Dit is een gastblog van Zwemanalyse.

Adem je altijd aan één kant? Probeer of je kunt leren om aan beide kanten te kunnen ademen.

Waarom zou je aan twee kanten ademen?

  •  Je belast je lichaam evenwichtiger en is de kans op blessures dus vermindert.
  • Je leunt minder op één kant en daardoor kan je de doorhaal meer naast je lichaam houden i.p.v. er onder door – wat effectiever is!
  • Je kan je makkelijker oriënteren en kunt switchen van kant als je wind en golven in je gezicht blazen.
  • Je kan als je triatlon wedstrijden doet veel makkelijker in een rechte lijn zwemmen.

Toch hebben veel zwemmers een favoriete kant, de kant die het meest natuurlijk aanvoelt om te ademen. Als je hen aan de andere kant laat ademen en de filmbeelden analyseert, dan zie je soms dat ideale ligging behoorlijk verprutst wordt door aan de onnatuurlijke kant te ademen. De corespanning verdwijnt en de heupen zakken. Daardoor wordt het ook lastiger om de armslag efficiënt te houden.

Hoe ziet dat er dan uit?

De bekendste vorm van aan twee kante ademhalen is ‘1 op 3’.  Dat wil zeggen dat je één van de drie armslagen adem haalt. En dan kom je automatisch op wisselende kanten uit: links ademen – slag – slag – rechts ademen – slag – slag – links ademen – etc.

Je kan het ook nog op een andere manier doen. Je kunt ook kiezen voor twee keer links ademen, dan wisselen en twee keer rechts ademen. Of drie om drie. Of 25 meter alleen links ademen en 25 meter alleen rechts. Kortom, er zijn mogelijkheden genoeg.

Advies voor beginners

Probeer vanaf het begin uit of het je lukt aan twee kanten te ademen. Vroeg geleerd is oud gedaan. Gaat dat heel makkelijk? Ga er dan mee door.

Als je eigenlijk een sterke favoriete kant hebt om te ademen, leer dan eerst de borstcrawl gewoon met de ademhaling aan je makkelijkste kant. Je hebt al genoeg dingen om je op te focussen. Zorg eerst dat je ligging goed is en dat je überhaupt adem binnen krijgt. Op het moment dat je een tijdje regelmatig zwemt en je een paar banen borstcrawl achter elkaar kunt, dan is het moment om de andere kant erbij te gaan oefenen (voor tips, zie ‘advies voor gevorderden’).

Advies voor gevorderden

Misschien zwem je al jaren en ben je een verstokte één-kant-ademer. Die beweging is erin gesleten. Het voelt natuurlijk en fijn. Als je al wel eens probeert aan de andere kant te ademen, dan lijkt het alsof je geen grip meer hebt op het water en weer opnieuw moet leren zwemmen!

Het klopt dat als je al lang zwemt je er meer voor moet doen om over te schakelen dan iemand die net de borstcrawl leert. Maar het is te leren met een stappenplan. Start nu, even doorbijten en dan kan je over een paar maanden ook aan twee kanten ademen.

Stap 1: Zorgen dat het natuurlijk begint te voelen

Daarvoor gebruik je de rustige duursetjes in je training die je als volgt zwemt: De baan heen adem je helemaal aan je favoriete kant, de baan terug adem je helemaal aan je nieuwe kant.

Bijvoorbeeld:

  • 1 keer 800 meter OF
  • 4 keer 250 meter, r 30” OF
  • 12 keer 100 meter, r 15”

De eerste paar banen denk je ‘nou, dat is helemaal niets’ maar als je volhoudt begint het gewoner te voelen. Als je dit regelmatig doet ben je klaar voor stap 2.

Stap 2: Zorgen dat het technisch juist is!

Als je technisch goed zwemt aan je favoriete kant, dan moet je zorgen dat je dat kopieert naar de andere kant. Waar moet je op letten?

  • Lig je strak in het water, aan de wateroppervlakte?
  • Is je ademhaling laag boven de wateroppervlakte?
  • Draaien je schouders en heupen in 1 lijn ten opzichte van elkaar?
  • Kan je bij het doorhalen echt druk op het water houden?
  • Check met een filmpje of het er goed uitziet. Een zwemanalyse kan hierbij ook zeer effectief zijn!

Stap 3: Naar het buitenwater

Probeer uit of dit in buitenwater ook lukt.

Stap 4: Volhouden.

Het is verleidelijk om terug te vallen op je makkelijke kant. Het is een nieuwe beweging en die leer je het makkelijkst door veelvuldig herhaling.

Succes!