Voordat je begint met het trainen voor een triathlon is een triathlondoel bepalen erg belangrijk. Wanneer je een doel hebt bepaald kan je een gericht trainingsschema volgen en ervoor zorgen dat de trainingen passen binnen jouw leven. Wanneer je fulltime werkt en veel overuren maakt, jonge of pasgeboren kinderen hebt en midden in een verhuizing zit, is het veel lastiger om te trainen voor een triathlon over de hele afstand. Gelukkig heb je een ruime keuze qua afstanden en wedstrijden.

Motivatie

Voordat je begint met het trainen voor een triathlon is het goed om te bedenken wat jouw motivatie is om een triathlon te voltooien. Tijdens de trainingen zullen er lastige momenten komen waar je doorheen moet. Soms moet je afspraken afzeggen omdat je moet trainen. Ook kan het zo zijn dat je een training hebt staan na een lange werkdag, zo’n dag waarbij je eigenlijk liever op de bank zou ploffen. Met een duidelijke motivatie kan je op deze momenten beter doorzetten.

Werk en andere verplichtingen

Je weet het zeker, je bent gemotiveerd genoeg om te trainen voor een triathlon. Bij het bepalen van een triathlondoel is het ook belangrijk welk doel past binnen jouw leven op dit moment en in de komende maanden. Heb je een drukke fulltime baan en zit je de komende maanden midden in een verhuizing waarbij je veel moet klussen? Dan is dit misschien niet het ideale moment om te trainen voor de hele afstand, tenzij je enorm goed kan puzzelen en naast de trainingen ook genoeg rustmomenten in kan plannen.

Familie en sociale omgeving

Verder is het een goed idee om te overleggen met je partner. Heb je een gezin met jonge kinderen? Dan zal jouw partner vaak alleen thuis zijn en op de kinderen passen terwijl jij aan het sporten bent. Wanneer jouw partner je steunt en bereid is om tijdens hardlooptrainingen mee te gaan op de fiets met de kinderen, kan je eerder kiezen voor langere afstanden. Niet alle partners zullen dit echter willen.

Verschillende triathlonafstanden

Binnen de triathlonwereld zijn er verschillende afstanden waar je voor kunt trainen. De meest bekende afstand is de hele of lange afstand, deze afstand is ontstaan tijdens de eerste Ironman wedstrijd op Hawaii. Daarna heb je de halve afstand (bij de Ironman-wedstrijden ook wel de 70.3 genoemd).
Er zijn ook kortere afstanden die fijn zijn voor starters om kennis te maken met de triathlonsport.

  • Kwart of olympische afstand
  • Achtste of sprint
  • Halve sprint
  • Mini

Een triathlondoel bepalen

Wanneer je een wedstrijd gaat kiezen, kies je niet alleen voor een afstand. Je kan ervoor kiezen om een triathlon in het binnen- of buitenland te voltooien. Het is belangrijk, zeker als je een triathlon in het buitenland wilt voltooien, om te kijken naar de omgeving en het klimaat. Hier kan je tijdens de trainingen rekening mee houden. Wanneer het parcours erg bergachtig is, zal je anders trainen dan wanneer je op een vlak parcours racet. Je kan kiezen voor een groots opgezette triathlon zoals de Ironman- of Challenge series wedstrijden of een kleinschalige triathlon. Ook kan je kijken naar de prijzen van de triathlon, voor dezelfde afstand kunnen de prijzen per wedstrijd soms wel honderden euro’s verschillen!