Deze triathlon paklijst bevat alles wat je maar nodig hebt (en meer) op de dag van de triathlon. Ook vind je in deze paklijst een aantal handige tips over de voorbereiding voor de grote dag.

Zwemmen

Het aantrekken van een wetsuit gaat makkelijker wanneer je gebruik maakt van plastic boterhamzakjes om je voeten en handen. Je glijdt dan soepeler in je wetsuit. Na het aantrekken kan je wat olie, bijvoorbeeld baby-olie, smeren om je enkels en polsen en om je nek. Zo voorkom je schuurplekken en trek je de wetsuit makkelijker uit. Is het water koud? Draag eventueel een extra badmuts en smeer je gezicht in met vaseline. Er zijn ook triatleten die hun voeten en handen insmeren met vaseline, andere triatleten vinden het juist niet prettig om met vette handen te zwemmen. Denk er ook aan dat met zonnig weer een zwembril met donkere glazen prettiger is.

  • Trisuit
  • Boterhamzakjes (voor het aantrekken van de wetsuit)
  • Wetsuit
  • Zwembril
  • Badmuts (krijg je vaak van de organisatie)
  • Babyolie | Kokosolie | Wetsuit olie (voor rond de polsen, nek en enkels)
  • Vaseline (bij koud water)
  • Oordopjes en/of neusklem
  • Goedkope/oude slippers om aan te doen voordat je het water in mag

Zwemmen

Fietsen

Qua voorbereiding voor het fietsonderdeel is het belangrijk om er thuis alvast voor te zorgen dat je fiets pico bello in orde is. Zo wisselen veel triatleten de buitenbanden om omdat de achterband sneller slijt. Verder is het slim om je fiets even grondig schoon te maken en na te kijken. Kijk bijvoorbeeld even of er geen scherp steentje of stukje glas in je buitenband zit die tijdens de wedstrijd een lekke band zou kunnen veroorzaken. Ook is het slim om te kijken of je opzetstuur stevig vast zit, of je versnellingen en remmen werken en of de uiteinden van het stuur zijn afgedopt.
Voor de wedstrijd kan je thuis alvast je band oppompen. Moet je de fiets de dag van tevoren al neerzetten? Kijk dan wat de weersvoorspellingen zijn. Wanneer het zonnig en warm wordt is het slim om de banden niet volledig op te pompen, er is dan namelijk een kans dat de banden klappen. Pomp liever de banden voor de wedstrijd nog even op met een vloerpomp!
Wanneer je jouw fiets in de wisselzone zet is het handig om hem in een lichte versnelling te zetten. Zo kan je sneller en makkelijker wegfietsen na het opstappen.

  • Fiets
  • Helm
  • Bidons
  • Fietsschoenen
  • Sokken
  • Vloerpomp (om de banden voor de wedstrijd eventueel op te kunnen pompen)
  • Handdoek (om je voeten op te zetten na het zwemmen voordat je de sokken en fietsschoenen aandoet)

Gereedschapssetje voor onderweg

  • Nieuwe binnenbanden
  • Klein fietspompje
  • Bandenlichters (Crank Brothers Speedier lever)
  • Multitool

Bekijk de Crank Brothers Speedier Lever hier

Bij koud/regenachtig weer

Wanneer het koud en regenachtig weer is doen veel triatleten arm- en beenstukken om. Om tijdens de wissel zo min mogelijk tijd te verliezen doen ze de arm- en beenstukken om hun enkels en polsen en trekken ze de stukken tijdens het fietsen omhoog. Het is in ieder geval belangrijk om je triathlon paklijst aan te passen.

  • Regenjasje
  • Arm- en beenstukken
  • Fietsshirt
  • Thermoshirt

Hardlopen

  • Hardloopschoenen
  • Elastische veters (bijvoorbeeld Xtenex veters)
  • Snelsluiters
  • Hardlooppet
  • Extra sokken

Bekijk de Xtenex veters hier

Voeding

Iedereen heeft zijn eigen voedingsplan voor een triathlon. Dit plan kan verschillen omdat iedereen zo zijn eigen voorkeuren heeft. Ook is de energiebehoefte per afstand anders. Bekende merken met sportvoeding zijn onder andere SiS en Powerbar.

  • Electrolyten
  • Gels
  • Cafeïne gels
  • Repen
  • Drank met koolhydraten
  • Bidons
  • Voeding voor de triathlon

PowerGel

Triathlon paklijst: Overig

  • Startnummerband (eventueel met ruimte voor voeding)
  • Veiligheidsspelden
  • Talkpoeder voor snellere schoenenwissel en minder last van wrijving in de schoen (misschien kan je al van tevoren talkpoeder in je schoenen of sokken strooien)
  • 2 handdoeken
  • Zonnebrand (liefst waterbestendig)
  • Zonnebril
  • Triathlonhorloge (zorg dat je horloge helemaal is opgeladen)
  • Hartslagband
  • Inbussleutel voor last-minute aanpassingen aan de fiets
  • Deelnemersinformatie
  • Identiteitsbewijs
  • Triathlontas
  • Extra (plastic) tas voor na de wedstrijd om natte en vieze sportspullen in te kunnen doen
  • Douchegel/shampoo
  • Kleding voor na de race

startnummerband

Eventueel voor op jouw triathlon paklijst

  • Spiercrème (Bijvoorbeeld Flexpower spiercrème)
  • Toiletpapier
  • Last van maag- en darmklachten? Dan kan Iberogast of een Rennie Deflatine misschien helpen
  • Registratie voor de race, mocht dat nodig zijn
  • Eventueel geld voor een daglicentie (of de licentie van de triathlonbond)
  • Wanneer je deze hebt, een wedstrijdchip
  • Medicijnen, mocht je deze gebruiken

FlexPower spiercrème

Dit kan je doen op de dag van de race (of de dag voor de race)

  • Eet (als dat mogelijk is) 3 tot 4 uur voor de wedstrijd een bekende en licht verteerbare maaltijd met veel koolhydraten. Hierbij kan je denken aan een banaan of bijvoorbeeld een witte boterham met jam. Probeer vezels, eiwitten en vetten zoveel mogelijk te vermijden. Veel triatleten nemen ’s morgens ook nog een kop koffie om zo de darmen aan het werk te zetten.
  • Zorg dat je voor de race aanwezig bent bij de briefing, mocht er een briefing zijn. Hier worden eventuele bijzonderheden voor de wedstrijd besproken.
  • Pomp (als dat nodig is) de banden van je fiets op met een vloerpomp.
  • Zorg dat je bidons en voeding op je fiets zitten.
  • Loop een rondje door de wisselzone zodat je precies weet hoe je moet lopen tijdens de wedstrijd. Kijk bijvoorbeeld waar je uit het water komt, waar je je om kan kleden, waar je fiets staat. Zo voorkom je dat je tijdens de wedstrijd moet gaan zoeken.

finish