Wetsuits komen vaak voor in triathlons, maar zijn niet altijd toegestaan. De meeste triathlons laten wetsuits toe als de watertemperatuur onder of boven een bepaald niveau komt. De regels kunnen ook nog eens verschillen per land en triathlonbond. Hieronder bekijken we de regels die over het algemeen gelden voor triathlons in Nederland.

Gesanctioneerd versus niet toegestaan

In sommige races, vooral die op een warme zomerdag wanner het water warm is, kan een racedirecteur in feite wetsuits helemaal verbieden. Dit betekent dat je aankomt bij de race, maar er wordt verteld dat je het wetsuit niet mag gebruiken. Dit is bijna altijd te wijten aan veiligheidsredenen en het raceteam wil er zeker van zijn dat ze geen zwemmers oververhitten in het water. De andere optie is dat de wetsuits zijn toegestaan, maar niet gesanctioneerd. Dat betekent dat iedereen die met een wetsuit meedoet, geen aandenken krijgt of mee kan doen voor de winst. Je kan de race nog steeds doen, met je timingchip en steun van de vrijwilligers. Je kan na de race niet op het podium staan met een prijs.

De regels van de NTB omtrent watertemperatuur en wetsuits

Het dragen van een wetsuit is toegestaan voor:

  • Mini-, sprint- en Olympische afstand bij een watertemperatuur van maximaal 21,9°C.
  • Middenafstand bij een watertemperatuur van maximaal 24,5°C.
  • Bij een buitentemperatuur van 15 graden Celcius of minder gelden lagere maxima. Beneden een watertemperatuur van 15,9 °C is het dragen van een wetsuit verplicht. Bij een watertemperatuur van minder dan 13 °C is zwemmen zelfs helemaal niet toegestaan.

De regels kunnen per bond, land of wedstrijd verschillen. Bij twijfel kun je vrijwel altijd de regelementen en laatste updates van de bond of wedstrijd raadplegen. Vaak informeert de triathlonwedstrijd op hun website over de huidige stand van zaken.

Factoren die meewegen

Natuurlijk gaat het niet alleen om de regels. Als bijvoorbeeld beiden zijn toegestaan tijdens een race, kan de keuze per individu verschillen. Je moet met een aantal factoren rekening houden.

Zwemvermogen

Dit is redelijk voor de hand liggend, maar als je een zwakkere zwemmer bent, wil je misschien altijd een wetsuit gebruiken als dat is toegestaan. Wetsuits helpen geven extra drijfvermogen en dat kan je zwemprestaties zowel fysiek als psychologisch verbeteren. Wie last heeft van “open water paniek” kan extra steun hebben aan een wetsuit.

Weersomstandigheden

Zwemmen op een winterse dag of in zout water kan onvoorspelbare variabelen toevoegen. Bij twijfel kun je een wetsuit gebruiken als de omstandigheden van de dag factoren creëren waar je je minder prettig bij voelt. Een wetsuit zorgt er niet alleen voor dat je het warm krijgt, maar creëert in feite ook een veiligheidsdeken, dat een welkome aanvulling kan zijn als je nerveus bent over de weersomstandigheden.

Je training

Veel triathleten zweren bij het gezegde: “Niets nieuws op de racedag”. De dag van de triathlon is niet het moment om een nieuwe aanpak of techniek te testen. Als je al jouw training hebt gedaan in een wetsuit, is het verstandig om dat tijdens de race ook te doen (als dit mag volgens de regels natuurlijk).

Afstand

Tegenwoordig zijn er steeds meer wedstrijden met kortere triathlon-afstanden. Het zou dan wellicht verstandig zijn om niet in een wetsuit te trainen voor deze race, mits de watertemperatuur het toelaat. De wissel tussen zwemmen en fietsen (T1) kan met een wetsuit makkelijk een minuut of langer extra in beslag nemen.