Er zijn verschillende, handige (gratis en betaalde) apps voor triatleten. Zo zijn er veel verschillende triathlon apps, maar ook andere apps, zoals zwemapps, die heel handig zijn voor triatleten. Wij hebben een aantal van deze apps op een rijtje gezet.

Triathlon calculator: Pace for Swim/Bike/Run

Met deze triathlon calculator (of Pacer) app kan je berekenen wat jouw racetijden en finishtijden zijn wanneer je tijdens een wedstrijd een bepaald tempo aan weet te houden. Kies voor verschillende afstanden of stel je eigen afstand samen. Fijn wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt en hier naartoe wilt werken. Of om te weten wat voor tijden je zou hebben wanneer je een wedstrijd zou doen in de vorm die je nu hebt. Het is belangrijk om deze gegevens als richtlijn te gebruiken en tijdens een wedstrijd jouw tempo aan te passen aan de temperatuur, jouw vorm op de wedstrijddag, voeding, het parcours en ga zo maar door! Zeker een van de meest handige apps voor triatleten.

TrainingPeaks

De app TrainingPeaks is misschien wel één van de meest uitgebreide apps voor het inplannen, bijhouden en evalueren van trainingen voor triatleten en andere duursporters. Deze app kan je synchroniseren met veel verschillende andere apps. Zo worden gegevens van jouw sporthorloge meteen weergegeven in TrainingPeaks. Je vindt op de website van TrainingPeaks verschillende gratis en betaalde schema’s en je kan in contact komen met coaches. Je kan doelen weergeven en ziet alle gegevens bij elkaar. Ook kan je jouw voortgang goed monitoren.
Veel gebruikers moeten in het begin even wennen aan de hoeveelheid gegevens. Het kost even wat tijd om het overzicht te krijgen. Wanneer je echter alles door hebt is het een waardevolle app.

VOOR JOU GESELECTEERD:
7 triathlon mythes nader bekeken

startscherm trainingpeaks

MyFitnessPal

Met de app MyFitnessPal kan je heel makkelijk jouw voeding invoeren en een duidelijk overzicht krijgen van de calorieën en macro’s die jij op een dag binnen krijgt. Ook kan je zelf invoeren hoeveel calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten jij op een dag binnen wilt krijgen. Ideaal wanneer je gericht naar een bepaald gewicht toe wilt werken en daarbij ook wilt letten op het binnenkrijgen van belangrijke voedingsstoffen. Ook deze app kan je koppelen aan andere apps. Wanneer je een sporthorloge draagt die je kan koppelen aan MyFitnessPal zie je in de app de calorieën die je hebt verbrandt tijdens een training.

Strava

Strava is misschien wel één van de meest populaire apps voor duursporters. In deze app kan je al jouw trainingen bijhouden en krijg je een mooi overzicht met tempoanalyses, tussentijden en trainingsuren, hoogtetoenames, langste ritten en afstanden. Ook kan je bij de gedane activiteiten foto’s toevoegen. Daarnaast is het een groot sociaal platform. Je kan mensen volgen en “kudo’s” geven, denk aan vrienden, familie, kennissen maar óók professionele sporters. Wij zijn zelf ook fan van de “segmenten”. Segmenten markeren verschillende stukken van de route. Dit kunnen langere stukken zijn zoals een rondje Ringvaart maar ook korte stukken van onder de kilometer.

Je hebt ook segmenten op beklimmingen. De snelste op een segment wordt de KOM/QOM/cr (king/queen of the mountain, course record) genoemd. Ook kan je met de tweede tot tiende plaats een trofee bemachtigen. Het is leuk om jezelf op deze stukken te kunnen verbeteren en “medailles” te verdienen. Je kan zien wat jouw snelste tijd is op het segment en je ziet ook wanneer je een tweede- of derde snelste tijd hebt op het segment. Wanneer je bepaalde segmenten in je hoofd hebt zitten kan je deze ook mooi gebruiken tijdens intervaltrainingen. Met een betaald abonnement op Strava kan je “live segmenten” aan zetten. Je ziet dan wanneer bepaalde segmenten beginnen en eindigen en je kan op je horloge of in de app zien wat jouw huidige tijd is, jouw record en de tijd van de snelste op het segment.

VOOR JOU GESELECTEERD:
5 tips voor het maken van een trainingskalender

Handige apps voor triatleten