Heb jij weleens last van duizeligheid na het zwemmen? Heb je na een (pittige) zwemtraining een draaierig gevoel wanneer je het water verlaat? Dit is geen zeldzaam iets, er zijn veel zwemmers en triatleten die er last van hebben. Maar hoe ontstaat deze duizeligheid en wat kan je er tegen doen? Dat hebben wij uitgezocht. Overigens is duizeligheid niet het enige ongemak waar je als zwemmer mee te maken kan hebben, sommige triatleten kunnen zelfs een gevoel van misselijkheid ervaren tijdens het zwemmen.

Wat is de hoofdoorzaak van deze duizeligheid?

De duizeligheid na het zwemmen heeft er bij veel zwemmers voornamelijk mee te maken dat er water in het oor komt. Hierdoor wordt de balans verstoord. Waar de ene zwemmer maar even last heeft van het draaierige gevoel bij het verlaten van het water, kan het bij andere zwemmers soms uren of zelfs dagen aanhouden.

Nog meer oorzaken van duizeligheid na het zwemmen

Het duizelige gevoel kan ook te maken hebben met de hartfrequentie, die is in het water tijdens het zwemmen vaak anders dan uit het water. Ook verplaatst het bloed zich na het zwemmen van het hoofd en bovenlichaam naar de rest van het lichaam wat het draaierige gevoel kan veroorzaken. Sommige triatleten benoemen het feit dat je onder water even je referentie kwijt bent, zeker in het buitenwater. Verder kan bij sommige triatleten ook de (wedstrijd)spanning en adrenaline een rol spelen bij het draaierige gevoel.

Heb je veel last van duizeligheid na het zwemmen en gaat het gevoel niet weg? Dan raden wij altijd aan om een bezoekje te brengen aan de huisarts.

Hoe voorkom je het draaierige gevoel na het zwemmen?

Er is gelukkig een oplossing om het draaierige gevoel na het zwemmen te voorkomen. Zeker tijdens een triathlon kan het erg vervelend zijn om het duizelige gevoel te ervaren, in de eerste wissel kan het zelfs voor wat vertraging zorgen. De oorzaak van het duizelige gevoel heeft, zoals je eerder hebt kunnen lezen, bij veel mensen te maken met water dat in het oor komt en de balans verstoord. Met het dragen van oordopjes/ earplugs voorkom je dat er water in het oor komt.

Meer oplossingen om het duizelige gevoel te voorkomen

Wanneer je nog niet zeker weet wat precies de oorzaak is van het draaierige gevoel na het zwemmen kan je ook de volgende tips eens uitproberen.

  • Zorg dat je tijdens het zwemmen recht in het water ligt en met ademhalen één brilglas onder water houdt.
  • Kijk tijdens het zwemmen in buitenwater af en toe naar voren, naar de horizon.
  • Begin rustig met zwemmen en zorg dat je even voordat je uit het water komt weer rustiger gaat zwemmen (bijvoorbeeld schoolslag), dit kan je ongeveer 10 meter voordat je het water verlaat doen. In die meters kan je jezelf ook weer oriënteren op de horizon.
  • Doe rustig aan wanneer je uit het water komt.

Welke oordopjes zijn geschikt?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben wij op internet even een zoektocht gedaan. Voor sommige mensen lijken goedkopere oordoppen voor tijdens zwemmen te helpen, andere mensen kiezen toch voor speciale oordoppen. De onderstaande oordoppen werden in ieder geval benoemd.

Binnenkort vind je op triathlon365 een review over meerdere oordoppen. Heb jij zelf ervaring met oordoppen die geen water doorlaten? Laat dan een reactie achter!

  • Alpine Zwemoordopjes
  • Macks Pillow Soft Oordopjes
  • Beter Horen of andere hoorwinkels (Hier maken ze oordopjes op maat en vaak ook nog voor een schappelijke prijs)

Wat kan je doen bij een duizeligheid na het zwemmen?

Heb je, ondanks het gebruik van oordopjes of van de andere tips, nog steeds last van een draaierig gevoel na het zwemmen? Dan is het belangrijk om rustig aan te doen wanneer je het water uit komt. Je kan bijvoorbeeld even gaan zitten tijdens het aandoen van je schoenen tijdens de wissel. Let er ook op dat je rustig gaat staan.