Wij gaan regelmatig op zoek naar leuke nieuwe apps voor op de telefoon. Naast de bekende apps, zoals Strava en Runkeeper, zijn er ook veel onbekendere applicaties die met triathlon te maken hebben. Toen wij de app Clickathlon zagen staan, werden we wel een beetje nieuwsgierig. Het spel belooft een Triathlon Sport Manager app te zijn. Het is de eerste app en gratis game waarbij je in de huid kruipt van een triatleet. Je gaat het opnemen tegen spelers van over de hele wereld. Kun jij iedereen verslaan en nummer 1 worden? Je kan allerlei soorten workouts doen. Van zwemmen, fietsen of hardlopen tot series met gewichten, crossfit en spinning. Daarnaast heb je diverse testen die je tegen rivalen kan uitvoeren. Clickathlon is niet alleen een spel, maar ook een community die elke dag groeit. Wij hebben de app uitgeprobeerd!

App opstarten en een specialiteit kiezen

Als je de Clickathlon opstart, kun je kiezen om een account aan te maken of in te loggen onder een gast-login. Daarna kies je een land. Ook moet je een specialiteit kiezen. Denk goed na. Die vaardigheid zal sneller verbeteren dan de andere tot het einde van het seizoen. Tot het volgende seizoen kun je je specialiteit niet meer veranderen. Wij kiezen in het eerste scherm voor fietsen. Daarna moet je kiezen tussen kracht + snelheid of uithoudingsvermogen. Hier kiezen we voor uithoudingsvermogen.

Clickathlon triathlon game

Clickathlon app

Begin met trainen en spelen

Train om je vaardigheden te verbeteren. Elke training kost energie en geld. Er zijn vier soorten trainingen: zwemmen, fietsen, hardlopen of gymtraining. We starten de eerste zwemtraining. Deze duurt 10 seconden. We hebben nog energie over, dus starten meteen met nog een zwemtraining. Misschien hadden we beter kunnen kiezen voor een hardloop- fiets- of gymtraining. Onze energie is voor nu op. Gelukkig wordt dit in de loop van de dag aangevuld.

Uitgebreid spel

Het spel heeft veel opties. Zo kun je nieuwe uitrusting kopen, verschillende trainingen vrijspelen en ook nieuwe uitrusting verkrijgen. Geld kan je onder andere verdienen door mee te doen met wedstrijden. Hoe hoger je eindigt tijdens een wedstrijd, des te meer geld je ontvangt. Daarnaast kun je ook een eigen verpleegster inhuren en een magazijn aanschaffen om supplementen en apparatuur in op te slaan. Je kan alles gratis vrijspelen, maar dit kost geld. Het spel verdient geld aan in-app aankopen, die zeker niet verplicht zijn. We hebben het spel nu een paar uur gespeeld, maar hebben nog lang niet alles kunnen doen. Helaas raakt jouw speler wel snel vermoeid en moet je wachten om volgende taken uit te voeren.

Veel mensen actief

Wat ons direct opviel is dat er veel mensen actief zijn in het spel. Dagelijks worden er records gezet en verbroken. Ook de chat is actief. Je kan spullen kopen op de zwarte markt. Je handelt dan direct met andere spelers. In het hoofdscherm kun je precies zien welke spelers actief zijn en welke records weer aangescherpt zijn!

Conclusie

Clickathlon is een zeer leuk initiatief met een groep fanatieke spelers, die dagelijks actief zijn. Je kan veel kanten op binnen de app. Zo kun je veel dingen uitbreiden, nieuwe spullen kopen en beter worden. Hoe meer je traint, des te beter de tijden zullen worden en hoe beter je tijdens een wedstrijd zal presteren. Je moet geen volwaardige game verwachten van enorm hoog niveau. Het spel zit (nog) vol met spelfouten. Ook zul je geen dingen leren die nuttig zijn voor het training van een triathlon in het echte leven. Het is echter wel een zeer vermakelijk spel wat je dagelijks er even bij kan pakken als je niets te doen hebt. Erg leuk dat er mensen zijn die zo’n spel hebben gemaakt. Triathlon-games zijn er namelijk niet zo veel!

Downloaden