Je fiets zelf onderhouden is kostenbesparend en ook nog eens erg leuk. Het is goed om jouw fiets goed te leren kennen en het geeft tijdens het rijden een vertrouwd en veilig gevoel. Veel mensen gaan voor kleine zaken al meteen naar de fietsenmaker. Dit is vaak niet nodig en kan in de meeste gevallen zelfs voorkomen worden. In dit artikel lees je wat je voor elke fietstraining moet doen, wat je wekelijks, maandelijks, elke zes maanden of jaarlijks na moet kijken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal ritten die je maakt en hoeveel kilometer je fietst. Als je jouw fiets goed onderhoud, heb je ook minder kans op pech onderweg.

Basisgereedschap in huis halen

Om je fiets te onderhouden moet je beschikken over wat basisgereedschap. Je hoeft zeker niet een hele dure en grote gereedschapskoffer aan te schaffen om je fiets te kunnen onderhouden. Haal in ieder geval de volgende tools in huis:

Voor elke rit controleren

  • Controleer de bandenspanning. Als deze te laag is pomp je het op tot de juiste PSI. Dit cijfer staat aan de zijkant van de band.
  • Kijk naar beide banden en haal eventueel vuil weg.
  • Check of de onderdelen die los kunnen, zoals wielen, stuur en zadel, goed vastzitten.
  • Draai de wielen rond om te controleren of deze nog recht zijn.
  • Knijp in de remmen om te controleren of deze nog goed zijn afgesteld. Bekijk ook of ze niet direct op de band staan gemonteerd.
  • Als de ketting er droog uitziet of aanvoelt, smeer deze dan in met fietsolie.
  • Controleer of je alle gereedschap-voor-onderweg bij je hebt. Dit zijn een extra binnenband (of twee), een bandenplaksetje, multitool met kettingpons en een pompje.

Maandelijks of na elke 750km

  • Maak het frame schoon met een doek.
  • Inspecteer het frame op breuken of scheurtjes
  • Maak de ketting schoon met een doek en gebruik een ontvetter. Smeer daarna de ketting weer in.
  • Controleer of er geen spaken loszitten.
  • Controleer of alle bewegende onderdelen en verbindingen nog goed vastzitten. Je hebt hiervoor een steeksleutel en een set inbussleutels (of multitool) voor nodig.
  • Smeer de draadpunten van de remmen, derailleurs en pedalen in.
  • Smeer de rem en versnellingskabels om te voorkomen dat ze vastlopen. Controleer de kabels voor rafelen en roesten. Vervang indien nodig.
  • Controleer de klikpedalen en schoenplaatjes op losse schroeven en buiten.

Elke zes maanden of na elke 4500 km

  • Reinig het frame om de verf/afwerking te beschermen. Inspecteer het frame en de vork op eventuele barsten of deuken.
  • Controleer de banden op slijtage. Vervang deze als de scheuren of slijtage aanzienlijk is.
  • Bekijk of het gereedschap-voor-onderweg pakket nog voldoende voorraad heeft en vul zo nodig aan.
  • Controleer alle kabels en behuizingen op rafels, breuken, roest en corrosie. Vervang indien nodig.
  • Bekijk de remblokken en vervang indien nodig. Vervang ook versleten stuurlint of stuurgrepen.
  • Controleer op slijtage van kettingen, cassettes en kettingbladen en vervang versleten onderdelen indien nodig.
  • Reinig de aandrijflijn (ketting, kettingbladen, cassette, voor- en achter derailleurs) met biologisch afbreekbaar oplosmiddel

Elk jaar of na elke 9000 km

  • Controleer alle lagersystemen: naven, bottom bracket, headset en pedalen. Aanpassen en / of reviseren waar nodig, op basis van hun toestand.
  • Controleer alle rem- en versnellingskabels + kabelbehuizing op rafels, breuk, roest en corrosie. Vervang indien nodig.
  • Vervang remblokken en rubber remkappen en stuurlint indien nodig.
  • Reinig en controleer de wielen zorgvuldig op tekenen van slijtage, zoals versleten zijwanden of scheuren, waarbij de spaak de velg of naaf raakt.
  • Controleer de pedalen door de lagers te controleren en vers vet toe te voegen.
  • Controleer alle bouten en draai deze eventueel aan.

Fiets schoonmaken schema

Algemene tips voor fietsverzorging

Een aantal algemene tips op een rijtje om je fiets zelf te onderhouden:

  • Houd je fiets binnen, berg het niet buiten op. Regen, vocht en vuil zorgen ervoor dat de onderdelen sneller slijten en je meer geld betaalt voor reparaties en onderhoud.
  • Fietsen die worden beregen in de regen en/of off-road vereisen doorgaans vaker en uitgebreider onderhoud.
  • Gebruik WD40 niet op de ketting. WD40 is gemaakt voor deuren en dingen die soms bewegen en niet voor fietsen. WD40 zorgt er voor dat de olie van de ketting gaat, waardoor je metaal-op-metaal krijgt, zonder olie. Gebruik een speciale ketting spray of kettingolie (chain lube).
  • Als je bent gevallen met de fiets of je hebt een gebruikt fiets gekocht, raden we aan om deze altijd eerst te laten controleren door een fietsenmaker of expert.