Home » Stoom je klaar voor de triathlon met deze tips

Stoom je klaar voor de triathlon met deze tips

Of je nou je allereerste triathlon ooit gaat doen of er al een aantal op je naam hebt staan, een goede voorbereiding is hoe dan ook altijd vereist. Het is namelijk intensief: hardlopen, zwemmen, fietsen en dat allemaal achter elkaar, op één dag. De meeste mensen zouden dat op drie afzonderlijke dagen doen. Het is dus zeker een aanslag op je lichaam en spieren en kun je dus niet doen zonder goed getraind te hebben. Een laagdrempelige manier om je thuis alvast warm te maken, is door een crosstrainer te gebruiken. Maar er zijn nog veel meer manieren om uitstekend voorbereid te beginnen aan de triathlon!

Maak een trainingsschema

Waarom we een crosstrainer zo expliciet noemen, is omdat je daarmee je hele lichaam traint en alle spiergroepen tegelijkertijd bereikt. Bovendien kun je dit apparaat ook thuis gebruiken en dient dus als warming-up voor het fietsen, hardlopen of zwemmen. Tijdens het uitoefenen van deze sporten gebruik je ook je hele lichaam. Om te voorkomen dat je blessures krijgt, te veel traint waardoor het ongezond en te zwaar wordt of juist niet constant aan de slag gaat, is het verstandig om samen met een professional een trainingsschema op te stellen. Hiermee wordt er een kritische en realistische blik geworpen op jouw huidige conditie en manier van trainen, maar ook op je tijd en andere zaken die jouw trainingsschema kunnen beïnvloeden. Door het samen met een professional te doen, zal je voorbereiding een stuk soepeler verlopen.

Neem voldoende rust

Je bent wellicht een beetje zenuwachtig voor de triathlon, waardoor je het gevoel hebt dat je constant moet trainen. Doe dit echter niet! De grootste fout die je kunt maken, is dat je te veel traint en daardoor niet uitrust. Rust is daarentegen wel essentieel. Je lichaam moet kunnen bijkomen en zich kunnen herstellen. Je dient het trainen af te bouwen in de weken voor de triathlon. Wel kun je natuurlijk thuis oefeningen blijven doen, zoals bijvoorbeeld op de crosstrainer. Bovendien moet je je eetpatroon ook in acht nemen: des te dichter je bij de dag van de wedstrijd komt, des te meer koolhydraten je moet eten. Tijdens het maken van je trainingsschema is het ook belangrijk om rekening te houden met voedsel en inname van bepaalde vitamines en voedingsstoffen.

Bekijk het parcours

Het parcours van de wedstrijd wordt vooraf vrijgegeven, waardoor je alvast de route kunt bekijken. Besteed vooral aandacht aan mogelijk gevaarlijke punten, steile klimmen of onverwachte wendingen in de route. Als je dit weet, ga je met een geruster gevoel van start. Overigens raden wij om om op de dag zelf op tijd op te staan, zodat je rustig en ruim van te voren kunt ontbijten, zonder stress naar de locatie kunt komen en al je spullen kunt installeren. Check voor meer tips de website van Tunturi!

nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.