Tegenwoordig is het erg makkelijk om op allerlei verschillende manieren de gegevens bij te houden van jouw trainingen. Denk aan afstand, snelheid, hartslag, de wattages die je trapt en ga zo maar door! Zeker wanneer je Strava hebt en jouw trainingsgegevens vergelijkt met die van anderen (en natuurlijk met jouw eigen trainingsgegevens) kan je gemotiveerd worden om sneller te fietsen. Maar hoe pak je dat nou aan? Hoe kan je sneller fietsen zonder moeite?

Zo min mogelijk windweerstand

Juist ja, één van de meest vertragende factoren op de fiets is de windweerstand. Zeker in een land als Nederland waar het elke dag wel lijkt te waaien. Hier kan je aan werken zonder ervoor te hoeven trainen. Zorg ervoor dat je niet te rechtop op de fiets zit en koop/gebruik eventueel een ligstuur of opzetstuur. Wanneer je met je handen op je stuur rijdt kan je er ook voor kiezen om je ellebogen iets te buigen. Ook een aerodynamisch fietsframe (zoals een tijdritframe) en strakkere fietskleding kunnen helpen om zo min mogelijk last te hebben van windweerstand.

Zorg voor de juiste bandenspanning

Wanneer de bandenspanning van jouw banden precies goed zijn ga je automatisch sneller dan wanneer je banden niet goed op spanning zijn. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of de banden nog goed op spanning zijn, het liefst voor iedere rit. Onder andere temperatuurveranderingen kunnen ervoor zorgen dat de banden zachter worden. Je banden kan je het beste oppompen met behulp van een goede kwaliteit pomp. Met een minipomp die je onderweg gebruikt wanneer je een lekke band hebt krijg je jouw banden nooit zo goed op spanning als met een goede grote pomp. Op de buitenkant van de band staat vaak wat de ideale bandenspanning is.

Fiets met anderen

Wanneer je fietst met anderen wordt je gemiddelde snelheid vaak al hoger zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Dit komt omdat je ook stukken uit de wind kunt rijden. Het zware werk kan je verdelen door om-en-om op kop te rijden. Dit punt heeft weer te maken met de windweerstand. Er zijn echter ook andere redenen waardoor je sterker en sneller wordt wanneer je fietst met anderen. Er zullen stukken zijn waarin je hard moet werken om met het tempo mee te kunnen. Vaak lukt het beter om hard te “pushen” wanneer je met iemand anders fietst dan wanneer je alleen fietst. Je zal merken dat je van deze trainingen, waarin je stukken fietst op een hoge intensiteit, sterker en sneller wordt.

Probeer minder te remmen

Probeer tijdens een training eens op te letten hoe vaak je remt wanneer dit eigenlijk niet nodig is. Natuurlijk zijn er momenten waar je niet anders kan dan remmen, zoals bij oversteekplaatsen. Toch zijn er ook momenten dat je niet hoeft te remmen maar dit wel doet, bijvoorbeeld voor bochten. Het helpt als je zekerder op je fiets zit en aandacht besteed aan de fietstechniek. Dit kan je doen door deel te nemen aan een cursus of door regelmatig te fietsen op een mountainbike. Je leert dan beter sturen en zit zekerder op je fiets. Wil je toch remmen om een voor jou comfortabele snelheid aan te nemen? Zorg er dan voor dat je remt op een recht stuk vóór de bocht zodat je de bocht in gaat met een voor jou geschikte snelheid.

mountainbike alternatieve trainingen voor triatleten

Snel weg kunnen rijden vanuit stilstand

Wegrijden vanuit stilstand kost vaak veel energie. Er zijn echter verschillende tips en trucs waardoor je sneller weg kan rijden met minder energie. Ten eerste is het slim om te proberen om niet stil te gaan staan. Zie je een stoplicht op rood staan? Fiets er dan rustig op af en probeer zo lang mogelijk op je fiets te blijven zitten. Sta je bijna stil? Probeer dan met heen en weer schommelende bewegingen te zorgen dat je niet hoeft af te stappen en meteen weg kan fietsen wanneer het stoplicht op groen springt. Moet je wel stoppen en afstappen? Zorg dan dat je in een lichtere versnelling staat zodat je makkelijk wegfietst en dat je snel je fietsschoenen in de pedalen klikt.

Fiets eerst met tegenwind en huiswaarts met meewind

Sneller fietsen zonder moeite? Of in dit geval met minder moeite? Begin je fietstraining dan met een stuk tegenwind. In het begin van je training heb je nog veel energie. En hoe lekker is het als je na een flink stuk tegenwind met de wind in je rug naar huis kan knallen?

Raak wat kilo’s kwijt om sneller te fietsen zonder moeite

Zeker wanneer je traint in een bergachtig of heuvelachtig gebied maken een paar kilo’s een groot verschil. Met een paar kilo’s minder kom je toch een stuk makkelijker boven. Ook ben je smaller waardoor je minder last hebt van luchtweerstand, al zullen een paar kilo’s misschien niet zo’n groot effect hebben… 😉