Het maken van een goede weekplanning waarbij je rekening houdt met het gezinsleven, werk maar ook het trainen voor een triathlon kan erg lastig zijn! Het maken van een goede planning vereist onder andere creativiteit. Veel triatleten kiezen ervoor om trainingen te verdelen over de dag in plaats van alle trainingen achter elkaar te doen. Zo zwemmen ze bijvoorbeeld voor het werken en werken ze de fietstraining af ’s avonds na het avondeten. Ook zijn er mensen die zweren bij het splitsen van een lange hardlooptraining in twee delen. Zij vinden dat er veel voordelen aan twee keer hardlopen op één dag zitten, naast tijdsmanagement.

Twee keer hardlopen op een dag een vervanging van een aaneengesloten lange duurloop?

Een vraag die bij veel mensen opkomt is de vraag of een lange training vervangen kan worden door twee kortere afstanden op een dag waarbij je wel dezelfde afstand aflegt. Hier kunnen wij meteen het antwoord op geven: Nee. Twee kortere trainingen zijn geen vervanging voor één langere training. Tijdens een lange aaneengesloten training boots je heel specifiek de wedstrijd na. Je lichaam went aan de lange afstand en je ervaart dezelfde vermoeidheid waardoor je uiteindelijk beter voorbereid bent op de wedstrijd. Toch heeft het ook veel voordelen wanneer je een lange hardlooptraining splitst in twee keer.

Opbouw naar langere afstanden

Er zijn veel sporters die twee keer hardlopen op één dag om op te bouwen naar langere afstanden. Wanneer je de eerste hardlooptraining in de ochtend voltooid kan jouw lichaam overdag uitrusten en kan je ’s avonds weer hardlopen op hetzelfde tempo en in ongeveer dezelfde hartslagzones. Je kan daarna in verloop van tijd de afstand van één training steeds iets meer verlengen.

Twee keer hardlopen op één dag ideaal voor drukke triatleten

Voor drukke triatleten die veel verplichtingen hebben is het splitsen van trainingen de ideale manier om toch genoeg uren in het trainen te stoppen. Misschien boots je niet precies het hardlopen tijdens de wedstrijd na, maar je hebt toch het effect van een lange duurloop op het lichaam. In totaal heb je toch bijvoorbeeld 20 km hardgelopen op een dag. Zo verbeter je toch je conditie en uithoudingsvermogen.

Blessures voorkomen of genezen

Twee keer hardlopen op een dag kan ook een goede methode zijn om hardnekkige blessures te voorkomen of genezen. Wanneer je een lange duurloop doet zal je merken dat je in het begin nog fris bent en geen moeite hebt om een bepaalde hartslag of snelheid aan te houden. Hoe verder je training vordert hoe groter de kans dat je moeier wordt en dat je de juiste techniek een beetje verwaarloosd. Het verwaarlozen van een goede looptechniek kan voor blessures zorgen. Wanneer je een blessure hebt kan je vaak wel korte stukjes hardlopen aan (zelfs twee keer per dag). Een langere aaneengesloten hardlooptraining wordt echter lastiger en veroorzaakt meer pijn.