Dit is een gastblog van Arie Heerschap van Emergo Tri Sports

In mijn vorige blog beschreef ik de verschillen tussen bikesizing en bikefitting. In deze blog ga ik een stap verder. In de ideale situatie wil je als fietser dat je racefiets of triathlonfiets volledig op maat is op jouw lichaam. In de komende blogs beschrijf ik wat je kunt aanpassen aan de contactpunten van je fiets (Pedaal, Zadel, Stuur) om echt maatwerk te hebben. In deze blog belicht ik een aantal aspecten met betrekking tot het contactpunt Pedaal.

Pedaal

Misschien wel het belangrijkste contactpunt van de drie. Je voet zit immers volledig vast via je fietsschoen en schoenplaatje aan je pedaal. Bij je zadel en stuur kan je van positie wisselen, bij je voet is dit niet het geval. Waar kan je aan denken om dit contactpunt helemaal op jou af te stemmen?

Fietsschoen

Wat bij de keuze van een fietsschoen vaak onder het wateroppervlakte blijft is de anatomische dimensie. In hoeverre past de fietsschoen bij de voet als we spreken over voetbreedte, positie van de middenvoetsbeentjes en mobiliteit van bijvoorbeeld de tenen? Inmiddels beginnen de eerste producenten na te denken over bijvoorbeeld smallere en bredere fietsschoenen.

Eerste voorbeeld: De ideale positie van het schoenplaatje is direct onder de bal van de voet. Helaas blijkt in mijn praktijk dat de gekozen fietsschoen onvoldoende ruimte biedt om de schoenplaatjes hier te positioneren. De gaatjes voor de boutjes zitten te ver naar voren om het schoenplaatje ver genoeg naar achter te zetten.

Tweede voorbeeld: Bij hardloopschoenen is het gebruikelijk om rekening te houden met de stand van de voet: neutraal, pronatie of subinatie. Bij fietsschoenen is dit gelukkig in opkomst, maar helaas nog geen gemeengoed. Een verkeerde ondersteuning van de voet in de fietsschoen kan op termijn ook lijden tot blessures. Bij een fietsmeting kan compensatie gevonden worden door het gebruik van wiggen in de fietsschoen en/of het schoenplaatje.

Maatwerk inlegzooltjes

De zooltjes in de fietsschoen kennen een standaard uitvoering. In het algemeen zijn deze te dun om echt goede ondersteuning te bieden. Zo krijgen fietsers met een hoge boog onder de voet vaak last van dode tenen, omdat de drukverdeling in de schoen onvoldoende kan worden opgevangen door de standaard zooltjes. Het gebruik van inlegzolen die volledig de voet ondersteunen, biedt het comfort dat je als fietser zoekt.

Schoenplaatjes

Bij de keuze van het pedaal en de bijbehorende schoenplaatjes speelt het gebruikte materiaal een cruciale rol. Merendeel van de geboden schoenplaatjes is gemaakt van plastic, wat snel slijt. Des te meer het materiaal slijt, des te meer ruimte de fietsschoen krijgt om te bewegen in het pedaal. Waardoor ook blessures kunnen ontstaan. Het advies is dus om regelmatig de slijtage te controleren en tijdig de schoenplaatjes te vervangen.

Speling

Sommige pedaalsystemen kennen de mogelijkheid om de zijdelingse beweeglijkheid in te stellen.  Dit biedt als voordeel dat gekozen kan worden voor meer of minder bewegingsruimte voor de fietsbeweging. Dit is volledig afhankelijk van de ruimte je als fietser nodig hebt in de bewegingsketen, maar vaak een aspect dat vergeten wordt om goed in te stellen.

Tip

Wil je van standaard naar een maatwerk fiets, dan is het verstandig om je anatomie en flexibiliteit van je bewegingsketen mee te laten wegen in je keuzes over fietsschoen, pedaal- en schoenplaatsysteem. Laat je goed voorlichten bij de vakhandel en laat bijvoorbeeld een goede anatomische meting plaatsvinden voordat je tot aanschaf overgaat.