3…2…1… de triathlon start eindelijk. Het moment waar je al een poos naar toe hebt geleefd. Je zit vol met adrenaline; je gaat beginnen met het zwemonderdeel. Tijdens het trainen heb je zoveel mogelijk getraind, maar tijdens de wedstrijd is het toch allemaal anders. Er zwemmen meerdere mensen om je heen en er is geen zwarte lijn om te volgen, die je in het zwembad wel hebt. Het zwemmen in open water zorgt bij veel triatleten voor stress en angst. Met een klein beetje oefening, wat tips en trucs, kun je een stuk zekerder het water in gaan en ook nog eens wat sneller uit het water zijn! Wij hebben 7 tips op een rij gezet voor beginners en (aspirant) triatleten die moeite hebben met het zwemmen in open water.

Lees ook: 

Oefenen, oefenen, oefenen

Hoe meer open water zwemervaring je op kan doen voor de wedstrijd, des te beter. Wie vaker traint in open water, zal snel zelfverzekerder zijn en zich comfortabeler voelen in het water. Veel oefenen is echt het beste wat je kan doen. Als je toevallig in de buurt woont van water waar je eenvoudig en veilig kan zwemmen, is het natuurlijk verstandig om hier gebruik van te maken. Het is ook leuk om een open water clinic te volgen. Deze worden op veel plekken in Nederland gehouden. Belangrijk is dat je altijd veilig zwemt. In je eentje zwemmen wordt daarom afgeraden.

Koop een wetsuit

Als je geen wetsuit hebt en je wilt toch graag in open water trainen voor een wedstrijd, zou je er in één moeten investeren. Een wetsuit houdt je niet alleen warm, het zorgt ook voor drijfvermogen, waardoor je op het water blijft liggen en het makkelijker wordt om te zwemmen.

Triathlon-wetsuits hebben over het algemeen twee stijlen: volledig en mouwloos. Volledige wetsuits (mét mouwen), zijn een beetje duurder, maar zijn de meest dynamische optie. Deze houden je ook warmer. Wanneer een professionele triatleet een wetsuit in een race mag dragen, zal hij of zij vaker kiezen om een volledig wetsuit te dragen.

Mouwloze pakken zijn een andere optie. Zwemmers die meer bewegingsruimte willen bij hun armen en schouders kunnen voor dit model kiezen.

Kortom: Elk wetsuit is beter dan niets als je in open water gaat zwemmen. Helemaal als je dat aan het begin van het seizoen doet. Als je een beginner bent en je moet kiezen, zouden wij een wetsuit adviseren met mouwen.

Let op: Schaf je een wetsuit aan voor een wedstrijd, zorg er dan wel voor dat je minstens een paar keer voor de wedstrijd er mee oefent!

Koop een goede zwembril

Een zwembril kun je in allerlei verschillende soorten en maten kopen. Ook kun je deze verkrijgen in verschillende kleuren. Als het gaat om buiten in open water zwemmen, is het dragen van de juiste bril belangrijk. Het kan zelfs een groot verschil maken.

Het kiezen van de juiste zwembril wordt bepaald op basis van weersomstandigheden. Op een bewolkte of regenachtige dag kun je bijvoorbeeld kiezen voor een bril met heldere, lichtblauwe of gele lenzen. Als het een heldere en zonnige dag is, of als je ’s morgens zwemt en de zon opkomt terwijl je in het water bent, zijn gespiegelde lenzen de beste keuze. Tijdens een wedstrijd kan het verstandig zijn om twee zwembrillen mee te nemen, als je niet zeker weet wat voor weer het gaat worden.

Zwembril kopen

Opwarmen (10-15 minuten)

Eigenlijk zou je voor elke training een goede warming-up moeten doen. Ook voordat je gaat zwemmen in open water, is het belangrijk dat je een warming up doet. Tijdens trainingen is het ook goed om eerst 10-15 minuten in het water te staan en je lichaam aan de temperatuur te laten wennen. Bij enkele wedstrijden kun je voordat je met de wedstrijd begint ook even rustig wennen aan het water. Helaas is dit bij de meeste wedstrijden geen optie.

Zwem je eigen tempo

Ben je een langzame zwemmer, dan is het verstandig om niet vooraan in de groep te staan. Er is geen reden om mee te gaan in de chaos van de zwemstart. Maak je geen zorgen over het verliezen van een paar seconden, want als jij je comfortabeler voelt, zul je ook beter gaan zwemmen. Zwem gewoon in je eigen tempo en maak je geen zorgen over de andere mensen om je heen. Snellere zwemmers zullen vast wel een manier vinden om je in te halen!

Begin langzaam

Wanneer de wedstrijd begint zul je waarschijnlijk vol met adrenaline zitten. Veel triatleten hebben de neiging om veel te snel te vertrekken en daarom veel te snel te beginnen met zwemmen. Ze zwemmen dan boven hun vermogen. Vaak realiseren zij dit pas na ongeveer 200 meter, wanneer hun hartslag door het dak gaat en ze naar lucht moeten happen. Dus, in plaats van als een gek te starten, begin veel langzamer dan je normale racetempo en verhoog geleidelijk je snelheid.

Pauzeer als het niet meer gaat

Het is niet vreemd voor beginnende triatleten dat ze stress en angst ervaren als zij zwemmen in open water. Dit is normaal en kan gebeuren. Als je angst ervaart tijdens een training of wedstrijd, hoef je je niet te schamen als je even pauzeert. Draai je om en ga op je rug in het water drijven. Op deze manier krijg je je hartslag snel onder controle en voel je jezelf snel rustig worden. Hervat daarna de training of wedstrijd als je je weer beter en rustiger voelt.