Wat zijn aero bars/sturen of triathlon bars?

Tijdens een zoektocht naar een goede triathlonfiets kom je het begrip aerobars of triathlon bars tegen. In het Nederlands heet dit begrip aero stuur of triathlonstuur. Op deze pagina van onze kennisbank leggen wij het begrip uit in tekst en video.

Wat is een aerobar of aero stuur?

Een triathlonstuur, aero stuur of aerobar omvat verschillende stijlen van aerodynamische sturen voor racefietsen, met name tijdritfietsen. Het zijn smalle opschroefbare verleningen die het lichaam tijdens het fietsen naar voren trekken in een opgetrokken positie. Met behulp van een aero stuur kan een rijder de tijd op een tijdrit van 40km met 90 seconden verkorten. Triathlonsturen worden vaak gebruikt in triathlons en tijdritten op de weg. Ze zijn echter illegaal in de meest massale races of andere evenementen waar drafting is toegestaan, omdat ze aerodynamisch gezien de neiging hebben de handen van de remmen af te halen. Dit maakt de rijder iets onstabieler op de fiets. Verder zijn ze niet bruikbaar in sprints of kortere beklimmingen, waar kracht van groter belang is dan aerodynamica.

aero bar

Triathlon stuur kopen

Het is ook mogelijk om een los triathlon stuur te kopen. Dit wordt dan ook wel een opzetstuur genoemd. Hieronder vind je meerdere opties.

Eerste gebruik in de Tour de France

Aero-bars zijn een recente toevoeging aan road-racing tijdritten, waarbij Greg LeMond ze voor het eerst gebruikte tijdens de Tour de France in 1989. In een controversiële tijdrit op de laatste dag van de Tour gebruikte LeMond hen om de leider Laurent Fignon met 58 seconden te verslaan. Hierdoor toverde LeMond een achterstand om in een voorsprong van 8 seconden. Fignon protesteerden tegen het gebruik van het aerostuur, maar was hier niet succesvol in.

Uitleg en vergelijking in een video

Speciaal schakelen

Gespecialiseerde schakelhendels, bekend als bar end shifters bestaan ook. Deze kunnen op sommige triathlonsturen worden gemonteerd, zodat ze kunnen worden bereikt zonder de handen uit de aerodynamische positie te bewegen. De complementaire remmen in deze stuurconfiguratie zijn geplaatst in de uiteinden van het stuur.

Deel dit artikel op: