Er zijn, zeker de laatste jaren, veel verschillende uitspraken gedaan over de inname van zout. Zo werd er gezegd dat je heel erg moet oppassen met de inname van zout. Wanneer je te veel zout binnen zou krijgen zou dit schadelijk zijn voor het lichaam. Na deze uitspraken stond er op veel eettafels geen zout meer. Ook werd er gezegd dat je vooral zeezout moet gebruiken of Himalaya zout en dat deze varianten veel beter zouden zijn. Veel mensen weten hierdoor niet meer wat ze moeten aanhouden. In deze blog kijken we naar wat nou de waarheid is over de juiste zoutinname.

Hoeveel zout moet je binnenkrijgen?

Zout, sodium chloride (NaCI), bestaat voor 40% uit natrium en 60% uit chloride, het is de grootste voedingsbron van natrium. De mineralen in zout helpen bij vochtbalans, spierfunctie en zenuwoverdracht. Het voedingscentrum raadt aan om als volwassene niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Zoutarm eten is niet goed voor de gezondheid, net als het eten van te veel zout. Zoals bij veel voedingsadviezen is een tussenweg het meest gezond!

Is zout schadelijk voor de gezondheid?

Er was een periode dat een aantal onderzoekers wilden dat onze zoutinname zou worden gereduceerd. Als onderbouwing gebruikten zij het argument dat zout eten de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten zou vergroten. Andere wetenschappers wijten deze hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten echter aan een combinatie van voedingsstoffen in bewerkte voedingsmiddelen. Deze combinatie bestaat vaak uit zout, vet, suikerrijk en calorierijk eten. Hierbij opgeteld dat mensen met een zeer ongezond voedingspatroon vaak ook weinig lichaamsbeweging krijgen.

Reductie van de zoutinname kan tot een lagere bloeddruk leiden, echter is er geen bewijs gevonden dat het ook helpt tegen hartaanvallen, beroertes en een vroegtijdig overlijden. Er zijn wel bewijzen dat een zoutarm dieet juist schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Zoutinname via voeding

Via voeding krijg je zout binnen. In bewerkte voedingsmiddelen vind je vaak (veel) zout. Denk bij bewerkte voedingsmiddelen onder andere aan kant-en-klaar maaltijden, chips, soepen en pizza’s. Zout werd vroeger voornamelijk gebruikt om de houdbaarheid van voedingsmiddelen te verlengen. Later werd het ook gebruikt om de smaak van voeding te verbeteren. Veel soorten brood bevatten zout met jodium. Meer over de gezondheidsvoordelen van jodium lees je onder “welke zoutsoort zet je op tafel?”. Eet je erg gezond (denk aan weinig bewerkte voedingsmiddelen) dan krijg je dus een stuk minder zout binnen.

Welke zoutsoort zet je op tafel?

Er is een tijd geweest (en misschien is dit nog steeds wel zo) dat er in veel bladen werd geschreven dat je vooral zeezout of Himalaya zout op tafel moet hebben staan. Maar is dit wel zo? Zeezout of Himalaya zout is niet persé gezonder dan andere zoutvarianten. Uit onderzoeken is gebleken dat het goedkopere “gewone” keukenzout met jodium eigenlijk perfect is voor in de keuken. Jodium heeft namelijk positieve effecten voor de gezondheid. Dit spoorelement is belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Een spoorelement is een mineraal waar maar weinig van voorkomt in het lichaam.

Kramp tijdens het sporten? Probeer zout!

Wanneer je af en toe last hebt van kramp tijdens het sporten, kan je proberen of deze kramp te maken heeft met de zoutinname. Verhoog je zoutinname iets of probeer elektrolytdranken. Probeer dit tijdens/na zware trainingen, wedstrijden of trainingen in zonnig en warm weer waarbij je veel zweet.