Wil je sneller en efficiënter zwemmen tijdens je triathlon? Ontdek hoe je je hoofd kan positioneren tijdens het zwemmen in open water. Zwemmen in open water verschilt enorm van het normale zwembad. Hoofdpositionering is een van de belangrijkste elementen van je techniek in open water. Waarom? Zwemmen in open water is het beste maken van een niet-zo ideale omgeving. Daarbij is er ook een gebrek aan corrigerende, automatische mechanisme, die je wel hebt bij zwemmen in een zwembad (zwarte lijn, rechte wanden en zwemstroken). In dit artikel lees je tips voor hoofdpositionering voor bij het zwemmen in open water.

Lees ook: Veilig zwemmen in buitenwater

Groot verschil met een zwembad

Het staren naar de bodem van het zwembad in de klinische omstandigheden van een training of race in het zwembad, is waarschijnlijk de meest hydrodynamische positie voor het hoofd. Helaas krijg je maar zelden deze klinische omstandigheden en helderheid in open water. Wat het beste is in het zwembad, is onwaarschijnlijk het beste in open water. Waarschijnlijk moet je hoger naar de zijkanten ademen. Deze gecombineerde factoren kunnen het hoofd naar een meer gecompromitteerde positie leiden.

Meer hoofdbewegingen in open water

Als je merkt dat je tijdens het zwemmen in open water je hoofd meer beweegt, ben e zeker niet de enige. Tijdens recente onderzoeken is gebleken dat dit het geval is bij de meeste zwemmers. Echter, hoe sneller de zwemmer, hoe minder het hoofd bewoog. De allersnelste zwemmers begonnen hun hoofd bijna helemaal niet. Let wel op dat je niet klakkeloos een stijl overneemt die in onderzoeken naar voren komt als goed of als beste. Iedereen heeft zijn of haar eigen individuele stijl.

Hoofdpositionering in open water verbeteren

Om het meeste uit je zwempositie te halen, vind je hieronder enkele tips voor hoofdpositionering in open water.

  • Houd hoofdbewegingen klein en houd het hoofd zo lang mogelijk in de neutrale positie.
  • Vermijd waarneming of ademhaling hoger dan de omstandigheden voorschrijven.
  • Als het water rustig is, kun je het hoofd laag houden en kun je het hoofd positioneren als in een normaal zwembad.
  • Oefen vaak in open water, om zo deze lastige omstandigheden te oefenen.
  • Als je geen adem haalt, moet je hoofd volledig stil blijven.
  • Houd de kin laag om over-rotatie te voorkomen

Oefening om hoofdpositionering te oefenen

De onderstaande oefening helpt om de hoofdpositie te versterken. Het is belangrijk om een goede warming-up uit te voeren voordat je aan deze oefening begint.

  1. Adem elke 2e, 4e en 6e Blijf eventueel op 2 en 4, als het anders te veel vraagt van je conditie. Herhaal dit twee keer (25m zwembad).
  2. Zwem een halve lengte heen en terug op je rug. Balanceer een voorwerp, zoals een flesje water, op je voorhoofd. Zo train je het hoofd volledig stil te houden.
  3. Zwem 1 zwembadlengte terwijl je bij de 2e, 4e en 6e slag ademt aan de linkerkant. Doe dit op een rustig tempo. Focus op het stilhouden van het hoofd als je niet ademt. Houd daarna 10 seconden rust.
  4. Zwem een halve lengte heen en terug op je rug. Balanceer een voorwerp, zoals een flesje water, op je voorhoofd.
  5. Zwem 1 zwembadlengte terwijl je bij de 2e, 4e en 6e slag ademt aan de linkerkant. Doe dit op een rustig tempo. Focus op het stilhouden van het hoofd als je niet ademt. Houd daarna 10 seconden rust.
  6. Zwem een halve lengte heen en terug op je rug. Balanceer een voorwerp, zoals een flesje water, op je voorhoofd.
  7. Zwem 1 zwembadlengte en adem op de 3e, 5e en 7e Houd daarna weer 10 seconde rust.