Wij zijn fan van lifehack filmpjes en foto’s. Handige (en vaak goedkope) oplossingen voor kleine (of grote) problemen. Er zijn ook verschillende handige triathlon hacks te vinden. Waarschijnlijk zullen vele hacks je bekend voorkomen, al zullen er ook tips en trucs zijn waar je nog nooit van gehoord hebt. Heb je zelf nog handige triathlon hacks? Laat een reactie achter onder deze blog! Dan voegen wij hem toe aan de lijst.

Handige triathlon hacks voor het aantrekken van je wetsuit

Het aantrekken van een wetsuit kan een flinke klus zijn wanneer je geen gebruik maakt van hulpmiddelen. Met deze onderstaande (goedkope) hulpmiddelen gaat het al een stuk sneller!

Wat heb je nodig?

  • Boterhamzakjes (of zakjes met een groter formaat)
  • RunGuard/Bodyglide/Baby-olie/kokosolie/vaseline

Wanneer je boterhamzakjes of andere plastic zakjes om je voeten en handen doet en daarna je wetsuit aantrekt zal je merken dat het een stuk makkelijker gaat! Je glijdt er als het ware in. Niet alle plastic zakjes en tassen werken even goed. Gebruik bijvoorbeeld niet te dikke plastic tassen zoals plastic boodschappentassen.

Veel triatleten gebruiken ook graag babyolie, kokosolie of zelfs vaseline om de enkels, polsen en de randen van de wetsuit in de nek in te smeren. Hierdoor kan je schuurplekken voorkomen en wordt het makkelijker om de wetsuit na het zwemmen weer uit te trekken. Let wel op dat het gebruik van babyolie en vaseline door veel mensen wordt afgeraden, omdat deze producten het materiaal van de wetsuit kunnen aantasten. Het neopreen zou aangetast worden door de stoffen petroleum en paraffine. Runguard en Bodyglide zijn prima alternatieven!

Dubbele badmuts : Zo zit je zwembril muurvast!

Als je bang bent om je zwembril tijdens het zwemmen te verliezen, heb je zeker wat aan de volgende tip! Doe eerst jouw eigen badmuts op, daarna de zwembril en daar overheen de wedstrijd badmuts.

Elastiekjes om je schoenen vast te zetten aan de pedalen (voor gevorderden)

Ben je een gevorderde triatleet? Dan kan je jouw fietsschoenen alvast op je pedalen vastzetten met behulp van elastiekjes. Wanneer je op de fiets springt kan je de fietsschoenen aantrekken en vastmaken tijdens het fietsen. Let er wel op dat de elastiekjes kapot gaan tijdens het fietsen. Het gebeurt nog regelmatig (ook bij professionele triatleten) dat de elastiekjes tijdens het fietsen niet kapot gaan, of pas na meerdere kilometers. Hiermee verspil je helaas energie. De bedoeling is dat de elastiekjes al in het begin knappen en in het overgangsgebied liggen en daar ook opgeruimd kunnen worden.

handige triathlon hacks

Zorg dat je zwembrillen hebt met verschillende glazen

Zorg dat je als triatleet zwembrillen hebt met verschillende glazen. Een licht glas, een donker glas en een glas wat hiertussen zit. Wanneer je in open water zwemt tijdens een zonnige dag wil je liever een zwembril met donkere glazen dragen. Draag je een bril met lichte glazen kan dit duizeligheid en misselijkheid veroorzaken. Dat komt doordat je steeds van licht naar donker (onder water) gaat. Een donkere zwembril heeft hetzelfde effect als een zonnebril. Op een grijze en bewolkte dag zou je eerder een lichte zwembril willen dragen.

zwembrillen

Sportvoeding meenemen tijdens een triathlon

Zeker wanneer je meedoet aan een triathlon over een langere afstand kan het soms lastig zijn om te bepalen hoe je de sportvoeding mee gaat nemen. Zo heb je niet altijd ruimte voor gels en repen in je trisuit. Je kan ervoor kiezen om een bidon te vullen met de gels die je tijdens de wedstrijd wilt nemen. Wanneer je een sportgel hebt leeg geknepen in een (doorzichtige) bidon zet je met watervaste stift een streepje tot waar de bidon gevuld is. Zo kan je de hoeveelheden tijdens de wedstrijd goed doseren.

Wanneer je de gels niet in een bidon wilt doen kan je ze vastmaken aan je fiets met behulp van tape. Tape de gels bijvoorbeeld vast aan de bovenkant van je frame. Wanneer je schilderstape gebruikt kan je het er makkelijker vanaf halen en voorkom je schade aan je fiets. Ook kan je eerst huishoudfolie om het frame tapen om lakbeschadiging door de gels te voorkomen.

gels

Gels op de fiets bevestigen op een milieuvriendelijke manier

Natuurlijk is de bovenstaande optie misschien niet de meest milieuvriendelijke optie. De tape en huishoudfolie gooi je na de wedstrijd waarschijnlijk weer weg. Een andere optie is het bevestigen van de gels met behulp van klittenband. Als je dit op de juiste manier aanpakt kan je de klittenband vaker gebruiken. Hoe het precies werkt en nog belangrijker óf het werkt en goed blijft zitten, dat gaan we binnenkort eens uittesten!

klittenband

Elastische schoenveters

Bekijk de elastische schoenveters op Bol.com

Wanneer je tijdens een triathlon snel wilt wisselen zijn elastische schoenveters ideaal! Wanneer je de originele veters vervangt door elastische veters (met een speciale sluiting) hoef je de veters niet meer te strikken. Je hoeft enkel de sluiting aan te trekken en je bent klaar om weer verder te gaan!

elastische veters

 

Xtenex veters

Bekijk de Xtenex veters op Bol.com

Xtenex is een elastisch vetersysteem met bolletjes/knopen. Door de bolletjes/knopen blijven de veters zo strak zitten als jij dat wilt. Hierdoor verschillen ze van andere elastische vetersystemen waarbij de veters wel makkelijk losser kunnen gaan zitten.

xtenex veters

Tiewraps (kabelbinders)

Tiewraps kan je op verschillende manieren gebruiken. Zo kan je ze bijvoorbeeld gebruiken om een bidon of ander watercompartiment vast te zetten tussen de handlebars van je triathlonstuur.

tiewraps

Bereid je hardloopschoenen (en sokken) voor om snel te kunnen wisselen

Ga je met blote voeten in je hardloopschoenen? Zorg er dan voor dat je voor de wedstrijd wat vaseline smeert op de randen van de opening van de schoen en in de schoen. Zo schiet je er sneller in, ondanks vochtige of zelfs natte voeten. Ook voorkom je op die manier nare schuurplekken. Draag je sokken? Stop deze dan opgerold in de juiste schoen. Zo kan je ze veel sneller aantrekken.

Zo heb je geen masseur meer nodig!

Bekijk alle foamrollers op Bol.com

Met behulp van een tennisbal, foamroller of zelfs bidon kan je na een (pittige) training of wedstrijd je eigen spieren masseren! Wanneer je twee tennisballen in een sok stopt en met een knoop vastmaakt krijg je een pindavorm die ideaal is om je eigen spieren mee te kunnen masseren. Dat doe je door erover heen te rollen. Ook kan je hiervoor gebruik maken van lacrosse ballen.

foamroller

Perforator

Met een perforator kan je makkelijk nette gaatjes maken in het startnummer. Zo kan je het startnummer makkelijk bevestigen aan touwtjes aan je startnummerband. Dit gaat een stuk minder handig als je het met een schaar of sleutel voor elkaar moet krijgen.

perforator

Talkpoeder als één van de meest populaire triathlon hacks

Bekijk de talkpoeder op Bol.com

Veel triatleten zweren bij het gebruik van talkpoeder in hardloopschoenen en fietsschoenen, dit is één van de meest populaire triathlon hacks. Talkpoeder kan ervoor zorgen dat je schoenen en voeten iets minder vochtig worden en hierdoor voorkom je wrijving tijdens het fietsen en hardlopen. Ook maakt talkpoeder het makkelijker om je schoenen aan te trekken.

talkpoeder

Softflask

Bekijk de softflask op Bol.com

Zachte verpakkingen waar je meerdere gels in kan bewaren zijn ideaal en nemen vaak minder ruimte in beslag dan bidons. Ook hier kan je weer gebruik maken van een watervaste stift om de hoeveelheden van de gels aan te kunnen geven. Makkelijk om de hoeveelheid gel goed te kunnen doseren tijdens de wedstrijd.

soft flask