Soms moet je de pedalen van een fiets verwijderen. Bijvoorbeeld als je een fiets in wilt pakken voor verzending of voor onderhoud. Ook wanneer je nieuwe pedalen wilt installeren, zul je eerst de oude pedalen eraf moeten krijgen. Dit klinkt erg eenvoudig, maar in de praktijk is dat niet altijd zo. Als je kort zoekt op Google, zie je dat jij niet de enige bent met dit probleem. Wij hebben alle tips verzameld in een mega-artikel over het loskrijgen van de pedalen van je racefiets. Lukt het – na het toepassen van alle tips – nog niet? Dan is de fietsenmaker vaak de enige oplossing.
Welke kant pedalen eraf draaien?
Het is belangrijk om te onthouden dat pedaaldraden verschillend zijn aan beide kanten. Het rechterpedaal heeft een rechtse draad en wordt tegen de klok in verwijderd en met de klok mee weer geïnstalleerd. Het linkerpedaal heeft een linkse draad en wordt met de klok mee verwijderd, tegen de klok in geïnstalleerd. Veel pedalen zijn gestempeld met “L” en “R” voor Left en Right oftewel Links en Rechts. Als je op je fiets gaat zitten, is de linkerkant de L en de rechterkant de R. Sommige mensen denken dat je voor de fiets moet staan om dat te bepalen. Dit is dus niet zo.
Een pedaal verwijderen
Een stappenplan:
- Ga naar de rechterkant van de fiets. Hier zit de ketting.
- Draai de crankarm naar de 3 uur-positie.
- Plaats de pedaalsleutel op het afgeplatte oppervlak tussen het pedaallichaam en de crankarm.
- Houd de remmen vast met je handen en draai met de sleutel tegen de klok in. Werkt dit niet? Gebruik dan je voet. We merken vaak dat je met de voet een extra hefboom kan genereren.
- Nadat het pedaal is losgedraaid, blijf je met het gereedschap tegen de klok in draaien om het pedaal los te maken.
- Ga naar de andere kant van de fiets (linkerkant)
- Draai de crankarm naar de 9 uur-positie, zodat het horizontaal staat met de vloer.
- Plaats de steeksleutel of inbussleutel in de lijn met de crankarm
- Druk met je voet op de sleutel met de klok mee, om zo het pedaal van de racefiets los te maken.
Alle tips op een rij
Tip 1: Gebruik GT85 of WD40 en spuit dit het schroefdraad in. Handig als het muurvast zit. Herhaal eventueel om de zoveel tijd.
Tip 2: Gebruik een langere inbussleutel om het hefboomeffect te vergroten. Eventueel een pijp op de inbussleutel zetten kan ook werken. Een oude voorvork is hier goed geschikt voor.
Tip 3: Voordat je de pedalen verwijdert, moet je jezelf beschermen tegen mogelijk letsel door je ketting op het grote blad te plaatsen.
Tip 4: Investeer in het juiste gereedschap. Je wilt niet voor elk klein ding naar de fietsenmaker toe!
Tip 5: Gebruik montagevet of iets dergelijks om de nieuwe pedalen in te vetten. Zo voorkom je dat er corrosie ontstaat en dat je bij de volgende wisselbeurt weer met hetzelfde probleem zit.
Tip 6: Vrijwel alle racefietspedalen kun je loskrijgen met een pedaalsleutel of juiste maat steeksleutel. Je hoeft dus niet eerst de inbuskant los te draaien en daarna met een steeksleutel de andere kant. Met een steeksleutel heb je wel het meeste kans op succes.
Tip 7: Je kan het schroefdraad laten schrikken door er een klap met de hamer op te geven. Hier hebben wij nooit veel succes mee gehad. Pas op dat je de racefiets niet kapot maakt!
Tip 8: Je leest veel wilde verhalen over mensen die het crankstel verhitten, cola over de fiets gooien of het pedaal afzagen. Ga, voordat je dit doet, eerst even langs de fietsenmaker. Zij hebben het juiste gereedschap én de ervaring in huis om het pedaal los te krijgen.