Jouw gewicht heeft ook invloed op de snelheid die je tijdens een triathlon kan behalen. Iedere overtollige kilo kan jouw snelheid iets vertragen. Je moet dan namelijk meer kracht hebben om die kilo mee te “dragen”. Dat betekent echter niet dat je jezelf uit moet hongeren en geen grammetje vet meer op je lichaam mag hebben. Een gezond vetpercentage hebben betekent ook dat je voldoende energie hebt en dat je lichaam goed functioneert. Het ideale wedstrijdgewicht, wat betekent dat eigenlijk? Jouw ideale racegewicht is het gewicht waarmee je tijdens wedstrijden de snelste tijden neer kan zetten.

Jouw gewicht heeft een grotere invloed op jouw snelheid wanneer je op een heuvelachtig parcours rijdt dan op een vlak parcours.

Zo bepaal je jouw ideale wedstrijdgewicht

Het bepalen van een “ideaal” racegewicht heeft niet alleen te maken met het aantal kilo dat je weegt. Je zou hier ook moeten kijken naar je vetpercentage en spiermassa. Zo zou iemand met meer spieren hetzelfde kunnen wegen als iemand met weinig spier en een hoger vetpercentage terwijl ze er qua lichaamstype heel anders uitzien.
Toch, om een beetje een beeld te schetsen, hebben we uitgezocht hoe je een goed wedstrijdgewicht zou kunnen bepalen. We hebben hiervoor de rekensom uit Your Best Triathlon van Joe Friel gebruikt.
Wanneer je “precies” wilt weten wat jouw ideale wedstrijdgewicht is, kan je een sportmedische keuring laten doen. Daar krijg je adviezen voor je ideale “gewone” gewicht en je ideale wedstrijdgewicht.

De rekensom uit Your Best Triathlon

In het boek Your Best Triathlon van Joe Friel staat een simpele rekensom voor het wedstrijdgewicht van een gemiddelde high performance atleet.

De mannelijke atleet zou 0.38-0.41 kg wegen per cm. De vrouwelijke atlete zou 0.34-0.38 kg wegen per cm. Wanneer je meer weegt dan dit, zou jouw lichaam extra “power” moeten leveren om de extra kilo’s mee te slepen.

Niet alleen deze kilo’s zijn belangrijk, ook het gewicht van je fiets en zelfs je hardloopschoenen hebben effect op jouw tijden. Toch kunnen er risico’s ontstaan wanneer je zo licht mogelijk probeert te zijn. Zo zijn lichtere onderdelen op de fiets niet altijd beter en kan je lichaam minder goed functioneren wanneer je een te laag vetpercentage hebt.

Toewerken naar jouw ideale wedstrijdgewicht

Je weet nu ongeveer wat jouw “ideale” wedstrijdgewicht is of hoe je daar, met behulp van een sportmedische keuring achter kunt komen. Is dit wedstrijdgewicht dan het gewicht dat je koste wat het kost moet bereiken? Nee. Het is heel erg belangrijk om ook goed naar je lichaam te blijven luisteren. Het moet geen obsessie worden. Wordt je sneller en kan je jouw wedstrijdgewicht bereiken en/of blijven behouden op een gezonde en prettige manier? Dan ben je goed bezig! Voel je je lusteloos, chagrijnig en heb je weinig energie? Dan kan het zijn dat je te weinig kcal binnenkrijgt, dat je te weinig bepaalde vitamines of mineralen binnenkrijgt of dat de verhouding eiwitten, vetten en koolhydraten niet helemaal goed is. Je kan dan zelf gaan sleutelen aan jouw voedingsschema of hulp inroepen van een expert op het gebied van voeding of sportvoeding. Op Triathlon365 vind je ook enkele tips over hoe je op een gezonde manier kan afvallen.