Over supplementen bestaan verschillende meningen. Zo zijn er mensen die iedere dag bij het ontbijt een hele hand pillen wegslikken en mensen die vinden dat je met gezonde en gevarieerde voeding geen supplementen nodig hebt. Om goed te kunnen bepalen of jouw voeding gevarieerd en voedzaam genoeg is, zou je een bloedonderzoek aan kunnen vragen bij de huisarts of jouw voedingsschema kunnen bespreken met een diëtist. Uit vele onderzoeken is gebleken dat omega 3 één van de weinige supplementen is waar veel mensen te weinig van binnen krijgen. Daarom gaan we in deze blog wat verder in op de functies van de vetzuren en hoe je omega 3 binnen kan krijgen.

Wat is de functie van Omega 3?

Omega 3 heeft verschillende belangrijke functies voor het lichaam. Vetten in het algemeen zijn erg belangrijk voor de gezondheid, ze leveren energie en helpen bij de opname van de in vet oplosbare vitaminen, dat zijn de vitaminen A, D, E en K. Omega 3 heeft ook nog zijn eigen functies voor het lichaam. Enkele van deze functies zijn:

  • Verkleinen van het risico op hart- en vaatziekten
  • Werkt bloeddrukverlagend bij mensen met een verhoogde bloeddruk die geen medicijnen gebruiken
  • Belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuw- en hersenweefsel van ongeboren kinderen

Welke vormen van Omega 3 zijn er?

Er zijn drie verschillende vormen van omega 3. Het lichaam kan ALA ook omzetten in EPA en DHA. Echter levert dit slechts kleine hoeveelheden op van EPA en DHA. Daarom is het van belang dat, zeker vegetariërs, veganisten en mensen die weinig vette vis eten, wanneer nodig omega 3 supplementen slikken.

  • ALA (alfa-linoleenzuur) – Een plantaardige omega 3-vetzuur
  • EPA (eicosapentaeenzuur)
  • DHA (docosahexaeenzuur)

Hoe kan je Omega 3 binnen krijgen?

Je kan omega 3 op verschillende manieren binnen krijgen. Wil je de vetten binnen krijgen via voeding? Naast de “normale voedingsmiddelen” die je kan nemen om de omega 3 vetzuren EPA en DHA binnen te krijgen, zoals zalm, bestaan er ook voedingsmiddelen die verrijkt zijn met extra omega 3. Denk bijvoorbeeld aan omega 3 verrijkte eieren, smeerbare margarine met extra omega 3 en vissticks met omega 3. ALA kan je onder andere binnenkrijgen via lijnzaadolie, één van de rijkste bronnen van ALA omega 3 vetzuren. Natuurlijk kan je ook supplementen nemen met EPA en DHA vetten, dit is vooral handig voor vegetariërs en veganisten.

Omega 3 supplementen voor vegetariërs en veganisten

Bekijk plantaardige omega 3 supplementen | Vitamins.nl

Omega 3 wordt door veel mensen vaak in één zin genoemd met vette vis, of visolie omdat deze EPA en DHA bevatten. Dit is gedeeltelijk waar. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat vissen deze vetzuren halen uit algen. Tegenwoordig kunnen EPA en DHA ook rechtstreeks uit algen gehaald worden. Deze vetzuren worden dan onder andere verwerkt in supplementen. Hieronder hebben wij een aantal plantaardige omega 3 supplementen op een rijtje gezet.

omega 3

Bekijk de plantaardige Omega 3 supplementen hier