Er zijn een verrassend aantal factoren die een rol spelen als het gaat om fietstechniek en met name traptechniek. Wij hebben enkele tips van experts verzamelt om jouw traptechniek op de fiets te verbeteren. Deze tips staan in willekeurige volgorde.

Zorg dat je fiets op de juiste manier is afgesteld

Het klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar als de fiets op de juiste manier is afgesteld, ben je op weg naar een goede rit. De juiste zadelhoogte en stuurhoogte zorgen, naast het kopen van het juiste frame, voor de basis van fietstechniek. Voor mensen die veel willen gaan racefietsen of trainingen voor een triathlon, is het aan te raden om een bike fitting te laten doen. Als een fietser zijn of haar plateau bereikt in fietstechniek, kan een slechte opstelling en afstelling van de fiets vaak verantwoordelijk zijn.

Speel met cadans

Er is veel onderzoek gedaan naar de optimale cadans voor (race)fietsers. Dit is de optimale trapfrequentie. Aan het begin van de jaren 2000 werd wielrennen in een hoge cadans populair, mede dankzij de wielrenner Lance Armstrong. Tegenwoordig zien we dat ook bij veelvoudig tourwinaar Chris Froome. Beginners zouden niet moeten proberen om in een te hoge cadans te fietsen. Blijf in een cadans die beheersbaar is, maar probeer dit na verloop van tijd te vergroten. Een cadans van 90 tot 100 RPM is een goed target voo. Het zal het vermogen om gedurende langere perioden en afstanden te fietsen verbeteren.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Sneller fietsen zonder moeite

Jezelf dwingen om sneller te trappen dan je comfortabel vind, zal je geen betere fietser maken. Als je echter op het moment erg langzaam bent (50-60 RPM), dan is het oefenen met een hogere cadans goed. Je hebt hier wel een cadansmeter voor nodig.

Oefeningen met 1 been

Omdat je streeft naar een gelijkmatige verdeling van de energie in elk been, is het belangrijk dat beiden benen zo sterk zijn als elkaar. Oefeningen met één been die elk ledemaat dwingt om individueel te werken, in plaats van te worden gedragen door de ander is belangrijk. Probeer aanvankelijk niet tegelijkertijd op zowel het linker- als rechterbeen te focussen. Begin met een focus aan de ene kant en aan de andere kant. Wissel vervolgens de focus aan elke kant binnen een sessie af. Naarmate je als fietser vaardiger wordt, is het gemakkelijker om tegelijkertijd op de linker- en rechterkant te focussen.

Traptechniek in halve cirkels

Meerdere experts zijn het er over eens: fietsers moeten zich concentreren op het trekken (in plaats van het duwen) van hun pedalen, met behulp van een halfronde beweging. Normaal is het belangrijkste aspect van het trappen om achteruit te trekken aan de onderkant van de pedaalslag. Terwijl het pedaal naar de onderkant beweegt, schakelt u van een naar beneden bewegende beweging naar een terugtrekbeweging. Van fietsers wordt vaak gezegd dat ze in cirkels proberen te trappen. Dit moet eigenlijk vermeden worden voor een goede traptechniek. Het zou meer als twee halve cirkels moeten zijn die naar beneden drukken en terugtrekken. Een linker halve cirkel gevolgd door een rechter halve cirkel, met een naadloze overgang van links naar rechts naar beneden duwen. Herhaal dit aan de andere kant.

VOOR JOU GESELECTEERD:
Fietsroute plannen