Voordat je gaat shoppen voor een triathlonfiets, is het belangrijk om te weten wat voor soort triathlons je wilt gaan doen en welke triathlon afstanden je wilt gaan voltooien. Zo hoef je bij sprint- en olympische afstand wellicht minder rekening te houden met voeding en hydratatie-vakken op de fiets, vergeleken met een fiets voor ultra en lange afstanden. In dit artikel lees je alles over waar je op moet letten bij het kopen van een triathlonfiets en de afstand die je wilt gaan voltooien.

Fiets voor sprint- en olympische afstand

Voor sprint- en olympische afstanden, waar je minder kilometers hoeft te rijden (respectievelijk 20 en 40 kilometer, is aerodynamica van het grootste belang. Het is minder belangrijk om een fiets te hebben die een enorme hoeveelheid water en voeding kan vervoeren. Samen met triathlon-specifieke fietsen, zou je ook een normale racefiets kunnen overwegen. Een normale racefiets met een triathlonstuur zou je voor veel triathlonafstanden gewoon kunnen gebruiken. Dit is tevens een perfecte optie voor beginners.

ITU O2, 70.3 en Ironman

De triathlon afstanden ITU O2, 70.3, O3 en Ironman hebben veel langere fietsafstanden dan de bovenstaande twee afstanden. Respectievelijk fiets je 80 km, 90 km, 120 km en 180 km. Dit zijn dus flink langere afstanden. Je zit veel uren op de fiets. Aerodynamica, comfort, voeding en hydratatie zijn cruciaal. Zoek naar een fiets met geïntegreerde opslag voor het meenemen van grote hoeveelheden water en voedingsproducten. Zo kun je onderweg eenvoudig beschikken over je voeding en water, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je wel voldoende mee kan nemen.

Heb ik een triatlon-fiets nodig?

Veel beginners denken dat je direct een dure triathlonfiets moet kopen om mee te mogen doen aan een wedstrijd. Dit is zeker niet waar. Je kan gewoon op een normale racefiets meedoen met wedstrijden. Je hebt dan wellicht niet alle voordelen van de triathlonfiets, maar dat maakt je wedstrijd er zeker niet minder leuk op. Je kan dus prima een triathlon voltooien met een racefiets, zoals een B’TWIN. Wil je het echter, nadat je bijvoorbeeld al een (kortere) afstand hebt voltooid, wat serieuzer aan gaan pakken? Dan is de bovenstaande informatie handig om door te nemen!