Vetverbranding

vetverbranding

Optimaal voorbereiden voor een triathlon?
Bekijk hier de online trainingsschema's van Optrimize!

Het lichaam gebruikt energie uit verschillende bronnen om te kunnen functioneren. Denk hierbij aan energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Tijdens het sporten haalt het lichaam de energie voornamelijk uit koolhydraten en/of vetten. Waar het lichaam de meeste energie uit haalt tijdens de training hangt af van meerdere factoren. Wij hebben het hier over vetverbranding tijdens het sporten en niet over het afvallen (het verliezen van lichaamsvet).

Suikerverbranding en vetverbranding

Met sporten wordt er vaak gepraat over suikerverbranding en vetverbranding. Suikerverbranding wordt ook wel koolhydraatverbranding genoemd. Het hangt van de training af waar jouw lichaam de meeste energie uit haalt. Zo is de opname van energie anders wanneer je kort traint op een hoge intensiteit dan tijdens een lange en rustige duurtraining.

Vetverbranding in combinatie met (duur-)sporten

Uit onderzoeken is gebleken dat het lichaam tijdens duurtrainingen (trainingen met een langere duur en op een lagere hartslag) sneller overgaat op het verbranden van vetten in plaats van koolhydraten (suikers). Train je vaak op deze manier? Dan kan jouw lichaam effectiever omgaan met de glycogeen voorraad die zich in het lichaam bevindt. Vooral voor de langere afstanden is dit nuttig.

Hoe veel vet gebruikt jouw lichaam tijdens het sporten?

De hoeveelheid vet die jouw lichaam gebruikt tijdens het sporten kan veranderen. Sowieso wordt deze hoeveelheid bepaald door de intensiteit en de duur van de training. Ook is het per persoon verschillend hoeveel energie het lichaam nodig heeft én hoe goed het lichaam vet kan gebruiken als energiebron. Hormonen (zoals cortisol en insuline) en voeding kunnen ook invloed hebben op de hoeveelheid vet die het lichaam verbruikt tijdens het trainen.

Je lichaam trainen om vet te verbranden

Het is mogelijk om jouw lichaam te trainen om tijdens het sporten meer vet te verbranden en sneller over te gaan op vetverbranding. Hiervoor moet je bewust kiezen voor bepaalde trainingen waarop jouw lichaam overgaat op vetverbranding. Dit zijn voornamelijk de lange duurtrainingen op een lage hartslag. Het kan soms ook een positief effect hebben om ’s morgens te trainen op een nuchtere maag. Omdat de koolhydraatvoorraad helemaal leeg is ga je meteen over op het verbranden van vetten, is het idee. Wel is het zeker belangrijk om te trainen mét voeding voor, tijdens en na het trainen. Hier haalt jouw lichaam namelijk de benodigde energie uit om te kunnen presteren. Wanneer je steeds met te weinig voeding (energie) traint heb je meer kans op blessures en overbelasting.

Stress en minder makkelijk vet verbranden

Bij hele intensieve trainingen op een hoge hartslag wordt er cortisol aangemaakt in het lichaam. Hetzelfde stofje dat hoort bij stress. Eigenlijk zijn deze intensieve trainingen ook een soort stress voor het lichaam. Het stofje cortisol zorgt ervoor dat het lichaam meer gebruik maakt van suiker als energiebron dan vet als energiebron. Om te overleven kan je namelijk maar beter wat extra vet op je lichaam hebben.

Optrimize


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid. Wil je reageren op deze blog? Dat kan via onze contactpagina!


Foto van auteur

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.