niet eerder zo lang op de fiets had gezeten. Wel zeker voor herhaling vatbaar.. al was het alleen maar om het appeltaartje!

De ochtend erna voelde ik mij wonderbaarlijk goed en had ik geen spierpijn. Misschien een teken dat ik toch veel meer kilometers zou kunnen rijden? Of misschien moet ik gewoon wat harder gaan fietsen.😉

Haarzuilens

“Gaaf rondje”

Tussen deze rit en de vorige zaten nog wel meerdere ritten. Zo zijn we op bezoek geweest bij de oma van mijn vriendin, ben ik naar mijn vrijwilligerswerk gefietst en heb ik een rondje met mijn moeder samen gefietst (zie uitgelichte afbeelding). Het “gave” rondje is het langste rondje wat ik tot nu toe heb gefietst. De route nam ons via de Amstel naar Oudekerk aan de Amstel, een stukje door Aalsmeer (kan je hier ook omheen fietsen?), langs de Kromme Mijdrecht via het Woerdense Verlaat weer naar huis. Echt een van de mooiste rondjes die ik tot nu toe heb gefietst. Onderweg was het dan ook écht genieten!

langste rit

“Rondje schoonvader” en hoogste gemiddelde snelheid

Een groot deel van de weg een lichte wind tegen, op de terugweg flink wind mee. Een gemiddelde snelheid van 26km per uur is voor mij een record voor op deze afstand. Ik heb wel een deel van de rit bij mijn schoonvader in het wiel gereden, waardoor het toch iets makkelijker ging. Uiteindelijk zeker trots op de gemiddelde snelheid! Al hielp het windje in de rug het laatste stuk ook wel. Daar reden we een groot deel ruim boven de 40km per uur.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Dagboek van de beginnende racefietser: Deel 5

Rondje met schoonvader

Kromme Mijdrecht en de Meije

Vroeger ging ik met mijn ouders naar de Meije toe om een bootje te huren en over de Nieuwkoopse Plassen te varen. Dit mooie gebied ligt bij ons in de buurt en ik fiets er maar al te graag doorheen. We hebben een deel van het “gave rondje” gecombineerd met de Meije. Een geweldige route! Als je ooit in de buurt bent, zou je eigenlijk een deel van deze route moeten fietsen. Het stuk langs de Hoef en de Kromme Mijdrecht is ook echt een aanrader!

Kromme mijdrecht deel 1

Nog een keer de Meije in

2 dagen geleden de laatste fietsrit gemaakt. Tijdens het fietsen een klein beetje gelet op de gemiddelde snelheid, de tegenwind op de terugweg gooide roet in het eten. Toch een hele mooie rit gemaakt van 50km. Op de terugweg gekozen om niet de gehele Meije af te fietsen, maar via de route dwars door de Nieuwkoopse Plassen en Aarlanderveen te fietsen. Persoonlijk vind ik dit een leukere route. Je moet wel twee keer afstappen om hekjes open te doen en het is niet netjes om erg hard te rijden als er ook schapen en koeien rondlopen naast je. Een prachtige route voor als je geen haast hebt!

Meije en Kromme Mijdrecht

Mei Challenge – vergeet het maar!

Ik heb veel Strava-vrienden uitgedaagd voor de mei-challenge.. fiets 1250 km in mei. Een leuke challenge, maar ik lijk de enige te worden die het niet gaat halen. Tenzij ik nog 100 km per dag ga fietsen tot het einde van de maand, ga ik het niet meer redden. Natuurlijk daag ik gewoon iedereen uit om de juni 1250km challenge te doen! Ik ga er in juni dan ook voor. Wellicht moet ik dan wel gaan denken aan een meer gestructureerd (trainings)schema! Vanaf volgende week ga ik beginnen met fietsen volgens een schema. Hoe dit eruit kom te zien, zal je tijdens de update in deel 9 lezen! De komende twee dagen ga ik sowieso fietsen! Het wordt weer heel erg lekker weer en ik moet wel zeggen dat ik stiekem wel een mooi-weer-fietser ben.