Vitamine D is een vitamine waar heel veel mensen onvoldoende van binnen krijgen. Het is één van de vaakst voorkomende tekorten op het gebied van voedingsstoffen, net als Omega 3. Het is heel moeilijk (misschien zelfs onmogelijk) om voldoende van deze vitamine binnen te krijgen via voeding. De belangrijkste bron van deze vitamine is zonlicht. Het lichaam kan zonlicht in de huid omzetten in de D vitamine. Feit is dat we (zeker in Nederland) te weinig zonlicht zien in een jaar om op deze manier aan voldoende van de vitamine te komen. Ook het gebruik van zonnebrand kan de opname via de huid vertragen of tegenhouden. Deze vitamine zou voor de meeste mensen bijna een must zijn om te nemen!

Wat zijn de functies van vitamine D?

De vitamine heeft verschillende functies in het lichaam. Voor triatleten is het ook belangrijk om te weten dat de D vitamine belangrijk is voor een goede werking van de spieren. Daarnaast helpt het om calcium en fosfor op te nemen uit voeding. Deze stoffen zijn weer belangrijk voor sterke botten en tanden. Ook wordt botontkalking beperkt en hierdoor is er een lager risico op osteoporose op hogere leeftijd. Als laatste is de vitamine goed voor de werking van het immuunsysteem, je krijgt hier dus een betere weerstand van.

Hoe krijg je deze vitamine binnen?

Vitamine D kan je binnenkrijgen op twee verschillende manieren. Ten eerste kan jouw lichaam zelf de vetoplosbare vitamine aanmaken wanneer zonlicht in contact komt met de huid. Wel vermindert zonnebrand de opname. Ook kan de vitamine uit dierlijke en plantaardige voeding gehaald worden. Wanneer er vet of olie aanwezig is in de darmen wordt de vitamine het best opgenomen. Na de opname wordt de vitamine opgeslagen in vetweefsel en organen.

Vitamine D2 of D3?

Er zijn twee vormen van de vitamine, vitamine D2 en D3. Beide vormen worden door uv-straling gevormd. D2 is de plantaardige vorm en wordt gemaakt in bepaalde schimmels en paddenstoelen. De dierlijke variant is D3. D3 wordt gevormd in de huid  van mens en dier. Deze variant kan je goed binnenkrijgen via vette vis.
Vitamine D3, de dierlijke variant, heeft een iets sterkere werking dan de plantaardige variant.

Deze vitamine wordt vaak ook extra toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D supplementen

Zelfs wanneer je voeding eet waar de vitamine in zit is de kans groot dat je er te weinig van binnen krijgt. De vitamine wordt namelijk voor het grootste gedeelte (2/3) aangemaakt door zonlicht op de huid. Maar 1/3 komt binnen via voeding. Het kan daarom goed zijn om extra supplementen te slikken.

Eet je veganistisch? Dan kies je voor supplementen met vitamine D2 of een plantaardige D3 variant. Staat er alleen vitamine D op de verpakking? Controleer dan of de supplementen plantaardig zijn! Vaak bevatten de supplementen namelijk de dierlijke variant.

Vitamine D3 is van dierlijke oorsprong. In supplementen wordt deze vitamine vaak gemaakt van schapenwolvet.

 

Holland & Barrett13 verschillende merken die vitamine D aanbieden, ook veganistischBekijk de supplementen
Body & Fitshop7 verschillende merken, veganistische vitamine D3Bekijk de vitamine D supplementen
DeOnlineDrogist15 verschillende aanbieders, druppels, spray, pillenBekijk de vitamine D supplementen
Vitamins.nlVeel verschillende merkenBekijk de vitamine D supplementen
Voordeeldrogisterij.nlNaast supplementen ook huishoudelijke producten, cosmetica en schoonmaakspullenBekijk de supplementen
Bodyengymshop.nlNaast vitamine D supplementen ook producten voor de (duur)sporterBekijk de supplementen