Met de legalisatie van het online gokken in Nederland is het aantal reclames flink gestegen. Naast directe reclames wordt er ook veel gebruik gemaakt van indirecte marketing, om zo de naamsbekendheid van de aanbieders te verhogen. Daar gaan flinke bedragen mee gepaard, wat goed is voor de Nederlandse sport. Een shirtsponsor levert een club doorgaans miljoenen (afhankelijk van de sport) op, wat ervoor zorgt dat de clubs aanzienlijk kunnen groeien en nieuw talent aan kunnen trekken.
Hoe zit dat eigenlijk met de triatlons? Bij triatlons zien we dit nog niet zo sterk terug, al is dit zeer waarschijnlijk een kwestie van tijd. De bookmakers en online casino’s kijken namelijk naar steeds meer facetten van de sport om ruimte te vinden.
Wat doet sportwedden met de Nederlandse sportclubs?
Sportwedden is op zichzelf slechts een klein onderdeel van het totaalbeeld aan digitaal gokken. Het gaat niet zozeer om de sportweddenschappen zelf, die bij Unibet Nederland afgesloten kunnen worden en tal van online bookmakers. Het gaat meer om de sponsoring, zoals de shirtsponsoring, de naam van de bedrijven op de borden naast het veld en uiteraard op alle andere mogelijke plekken.
Hier komen grote bedragen bij kijken. De Nederlandse voetbalclubs strijken miljoenen euro’s op jaarbasis op en steken dit onder andere in het opleiden van nieuwe spelers en het verbeteren van de faciliteiten. Uiteindelijk vormt dit dus een flinke aanjager van de sport. Dit is trouwens ook een van de redenen waarom de Nederlandse topsporters helemaal geen groot tegenstander waren van de legalisatie van het online gokken; het zorgde ervoor dat de competitie weer eerlijker werd, aangezien teams in Engeland bijvoorbeeld al jarenlang miljoenen euro’s binnenhalen in ruil voor de indirecte reclame.
Terug naar de triatlon
Wanneer we kijken naar de triatlon, dan moeten we concluderen dat dit op een lager podium staat. De grotere wedstrijden worden goed bekeken, er is steeds meer aandacht voor en de Nederlanders weten zich ook op het grote toneel goed te presenteren. Zo groot als andere sporttakken is de triatlon nog niet en dat zien we terug op het gebied van de sportweddenschappen en sponsordeals. Er zijn per definitie weinig bookmakers die weddenschappen op triatlon aannemen (tenzij het gaat om de Olympische Spelen). Dit aantal stijgt echter wel en dát betekent dat er meer aandacht zal komen voor sponsordeals.
Hierbij kun je, net als bij andere sporten, denken aan reclame op de shirts van een professional of bijvoorbeeld de boarding langs het wedstrijdveld. Dit gaat om kleinere bedragen; de tientallen miljoenen die de top 5 Eredivisieclubs binnenhalen, zullen we niet terugzien in de triatlon. Dat maakt echter niet uit. Ook kleinere sponsordeals kunnen ervoor zorgen dat teams, deelnemers en mensen die op andere manieren actief zijn met de triatlon méér te besteden hebben en daarmee de sport kunnen laten groeien.
Wat kunnen we verwachten voor de komende jaren?
Grote aanbieders zijn sterk vertegenwoordigd in sporttakken zoals voetbal en darts. Dat betekent dat je een flinke portemonnee nodig hebt om hier een casino of bookmaker te promoten. Het gevolg is dat veel (vooral nieuwere) aanbieders gaan kijken naar sporten die wat minder in de schijnwerpers staan. Hier kun je met kleinere bedragen binnenkomen immers. De kans is overigens klein dat dit te zien zal zijn bij de amateurs. Het gaat voornamelijk om de grotere triatlonwedstrijden en de grotere namen. Dit heeft enerzijds te maken met de zichtbaarheid (wordt een wedstrijd live uitgezonden, dan zien duizenden mensen de naam van de sponsor immers), anderzijds met het feit dat sportweddenschappen op kleinere triatlonwedstrijden in het verleden voor problemen gezorgd hebben.
Stel je een triatlonvereniging of professional voor die binnenkort een veel groter bedrag binnen kan halen door sponsoring te accepteren. Wat zou dit betekenen voor de vereniging of de sporter die triatlon doet? Dit wordt een zeer belangrijke stap voor de Nederlandse triatlonverenigingen, zeker wanneer de Kansspelautoriteit ervoor kiest om binnenkort meer casino’s en bookmakers toe te laten tot de markt. Zeker wanneer hier een aanbieder bij zit die weddenschappen op de triatlonwedstrijden aanbiedt, want dát zou zeker zorgen voor een flinke versnelling van de ontwikkelingen die hierboven beschreven zijn.