Veel (beginnende) triatleten hebben last van wedstrijdspanning. Deze spanning varieert van gezonde spanning tot weken/maanden voor de wedstrijd het ervaren van flinke spanningen. Deze spanningen kunnen gepaard gaan met “ramp”beelden in je hoofd en nachtmerries over alles dat maar mis zou kunnen gaan tijdens de triathlon. Wij hebben uitgezocht hoe deze spanningen ontstaan, wat de functie is en hoe je ermee om kan gaan.

Je bent niet de enige!

Wanneer je op triathlonfora gaat kijken naar ervaringen met wedstrijdspanning zie je dat je zeker niet de enige bent die er in meer of mindere mate last van heeft. En niet alleen amateurs hebben er last van, ook professionele triatleten vertellen er regelmatig over in interviews. De spanningen kunnen op verschillende manieren worden geuit. Zo controleert de ene triatleet duizenden keren het materiaal en gaat de andere triatleet extreem doemdenken.

Niet zelden wordt het thuisfront er ook knettergek van. 😉

Hoe ontstaat deze wedstrijdspanning?

Als je er zo eens over nadenkt is het best gek dat je last krijgt van wedstrijdspanning. Zeker als amateur race je toch voornamelijk je eigen wedstrijd. Fietspech, een vervelende blessure of het niet halen van je streeftijd zijn vervelend maar niet het einde van de wereld.

Toch wordt een wedstrijd vaak gezien als een “bedreigende situatie”. Bij bedreigende situaties ontstaan angstgevoelens en spanning. Lichamelijk merk je dat de ademhaling en hartslag omhoog gaan. Deze kenmerken kunnen een teken zijn van gezonde wedstrijdspanning. Gezonde wedstrijdspanning kan je helpen om juist goed te presteren en helemaal gefocust te zijn. Heb je er zo veel last van dat het jouw prestaties belemmert? Dan is het fijn om het te kunnen verminderen.

Hoe kan je de spanning verminderen?

Een van de meest gegeven tips door ervaren triatleten is dat je geen bepaalde tijd in je hoofd moet hebben. Geen grote focus op het resultaat dus. Er kan tijdens een wedstrijd van alles tegenzitten, denk aan het weer, fietspech of een onhandige actie. Ook is een veelgenoemde tip het visualiseren van de wedstrijd.
Verder is het belangrijk om je goed voor te bereiden op de wedstrijd. Voorkom veelgemaakte beginnersfouten. Tijdens trainingen kan je ook de wedstrijd nabootsen, denk bijvoorbeeld door het doen van wisseltrainingen. Zo weet je ook een beetje wat je tijdens de wedstrijd kan verwachten.

Zo werkt het visualiseren

Visualiseren werkt om wedstrijdspanning te verminderen. Je kan de eerste keer ook uitschrijven wat er allemaal belangrijk is en moet gebeuren om te kunnen finishen tijdens een wedstrijd. Bedenk bijvoorbeeld wat je voor benodigdheden je bij je moet hebben of waar je wilt starten met zwemmen. Door het visualiseren weet je van tevoren zeker dat je niks vergeet en goed voorbereid bent.

Zo kom je van extreme wedstrijdspanning af

Wanneer je niet alleen van de spanning af kan komen en de spanning je belemmert in je prestaties kan je hulp zoeken (bijvoorbeeld hier). Je sport namelijk voor je plezier en het is fijn om op een ontspannen manier naar de wedstrijd toe te werken, of vooruit met een klein beetje wedstrijdspanning dan. 😉