Home » Zwemspullen: Benodigdheden voor je zwemtrainingen

Zwemspullen: Benodigdheden voor je zwemtrainingen

Zwemspullen Benodigdheden voor je zwemtrainingen

Wil jij starten met zwemtrainingen? Dan is het misschien wel lastig om te bepalen welke zwemspullen je precies nodig hebt. In deze blog vind je alle zwemspullen die je kan gebruiken wanneer je gaat trainen in een zwembad of in het buitenwater. Deze lijst hebben wij zo compleet mogelijk gemaakt. Je hoeft natuurlijk niet alles mee te nemen naar jouw zwemtrainingen. Met deze lijst weet je in ieder geval zeker dat je niks vergeet!

Binnen zwemmen: Deze zwemspullen heb je nodig

Wanneer je in een zwembad traint – of dit nou in een buitenbad of binnenbad is – is het een stuk makkelijker om te werken aan een goede zwemtechniek dan wanneer je traint in het buitenwater. Op de rand van het zwembad kan je namelijk verschillende zwemspullen of zwem accessoires neerleggen waar je mee kan trainen. Hier kan je een bepaald aantal banen mee zwemmen om het dan weer weg te leggen en eventueel te vervangen door een ander zwem accessoire. Hieronder vind je een lijst van alles wat je nodig hebt voor het zwemmen in een zwembad, van trainingsmaterialen voor het zwemmen tot badslippers.

Zwembroek

Er zijn eigenlijk twee verschillende zwembroeken die je tijdens het zwemmen kunt dragen. Zo kan je kiezen voor een zwembroek zonder pijpen en een langere zwembroek met korte of lange(re) pijpen. Zwembroeken met pijpen tot de knieën worden ook wel jammers genoemd. Tegenwoordig zie je ook veel trunks, ook wel low waist zwembroeken genoemd. Boxers zijn zwembroeken met een kort pijpje. Als laatste heb je nog de zwemslips.

Bikini of badpak

Tijdens jouw zwemtrainingen kan je ervoor kiezen om te een badpak of een speciale sportbikini te dragen. Bekende merken zijn natuurlijk Arena en Speedo. Onder triatleten zijn de kleurige bikini’s en badpakken van het merk Funkita ook erg populair. Ook bij de Decathlon heb je veel keuze. Naast de “gewone” badpakken zijn er ook wedstrijdpakken met langere pijpen en badpakken met kortere pijpjes.

Badmuts

Tijdens zwemtraining in het zwembad draag je een (dunne) siliconen badmuts. Wanneer je lang haar hebt houdt deze badmuts ook nog eens jouw haar op de juiste plek. Dus geen haarslierten voor je mond en je gezicht tijdens het zwemmen!

Zwembril

Wanneer je zwemt in het buitenwater en het is erg zonnig kan het fijn zijn om een zwembril te dragen met donker gekleurde glazen. Deze hebben hetzelfde effect als een zonnebril en zorgen ervoor dat het verschil van licht tussen onder water en boven water minder groot is. In het binnenzwembad is dit niet aan de orde, hier kan je dus een zwembril dragen met lichte glazen. In het buitenzwembad kan je hier wel rekening mee houden als het zonnig is!

Zwemoordopjes

Wanneer je veel last hebt van water in je oren tijdens het zwemmen kan je gebruik maken van zwemoordopjes. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten. Zo heb je naast de gewone oordopjes ook zachte, kneedbare oordopjes. Deze oordoppen kan je precies op maat maken. Ben je bang dat je de zwemoordoppen kwijt raakt? Dan kan je ook een speciale zwem hoofdband kopen om te dragen over jouw zwemoordoppen om oorontsteking of een zwemmersoor te voorkomen.

Neusklemmen

Je kan neusklemmen gebruiken wanneer je last hebt van water in je neus tijdens het zwemmen. Ook is de neusklem ideaal als je bezig bent met het aanleren van het borstcrawlkeerpunt. In het begin komt het vaak voor dat er water in de neus komt. Pas later leer je hoe en wanneer je onder water moet uitademen tijdens het keerpunt.

Handpeddels

Handpeddels zijn ook bekend onder de namen handpaddles of handvinnen. Je kan handpeddels op verschillende manieren inzetten. Zo kan je ze gebruiken om een beter watergevoel te krijgen. Je voelt de veranderingen van de doorhaal en positie van jouw handen in het water meteen. Omdat de peddel groter is dan jouw hand verplaats je meer water en is de waterweerstand groter. Hierdoor is de spanning op jouw spieren groter en ben je bijna bezig met een soort krachttraining, maar dan in het water. Hoe groter de peddel, hoe groter de spanning op jouw spieren. Er bestaan ook speciale easystroke peddels die jouw pols en onderarm mobiliseren waardoor je automatisch de juiste zwembeweging maakt. Er bestaan ook een soort “handschoenen” die soft paddles worden genoemd en vinger paddles.

Kickboard/zwemplank

Een kickboard of zwemplank gebruik je om voor je vast te houden wanneer je alleen je benen en onderlichaam wilt trainen. En wanneer je wilt werken aan de techniek van het onderlichaam tijdens het zwemmen. De plank zorgt voor drijfvermogen aan de voorkant van het lichaam. Je houdt de plank met beide handen recht voor je tijdens het zwemmen.

Pullbuoy

Waar het kickboard zorgt voor drijfvermogen van het bovenlichaam, zorgt de pull buoy er juist voor dat je onderlichaam blijft drijven. Hierdoor kan je extra aandacht besteden aan de techniek en training van het bovenlichaam. Je klemt de pull buoy tijdens het zwemmen tussen je bovenbenen. Lukt het niet om je benen stil te houden met de pullbuoy? Dan kan je gebruik maken van een extra zwemelastiek om je enkels. Je kan ook goed een pull buoy gebruiken in combinatie met handpaddles.

Zoomers

Zoomers zijn korte zwemvliezen. Met zoomers kan je goed werken aan jouw beentechniek tijdens het zwemmen. Ook zijn ze ideaal om te gebruiken wanneer je in het water wilt werken aan krachttraining van de beenspieren. Je kan goed trainen wanneer je de zoomers combineert met het gebruik van de zwemplank.

Onderwatercamera

Met een onderwatercamera kan je jezelf tijdens het zwemmen (laten) filmen. Hierdoor kan je na het zwemmen jouw zwemtechniek goed beoordelen. Zo weet je precies waar je de volgende keer tijdens de zwemtraining aan moet werken. Denk bijvoorbeeld aan de beenslag, zinkende benen of de armdoorhaal. Wij gebruiken zelf de GoPro Hero 8 met een waterdichte hoes.

Waterdichte MP3 speler

Vind je baantjes zwemmen in het zwembad saai? Dan kan je jouw training op verschillende manieren een stuk leuker maken. Je kan bijvoorbeeld intervallen doen tijdens het zwemmen, of werken aan je techniek met verschillende zwemspullen. Maar er zijn ook speciale waterdichte MP3 spelers die je kan dragen tijdens het zwemmen. Met jouw favoriete muziek op de achtergrond wordt het baantjes trekken meteen een stuk leuker! Wij zijn zelf in het bezit van de Aftershokz Xtrainerz.

Zwemtas

Een zwemtas is handig om na het zwemmen je natte zwemspullen in te vervoeren. Omdat je zwemspullen vaak flink wat ruimte innemen (denk aan zoomers, zwemplankjes en pulleys) is het slim om goed te kijken naar de inhoud van de tas. Een grote zwemtas is fijn om te hebben! Er zijn ook waterdichte zwemtassen verkrijgbaar. Bij de Decathlon vind je betaalbare zwemtassen van het eigen merk Nabaji. Ook de zwemtassen van Arena, Sailfish en Speedo zijn erg populair onder zwemmers.  

Badslippers

Wanneer je zo gefocust bent op de zwemspullen die je nodig hebt voor je trainingen in het zwembad, zou je bijna de badslippers vergeten! Op de badslippers loop je van de kleedhokjes naar het bad toe. Misschien wel de meest gebruikte badslippers zijn de badslippers van Adidas. Inderdaad, de slippers met de bekende drie strepen. Maar eigenlijk maakt het niet veel uit welke badslippers of teenslippers je draagt. Wanneer je slippers draagt is dit hygiënischer, op deze manier kan je ook voetschimmel voorkomen.

Badjas

Met een badjas aan kan je van de kleedhokjes naar het zwembad lopen. Het is fijn als jouw badjas goed vocht opneemt, licht is én snel weer droogt. Kies daarom voor een stof zoals katoen, microvezel of badstof. Er zijn ook ochtendjassen verkrijgbaar gemaakt van fleece, deze dragen met een nat lichaam echter niet prettig.  

Handdoek of badhanddoek

Uiteraard heb je een handdoek nodig als je je na het zwemmen en douchen weer af wilt drogen. Veel sporters kiezen ervoor om een lekker grote badhanddoek mee te nemen. Wanneer je twee handdoeken meeneemt kan je tijdens het afdrogen op een handdoek staan (en hiermee ook je voeten afdrogen). Heb je lang haar? Dan is het soms ook fijn om een extra handdoek te hebben die je als een tulband om je haar kan doen.

Douchespullen voor huid en haar

Wanneer je regelmatig zwemt in een zwembad met chloor zal je merken dat dit effect heeft op je huid en haar. Je huid en haar worden droger. Daarom is het belangrijk om goede voedende en vocht inbrengende verzorgingsspullen te gebruiken. Was je haar na het douchen altijd met shampoo en gebruik daarna een conditioner die je uit moet spoelen.

Haarverzorging en huidverzorging voor na het douchen

Na het uitspoelen en wassen van je haar kan je ervoor kiezen om je haar eerst te borstelen en dan te verzorgen met een voedende en vocht inbrengende haarcrème. Zo zorg je ervoor dat jouw lange haar minder te verduren heeft van het chloorwater. Ook kan je ervoor kiezen om je na het douchen en afdrogen in te smeren met een lekkere voedende crème, body butter of bodylotion. Van het merk Palmers heb je een zoete cacao boter die je huid goed verzorgt.

Drinken

Vergeet niet een bidon mee te nemen met water of sportdrank. Ook tijdens het zwemmen verlies je vocht dat je weer aan moet vullen.

Buiten zwemmen: Alle benodigdheden voor je trainingen

Wanneer je in het open water gaat zwemmen heb je weer net wat andere zwemspullen nodig dan wanneer je in het zwembad gaat zwemmen. Bijvoorbeeld om te zorgen voor extra veiligheid, of om ervoor te zorgen dat je warm blijft als de temperatuur van het buitenwater daalt. Hieronder vind je een lijst met zwemspullen die je nodig kan hebben wanneer je buiten gaat zwemmen.

Wetsuit

In de zomer kan je in het buitenwater vaak ook zonder wetsuit zwemmen. Het zwemmen met een wetsuit heeft echter ook veel voordelen. Zo heb je met een wetsuit aan meer drijfvermogen. Je ligt automatisch veel rechter in het water waardoor je minder last hebt van waterweerstand en dus zonder moeite sneller zwemt. Daarom dragen veel zwemmers ook met warmere buitenwatertemperaturen een wetsuit, bijvoorbeeld een mouwloos wetsuit. Met koudere buitenwatertemperaturen houdt een wetsuit je goed warm.

Safety boei

Safety boeien staan bekend onder veel verschillende namen waaronder veiligheidsboeien, zwemboeien, saferswimmers etc. Je kan deze boeien met een band vastmaken om je middel. Door het dragen van een safety boei ben je tijdens het zwemmen goed zichtbaar, bijvoorbeeld voor bootbestuurders. Bij sommige soorten is er ook plek om wat kleine spulletjes (zoals sleutels) waterdicht op te bergen.

Badmuts

Wanneer het buitenwater een aangename temperatuur heeft dan kan je een siliconen badmuts dragen. Merk je dat het buitenwater steeds kouder wordt en wil je toch in het open water blijven zwemmen? Dan kan je een badmuts dragen gemaakt van neopreen. Deze badmutsen zijn een stuk warmer.

Neopreen sokken

Er zijn speciale sokken verkrijgbaar voor tijdens het zwemmen in koudere buitenwater temperaturen. Wanneer je in écht koud water gaat zwemmen kan je ook speciale ijszwem (over)sokken aanschaffen. Deze kan je ook vaak over dunnere zwemsokken dragen.

Handschoenen van neopreen

Met speciale zwemhandschoenen van neopreen blijven je handen lekker warm wanneer je in het koude open water zwemt. Soms dragen zwemmers ook wel duikhandschoenen al is het wel aan te raden om – wanneer deze beschikbaar zijn – speciale zwemhandschoenen te dragen.

Open water jas of poncho

Ook na het zwemmen in open water kan het prettig zijn om snel een open water jas of poncho aan te trekken. Met een poncho aan kan je je ook makkelijk omkleden. Naast badjassen zijn er ook echte open water jassen, bijvoorbeeld van het merk Arena. Deze zijn geschikt om te dragen tijdens open water evenementen en wedstrijden.

Wetsuit lijm

Wil jij jouw eigen wetsuit kunnen repareren wanneer hij een beschadiging heeft? Dan kan je gebruik maken van speciale wetsuit lijm. Met deze wetsuit lijm kan je neopreen makkelijk weer lijmen. Zo hoef je niet meteen een nieuwe wetsuit aan te schaffen wanneer er een scheurtje in zit. Om te voorkomen dat jouw wetsuit kapot gaat is het belangrijk om jouw wetsuit op de juiste manier aan te trekken. Er zijn ook speciale wetsuit reparatiesets verkrijgbaar.

Wetsuit shampoo

Wil jij jouw wetsuit na het zwemmen in het buitenwater goed schoon kunnen maken? Dan kan je dat op verschillende manieren doen. Uiteraard kan je jouw wetsuit thuis onder de douche afspoelen met schoon water. Ook kan je gebruik maken van een speciale wetsuit shampoo. Deze shampoo kan je gebruiken voor neopreen accessoires en wetsuits. Sommige shampoos zorgen er niet alleen voor dat jouw wetsuit weer helemaal schoon is, ze verzorgen de wetsuit ook waardoor jouw wetsuit langer mee gaat.

nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *