Wanneer je met jouw fietstrainer traint met trainingsprogramma’s kan het zo zijn dat je (tijdelijk) een slechte of zelfs géén verbinding hebt via ANT+. Het wegvallen van de verbinding wordt ook wel een dropout genoemd. Tijdens zo’n dropout ontvangt Zwift even geen data meer van jouw sensoren. We gebruiken in dit voorbeeld even het trainingsprogramma Zwift, in deze plaats kan je ook Sufferfest, TrainerRoad of Rouvy lezen. Vaak is er bij problemen met de verbinding sprake van een zwak signaal of een storing. Bekijk in deze blog de oorzaken die een zwak signaal of een storing kunnen veroorzaken. Echter kunnen er ook andere oorzaken zijn waardoor de verbinding met de ANT+ dongle slecht is of zelfs wegvalt.
Oorzaken en oplossingen slechte of géén verbinding ANT+
Vaak is er bij problemen met de verbinding sprake van een zwak signaal of een storing. Hieronder vind je meerdere oorzaken die een zwak signaal of een storing kunnen veroorzaken. Ook lees je hoe je dit kan oplossen. Probeer ook altijd eerst de dongle los te koppelen en naar een paar seconden weer aan te sluiten om te kijken of deze oplossing het probleem verhelpt.
Te grote afstand tussen ANT+ dongle en fietstrainer
Wanneer de afstand tussen de dongle en de fietstrainer te groot is kan het zijn dat er sprake is van een slechte of géén verbinding met ANT+. Er zijn twee manieren om dit probleem op te lossen. Ten eerste kan je proberen de laptop dichter bij de fietstrainer te zetten. Bijvoorbeeld op de Wahoo Trainer Desk. Lukt dit niet? Dan kan je een USB-verlengkabel aanschaffen. Deze verlengkabels zijn er in verschillende maten. Zo heb je zelfs een verlengkabel van 10 meter.
Storing door andere elektronica
Het gebeurt misschien niet vaak maar het zou kunnen dat andere apparaten die in de buurt staan zorgen voor een storing van de verbinding. Hierbij kan je denken aan draadloze apparaten zoals een muis of een toetsenbord die aangesloten zijn op de computer. Een USB-verlengkabel gebruiken zou een oplossing kunnen zijn voor dit probleem. Ook de instelling van het kanaal van de wifi-router kan problemen geven.
Zwakke batterijen van gebruikte sensoren
De meeste fietstrainers werken op stroom. Veel andere sensoren die je kan koppelen aan een trainingsprogramma als Zwift werken echter op batterijen. Hierbij kan je denken aan sensoren zoals een hartslagmeter of een vermogensmeter. Raken de batterijen leeg? Dan kan het zo zijn dat de signaalsterkte minder is. Het is dus slim om altijd een paar reservebatterijen in huis te hebben liggen. Het voordeel is ook nog dat als je ze niet direct nodig hebt, dat je kan zoeken naar de meest voordelige aanbieding.
ANT+ Dongle met een groter bereik
Er zijn speciale ANT+ dongles verkrijgbaar met een groter bereik. Deze dongles herken je vaak aan de uitstekende “antennes”. Hierdoor voorkom je dat je een slechte of géén verbinding met ANT+ hebt. Je hebt een speciale Tacx ANT+ dongle met antenne.
Andere oorzaken van ANT+ Drop-outs
Naast een zwak signaal of een storing zijn er ook nog andere oorzaken van ANT+ drop-outs. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat er geen water of zweet op de dongle kan druppelen. Wanneer dit wel het geval is, is er een kans dat de USB-dongle stopt met werken. Eventueel zou je de dongle kunnen beschermen door hem in een plastic zakje te verpakken. Online vind je ook officiële ondersteuningsdocumenten van Zwift over ANT+ dropouts.
Verbinding met andere computerprogramma’s
Maak je gebruik van andere computerprogramma’s die de ANT+ dongle gebruiken? Dan kan dat ook een oorzaak zijn van een ANT+ drop-out. Gebruik je Zwift tegelijkertijd met een app zoals Garmin Express van Garmin? Dan is de kans groot dat de verbinding tussen de fietstrainer en tussen Zwift wegvalt.
Problemen met de USB-poort
Wanneer je problemen ervaart zoals ANT+ drop-outs dan kan je ook kijken of problemen met de USB poort misschien de oorzaak kunnen zijn. Op laptops kan de stroomtoevoer naar de USB-poorten uitgeschakeld zijn of verminderd zijn wanneer er sprake is van energiebesparing. Zwift werkt alleen met USB-poorten van versie 2.0 of hoger. Wanneer het mogelijk is gebruik je het liefst een USB 3.0 poort. Wanneer computers te weinig stroom naar bepaalde USB poorten sturen (100mA) dan ontvangt de dongle te weinig stroom. De ANT+ dongle heeft namelijk minimaal 500 mA stroom nodig. Gelukkig zou je dit probleem kunnen verhelpen door een andere poort te gebruiken of een USB Hub met voeding aan te schaffen.
Instellingen in Zwift
Soms kunnen verkeerde instellingen in Zwift ook voor problemen zorgen. Je moet in Power Source en het Controllable venster wel het juiste profiel koppelen. Bij stroomuitval van de Wahoo KICKR fietstrainer is het belangrijk om het profiel te koppelen waar je FE-C in de naam ziet staan. Het zou kunnen dat deze oplossing ook van toepassing is op andere fietstrainers.