Aanbieding: Garmin Forerunner 735XT bij Bol.com - #1 in beste prijs/kwaliteit

Van hardloper naar triathleet en multisporter (info + schema)

Veel hardlopers stappen over naar triathlon. Vaak nadat ze gefrustreerd zijn geraakt door -weer- een blessure. Deze overstap i s daarom een populaire, omdat je toch actief kan sporten en tegelijkertijd de druk op het lichaam kan verminderen. In deze blog bekijken we wat de voor- en nadelen deze overstap heeft en geven we een trainingsschema voor hardloper naar triathleet en multisporter. Daarnaast lees je meer informatie om deze overstap zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.

Voordelen van de overstap hardloper naar triathlon

Als hardloper breng je veel voordelen naar multisport, waaronder een goed ontwikkeld cardiovasculair systeem en sterke pezen. Daarnaast krijg je ook een flinke mentale boost als je tijdens een wedstrijd naar je favoriete discipline hardlopen overgaat. Dit is het moment waar anderen vermoeid raken, maar waar jij als hardloper een boost van krijgt.

Zwemmen de moeilijkste overgang

Het is het zwemmen dat hardlopers vaak het moeilijkste vinden om te beheersen. Het belangrijkste is om op te letten dat water zich op een heel andere manier gedraagt dan lucht. Het is moeilijk om je een weg door het water te banen. Het vergroten van je inspanning betekent niet noodzakelijk dat je sneller gaat, zoals bij hardlopen wel het geval is.

Als je op latere leeftijd begint met zwemtraining, moet je heel wat technieken leren. Focus moet liggen op gestroomlijnd in het water liggen en houding. Om gestroomlijnd te zwemmen is flexibiliteit en een goede coördinatie door schouders, borst en bovenrug vereist. Dit kan even duren voordat je dit van nature ontwikkelt. Hardlopers hebben vaak de meeste behoefte aan goede coaching voor het zwemonderdeel. Zo leren zij snel de basistechniek van het zwemmen en de juiste houding ontwikkelen. Concentreer eerst op een goede houding en techniek voordat je op snelheid gaat trainen. Ook is algemene training op flexibiliteit belangrijk.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Sporten met je hond

Fietstraining voor de hardloper

Als je een hardloper bent zonder een serieuze fietsachtergrond, kan het soms wel twee tot vier jaar duren voordat je het maximale uit het fietsen kan halen. Het is daarom belangrijk om op het begin niet teveel en te snel te willen. Focus eerst op regelmatig fietsen in de juiste houding. Breid daarna pas de afstand uit en op het eind de snelheid. Triathlonsport is een duursport en geduld is daarom een schone zaak. Fiets vooral regelmatig en raak vertrouwd met bochten fietsen, afdalen en klimmen. Je zult al snel meer gaan genieten van het fietsen!

Van hardloper naar triathleet trainingsschema

Om van hardloper naar triathleet te gaan moet je niet stoppen met hardlopen. Deze training gaat gewoon door, maar je zal waarschijnlijk minder vaak gaan. Investeer tijd in het zwemmen om zo de techniek onder de knie te krijgen. Werk daarnaast ook aan je fietstechniek en breng vooral veel tijd door op de fiets. Hieronder zie je een basisschema om van geoefende hardloper naar triathleet te gaan. Begin vooral rustig aan en zorg dat je lichaam voldoende herstelt voordat je aan een volgende training begint. Wanneer je de afstanden en tijden kan uitbreiden voel je vaak zelf goed aan. Gebruik om te beginnen dit schema als basis.

Maandag:

  • Zwemmen: 60 minuten aërobe uithuidingsvermogen en techniek

Dinsdag:

  • Hersteldag

Woensdag:

  • Zwemmen: 30 minuten focus op techniek
  • Hardlopen: intervaltraining van 60 minuten

Donderdag:

  • Fietsen: 60 minuten op de turbo, werken aan cadans en traptechniek

Vrijdag:

  • Hardlopen: 45 minuten op een stabiele snelheid
VOOR JOU GESELECTEERD:
Triathlon voor senioren

Zaterdag:

  • Zwemmen: 30 minuten met focus op techniek

Zondag:

  • Fietsen: 2 uur lange fietstocht op comfortabele snelheid
  • Hardlopen: 15-30 minuten hardlopen op eigen tempo
Ook interessant
5 nieuwe Garmin Forerunner sporthorloges aangekondigd