Negatieve split

Bij een training of wedstrijd kan er sprake zijn van een positieve split of van een negatieve split. Bij de meeste atleten is er eerder sprake van een positieve split. Toch kan een negatieve split tijdens een wedstrijd meerdere voordelen hebben. Het is dus slim om hier bij trainingen ook op te oefenen. Dit is iets wat je als triatleet wilt nastreven tijdens het hardlooponderdeel van een triathlon.

Wat is een negatieve split?

Een negatieve split wil zeggen dat je de tweede helft van een training of wedstrijd sneller aflegt dan de eerste helft. Meestal leggen atleten de tweede helft van een training juist langzamer af. Dit heeft te maken met de stijging van de vermoeidheid. Training en een juiste verdeling van je energie over de gehele training of wedstrijd kan ervoor zorgen dat je makkelijker een negatieve split kan lopen.

negatieve split

Trainen voor een negatieve split

Het lopen van een negatieve split tijdens een wedstrijd kan je van tevoren trainen. Voor je training moet je bedenken dat je de tweede helft sneller wilt lopen. Automatisch ga je dan de eerste helft rustiger lopen. Zo kan je genoeg energie overhouden en in de tweede helft nog steeds je goede techniek en houding behouden. Door te lopen met een juiste techniek en houding kan je blessures voorkomen. Een fout die veel sporters maken is dat ze tijdens een wedstrijd (veel te) hard starten. Onder andere omdat ze de snelheid van andere atleten (onbewust) proberen te volgen. Door rustig (of zelfs langzaam) starten veel te oefenen in trainingen lukt dit ook beter tijdens wedstrijden. Ook weet je door veel trainen wat een goed tempo is om aan te houden in de eerste helft van de wedstrijd.

Eindig de training of wedstrijd extra snel

Lukt het om een negatieve split te lopen tijdens trainingen? Dan kan je proberen om de laatste kilometers van jouw duurloop extra snel te lopen. Dit zijn vaak de kilometers dat je echt vermoeid begint te raken. Hierdoor wordt niet alleen jouw lichaam sterker maar word je ook mentaal sterker. Je leert hierdoor pushen wanneer jouw lichaam eigenlijk vermoeid is. Zo kan je tijdens een wedstrijd aan het einde nog alles geven wat je in je hebt.

Deel dit artikel op: