Home » Welke alternatieve methoden zijn er die de kans tot een runners high vergroten?

Welke alternatieve methoden zijn er die de kans tot een runners high vergroten?

Misschien heb je het wel eens ervaren, je bent langdurig met lichamelijke inspanning bezig en ervaart een gevoel van euforie. Dit gevoel noemen we ook wel ‘de runners high’. Na het sporten komen stofjes vrij die zorgen voor dit geweldige gevoel. Laten we eens kijken naar de verschillende manieren waarop je een runners high kan krijgen én wat dit nu eigenlijk precies is.

CBD olie

Het gevoel van de runners high wordt vaak vergeleken met het effect van cannabis. Het licht euforische en ontspannende aspect lijkt er verdacht veel op. Na lang onderzoek bleek dat ook geen toeval te zijn. Lang werd gedacht dat het gevoel van een runners high kwam door het stofje endorfine. Uit onderzoek blijkt echter dat het niet de lichaamseigen opiaten zien die ons dit gevoel geven. Het gevoel van de runners high wordt namelijk veroorzaakt door onze lichaamseigen cannabinoïden. Het is dus ook mogelijk om jezelf een handje te helpen, met CBD olie bijvoorbeeld. Door het nemen van CBD olie ondersteun je de lichaamseigen cannabinoïden in je lichaam en kan je het gevoel van een runners high nabootsen én vergroten. De kans is dus ook aanzienlijk groter wanneer je CBD olie gebruikt in combinatie met een intensief sport schema. CBD olie bestellen kan overigens gewoon online. Je hoeft dus niet naar de winkel te rennen om een flesje te scoren! 

Stappenplan voor een runners high

Er zijn een aantal dingen waardoor je de kans op een runners high kunt vergroten. Het begint eigenlijk allemaal bij je work out. Als je dit op een goede manier doet zal de kans op dit heerlijke gevoel aanzienlijk groter zijn.

  1. Een uitgebreide warming up. Een runners high begint al op het moment van je warming up. Een warm loop sessies is daarnaast ook gewoon goed voor je spieren en de rest van je workout.
  2. Bouw je snelheid op. Een goede en intensieve snelheid is belangrijk voor je runners high, maar bouw dit wel goed op. Begin op een rustig tempo en bouw dit stap voor stap naar een steeds intensiever tempo. Laat je lichaam wennen aan het rennen en bouw richting een snel en intensief tempo.
  3. Hou een consistente snelheid. Zodra je dit intensieve tempo hebt gevonden is het belangrijk om door te zetten. Probeer een consistente snelheid vast te houden en niet op te geven.
  4. Verleg je gedachtens. Je kent het wel, wanneer alles opeens heel makkelijk gaat tijdens het lopen. Voordat je het weet heb je er al weer een paar kilometer opzitten. Als je wat vaker loopt dan zul je gemakkelijk je gedachtens kunnen verzetten tijdens het lopen. Dit zal je run een stuk comfortabeler maken.
  5. Geef alles wat je hebt. Een echte runners high krijg je wanneer je alles hebt gegeven. Door jezelf te pushen is de kans op die euforie een stuk groter. Ook geeft het je dat extra stukje voldoening omdat je het toch maar weer gedaan hebt. Door jezelf te pushen zul je merken dat je extra kunt genieten van je runners high.
nv-author-image

Redactie

De redactie van Triathlon365 bestaat uit enthousiaste sporters. Zij proberen je dagelijks te voorzien van leuke artikelen over triathlon. Daarnaast krijgen zij regelmatig hulp van andere ervaren triatleten en atleten. Met deze website hoopt de redactie anderen te enthousiasmeren en informeren over deze geweldige sport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *