šŸ“šAanbieding: Boek Triathlon Trainingsprogramma - Slechts ā‚¬7,29 Paperback versie -> Bekijk de deal šŸ“š

Fietsvaardigheden verbeteren

Fietsvaardigheden verbeteren

Als er gevraagd zou worden hoe het zit met jouw fietsvaardigheden en fietstechniek, wat zou het antwoord dan zijn? Uiteraard brengen triatleten heel wat uren door op de fiets. Zeker wanneer ze trainen voor Ć©Ć©n van de langere afstanden. Maar heb je wel eens voor de grap om je heen gekeken in de wisselzone of als toeschouwer bij de plek waar triatleten op hun fiets stappen? Eerlijk is eerlijk, hier wordt vaak nogal wat gestunteld. Slingerend wordt er weggefietst in een te zware versnelling. Ook duurt het klikken in de pedalen soms net iets te lang. Op het parcours zelf gaat niet iedere triatleet even zeker en vlot door de bochten. En ook het pakken van de bidon zorgt regelmatig voor wat tempoverlies. Herken jij je hierin? Of zijn dit punten die je al in de training meepakt? Het is in ieder geval slim om als triatleet ook de fietsvaardigheden te blijven verbeteren.

Wissels oefenen

Eigenlijk moet je altijd in je hoofd houden dat je alles waar je goed in wilt zijn tijdens de triathlon moet blijven trainen. En met alles bedoelen we ook echt Ɣlles. Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze wel eens en wij zijn het daar zeker mee eens. Dit betekent dat het geen kwaad kan om ook de wissels uitvoerig te oefenen. Precies zoals je dat in de wedstrijd zou (willen) doen. Wil je al rennend op je fiets springen? En al fietsend in jouw fietsschoenen glippen? Oefenen, oefenen en oefenen! Het kan ook geen kwaad om het rennen met de fiets aan de hand te oefenen.

Op de fiets

Als triatleet fiets je tijdens trainingen en in wedstrijden het liefst lange rechte stukken volle kracht vooruit. Tussen die stukken heb je echter wel te maken met bochten, drempels, bruggetjes en ga zo maar door. Uiteraard wil je hier niet te veel tijd verliezen. Het is dus belangrijk om in de trainingen ook aandacht te besteden hoe je snel maar wel veilig bochten kan nemen. En vlot over drempels kan fietsen zonder uit het zadel gelanceerd te worden. Ook dat ā€œveiligā€ is belangrijk! Bij de TRI AMSTERDAM zagen wij een aantal triatleten bijna ā€œvliegenā€ over het hoge bruggetje, deelnemers weten waarschijnlijk wel welk bruggetje! šŸ˜‰

Decathlon

Fietsvaardigheden verbeteren

Welke fietsvaardigheden kan je als triatleet allemaal verbeteren? Naast de bovenstaande vaardigheden zijn er nog meer vaardigheden waar je aan kan werken. Bekijk de vaardigheden in de onderstaande lijst:

  • Het gebruik van de aerobars, wanneer blijf je hier op liggen of ga je juist omhoog?
  • Gebruik van de klikpedalen, trekken en duwen
  • Recht fietsen, kan je oefenen over een lijn op de weg
  • Bidons pakken en terugzetten zonder te slingeren of snelheid te verliezen
  • EfficiĆ«nt schakelen
  • Bochten inschatten: Remmen, stoppen met trappen of doorfietsen?
  • Wegfietsen in de juiste (lichte!) versnelling

Mountainbiken om jouw fietsvaardigheden te verbeteren

Er wordt ook regelmatig aangeraden om in de herfst en winter te gaan mountainbiken om jouw fietsvaardigheden te verbeteren en zekerder in het zadel te zitten. In het begin zal je merken dat het focussen en concentreren al een hoop energie kost. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het zal gaan. Je leert al snel inschatten hoe je bochten het best kan nemen, waar en hoe je jouw snelheid moet minderen door af te remmen of door al van tevoren te stoppen met trappen. Zeker wanneer veel heuveltjes op en af moet leer je beter schakelen. Kortom: Wanneer je regelmatig op de mountainbike stapt kan het jou helpen om tijdens een triathlon een stuk zekerder op de fiets te zitten.

Ook interessant
vitamine D
Vitamine D: Functies en supplementen