Mindfulness is de laatste jaren echt een trend. Waarschijnlijk heb je de term al regelmatig langs zien komen. Mindfulness is eigenlijk bewustwording van je eigen ervaringen, gevoelens en gedachten zonder daar meteen op te reageren. Nu is er dus ook mindful hardlopen. Maar wat zijn hier eigenlijk de voordelen van en hoe kan je het inzetten in de praktijk? Dat lees je in deze blog.

Wat is mindfullness?

Mindfullness is dat je bewust bent van alles wat er in het hier en nu speelt. Alles wat je zintuigen waarnemen en wat er zich in je hoofd afspeelt (denk aan ervaringen, gedachten en gevoelens). Meestal zijn mensen of “met hun hoofd ergens anders” of ze reageren meteen op wat ze ervaren zonder zich eraan over te geven. Op verschillende vlakken kan het juist positief werken om bewust te zijn van alle waarnemingen die je doet zonder daar meteen op te willen reageren op wat voor manier dan ook.

De mentale kant van hardlopen

Tijdens het hardlopen ervaar je van alles en nog wat. Zo voel je jouw lichaam extra. Je voelt eventuele pijntjes, je voelt dat je ademhaling sneller gaat dan normaal. Er spoken vaak allemaal gedachten door je hoofd. Misschien denk je aan hele andere dingen dan aan het hardlopen, bijvoorbeeld aan een werkdag die niet liep zoals jij dat wilde. Tijdens een wedstrijd heb je ook verschillende gedachten in je hoofd. Soms denk je dat je niet harder kan dan dat je gaat. Begin je met hardlopen, dan is er vaak een strijd: Kan ik nog verder rennen of moet ik stoppen of tussendoor wandelen? Vaak kan je echter veel meer dan dat je zelf denkt.

Mindful hardlopen

Als je mindful wilt hardlopen, dan is het slim om zoveel mogelijk prikkels te verwijderen. Hardlopen met muziek op je oren is dan geen slim plan, net als hardlopen met een smartwatch of mobiel. Je wordt afgeleid en luistert minder goed naar je lichaam. Het gebeurt regelmatig dat mensen daardoor onbewust door pijntjes heen rennen en blessures krijgen. Verder is het belangrijk om voor het hardlopen je hoofd zo “leeg” mogelijk te krijgen. Dit kan je doen door voor het hardlopen ademhalingsoefeningen te doen.

Wat zijn de voordelen?

Er zitten meerdere voordelen aan mindful hardlopen. Door mindful hardlopen leer je beter te luisteren naar je lichaam. Ook adem je tijdens het hardlopen door je neus waardoor je meer zuurstof binnen krijgt en minder melkzuur, hierdoor zal je hartslag lager liggen.