Deze blog is geschreven door bikefitting-specialist Aron Kremer van de Biomechanieker. Regelmatig loopt hij tijdens bikefits met triatleten tegen problemen met het opzetstuur aan. In deze blog legt hij uit waar je op let bij het kopen van een nieuw opzetstuur!
Een opzetstuur maakt van de racefiets een tijdritfiets
Althans, dat gevoel krijg je wel direct! De positie wordt meer aerodynamisch en door de totaal andere stuurpositie voelt het als een andere, snellere fiets. Maar hoe zorg je ervoor dat de positie in de ‘aero-bars’ ook comfortabel genoeg is om de hele triathlon vol te houden? Met de onderstaande tips koop jij straks het perfecte opzetstuur voor jouw racefiets!
Let op de verstelbaarheid van het stuur
Dit is tijdens de bikefits vaak het grootste probleem met opzetsturen: Een beperkte verstelbaarheid van de armsteunen. Omdat de opzetsturen/aero-bars gemonteerd worden op een racefiets is het heel belangrijk de afstand naar de armsteunen toe te kunnen aanpassen. Als de fietspositie op de racefiets is geoptimaliseerd hebben we te maken met een bepaalde ‘reach’ naar het stuur toe. Hier hoort een bepaalde stuurpenlengte bij. Wanneer er vervolgens een opzetstuur gemonteerd wordt waarbij de armsteunen niet voldoende versteld kunnen worden zullen de aero-bars voor het gevoel te ver weg zitten. Het gevolg is dat je niet ontspannen de tijdrit-houding vast kan houden.
De buizen en armsteunen moet je afzonderlijk van elkaar kunnen verstellen
Eigenlijk alle opzetsturen hebben de mogelijkheid de armsteunen te verstellen door middel van gaatjes. Maar bij jouw nieuwe opzetstuur wil je zeker weten dat je de complete armsteun kan verstellen, afzonderlijk van de buizen en de stuurklem! Kijk maar eens naar deze foto en de verschillen die er zijn tussen beide opzetdelen van het stuur.
Door deze afzonderlijke verstelbaarheid van de onderdelen zal iedereen een goede en comfortabele positie kunnen bereiken.
Vorm van de buizen
Als bikefitter geef ik de voorkeur aan een type buis die ervoor zorgt dat jij als fietser een natuurlijk stand van de pols kan behouden. Dit zorgt voor meer grip op het stuur en voor meer comfort in de positie. Een goed voorbeeld is het getoonde stuur in de foto’s in deze blog. Ook voor de fietspositie in het algemeen geldt: ‘hoe natuurlijker, hoe beter’. Hoe minder je lichaam zich aan hoeft te passen aan de fiets, hoe minder snel je tegen problemen of klachten aan zult lopen.
Andere zaken om op te letten bij een opzetstuur
- Zijn de armsteunen ook in de breedte verstelbaar?
Als dit niet zo is is dit meestal geen groot probleem. Een opzetstuur zit over het algemeen al iets breder vanwege de losse montage op het bestaande racefietsstuur en vaak kan hier nog meer mee geschoven worden. - Wat is de klemdiameter?
Let vooral op de klemdiameter wanneer je een ouder type fiets hebt! - Is het opzetstuur makkelijk te monteren en demonteren?
Als je een racefiets hebt wil je over het algemeen niet altijd het opzetstuur op de fiets gemonteerd hebben. Sprintjes trekken en uit het zadel komen is lastiger, je zult snel met de knieën tegen de armsteunen aankomen. De bovenste stuurpositie van het racefietsstuur wordt vaak onbruikbaar door het gemonteerde opzetstuur.
Veel verschillende soorten opzetsturen
Er zijn veel verschillende opzetsturen te koop. Zeker als beginnend triatleet kan dat zorgen voor wat keuzestress… Hopelijk lukt het jou met behulp van deze blog de keuze te maken voor een goed opzetstuur! Wil je vervolgens ook werken aan de ideale afstelling van jouw fiets? Bezoek de Biomechanieker in Rotterdam of Heenvliet voor een bikefit!