Hoe kwetsbaar zijn carbonfietsen vergeleken met aluminium?

fietstraining

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.

Optimaal voorbereiden voor een triathlon?
Bekijk hier de online trainingsschema's van Optrimize!

Moet je fietsen van koolstofvezel (carbon fibre) behandelen met handschoenen vanwege hun kwetsbaarheid, of zijn deze carbonfietsen net zo robuust als fietsen van ander materiaal. In dit artikel bekijken we het verschil in robuustheid tussen carbon en aluminium fietsen. Ook leggen we uit wat carbon fibre, oftewel koolstofvezel precies is.

Carbon de beste keuze

Carbonfietsen worden gezien als de beste keuze als je echt wilt presteren op de fiets. Bijna alle reguliere fabrikanten van fietsen maken de goedkopere modellen van aluminium, maar hun high-end modellen van koolstofvezel. Deze fabrikanten maken frames van carbon die zeer licht zijn, maar toch stijf zijn. Zo maximaliseren zij de krachtoverdracht op de fiets. Koolstofvezel kan ook relatief eenvoudig worden gevormd om een hele efficiënte en aerodynamische efficiëntie te krijgen.

Wat is koolstofvezel / carbon fibre eigenlijk?

Koolstofvezel staat beter bekend als carbon of carbon fibre. Het is een materiaal dat bestaat uit dunne vezels van koolstof. Deze vezels hebben een dikte van circa 5 a 10 micrometer, bestaande uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel.

Carbon heeft een lagere dichtheid dan bijvoorbeeld staal. Ook heeft het een grote treksterkte en laag uitzettingscoëfficiënt. De combinatie van deze eigenschappen maken Carbon zeer geschikt voor toepassingen waar een laag gewicht, grote sterkte en grote stijfheid. Meer lezen kan op deze website.

Koolstofvezel vergeleken met mensenhaar
6 µm dikke koolstofvezel in vergelijking met een 50 µm dikke mensenhaar.

Wat is het beste fietsframe materiaal?

De grootste verschillen tussen carbon en aluminium komen neer op het gewicht en de kwaliteit tijdens het rijden. Carbonframes zijn doorgaans lichter dan aluminiumframes. De aluminiumvarianten zijn vaak wel een stuk goedkoper. Frames van vrijwel alle high-end fietsen worden gemaakt van zoveel mogelijk carbon onderdelen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat voor de meeste competitieve triatleten en wielrenners carbon fibre het beste framemateriaal is. Voor beginnende triatleten is dat zeker niet altijd het geval. Dan is het ook prima om een goedkopere fiets met een aluminium frame te kopen.

Hoe kwetsbaar is carbon vergeleken met aluminium?

Hoe goedkoper de carbonfiets is, des te lager de kwaliteit doorgaans is. Een high-end carbon fiets van een bekend en groot merk wordt gemaakt volgens een hoge standaard. Hetzelfde kan niet worden gezegd van carbonfietsen die zich aan de goedkopere kant van het spectrum bevinden. Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken. Het lage gewicht en de stijfheid zijn voor vrijwel alle wielrenners en triatleten eigenschappen die zwaarder wegen dan de duurzaamheid. Vandaar dat de meeste renners op carbon frames rijden.

Optrimize

Categorie: Fietsen

Foto van auteur

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

1 gedachte over “Hoe kwetsbaar zijn carbonfietsen vergeleken met aluminium?”

  1. Het verschil in gewicht wordt vaak genoemd bij de vergelijking carbon en aluminium, ik denk ten onrechte. Voor de gemiddelde wielrenner en dan heb ik het nog niet eens over de zondagsrijder maakt het totaal niet uit of de fiets 6,5-7,0 of 8 kilo weegt. Je ziet het nu al aan de fietsen die uitgerust zijn met schijfremmen, iedereen stapt eenvoudig over op een zwaardere fiets terwijl ze nooit in de bergen komen. Het verschil in gewicht heeft bij een goede fiets nauwelijks invloed op de snelheid en in ieder geval minder invloed dan de extra kiloś van de gemiddelde wielrenner zelf….( 110 kilo en dan wel een hele lichte fiets willen).
    Gaan we voor de wereldtitel, dan telt ieder grammetje maar we heten niet allemaal van der Poel. De enige reden dat we een carbon fiets kopen is niet gewicht of stijfheid maar “de looks.”

    En daar is natuurlijk niks mis mee, wanneer je genoeg geld te besteden hebt. Maar lees je het laatste blad van Fiets kom je toch iets leuks tegen. De fiets van Mathieu, 6.500 euro in onze uitvoering, scoort uiteindelijk een 8,2 ( mede door het imago) ten opzichte van de goedkope Sensa met een 8,1… voor ongeveer 1.300 euro aluminium…. Koop je de Sensa kun je voor de rest van het geld de komende jaren op Mallorca in het zonnetje gaan fietsen.

Reacties zijn gesloten.

Deel dit artikel op: