Fietsframes kan je in veel soorten, maten en kleuren kopen. Frames worden ook van meerdere soorten materialen gemaakt. Dit kan voor sommige mensen verwarrend zijn. Moet je kiezen voor een carbon frame of is voor jou een aluminium frame beter? In deze blog behandelen we de verschillen, eigenschappen voor- en nadelen van carbon, aluminium en stalen fietsframes.

Houten fietsen

Volgens wielerhistorici is de eerste fiets in 1817 volledig van hout gebouwd. Kort daarna werden stalen frames populair, vervolgens was aluminiumlegering de beste optie. Daarna werden hoogwaardige kwaliteitsfietsframes gemaakt van carbon. Nu zie je zelfs fietsframes van titanium. Alle vier de materialen hebben voor- en nadelen. Als je het hebt over het beste materiaal voor fietsframes moet er rekening gehouden worden met de kosten, rijstijl, oppervlakte, afstand en het gevoel. Dit heeft allemaal invloed op de keuze.

Staal: Sterk, duurzaam en zwaar

Stalen frame

Stalen frame

Op het moment zijn er meer fietsen gemaakt van staal dan welk ander materiaal dan ook. Het merk Schwinn domineerde halverwege de 20e eeuw de Amerikaanse fietsmarkt. Ze hadden iconische modellen, zoals de 10-speed Varsity en de Sting Ray stalen frames. Frames gemaakt van stalen buizen zijn duurzaam en sterk. Voordeel van een stalen frame is dat je als fietser minder last hebt van oneffenheden in het wegdek. Ook zijn stalen frames erg sterk en eenvoudig te repareren. Grootste nadeel is dat stalen frames enorm zwaar zijn. Hierdoor wordt het zeker niet aangeraden voor wielerwedstrijden, toertochten en zeker niet voor triathlons. Staal kan ook nog een gaan roesten, waardoor de fiets het liefste altijd binnen moet staan. Vochtige schuren zijn al een stuk minder geschikt.

Aluminium: Licht, stijf en minder duurzaam

Aluminium frame fiets

Wielrenfiets voor kinderen met aluminium frame | Bekijk in winkel

Mensen die al langer fietsen kunnen zich wellicht de grote ovale aluminium buizen nog herinneren. Deze werden geïntroduceerd op fietsen van de merken Klein en Cannondale. Frames gemaakt van aluminiumlegeringen zijn lichter en hebben een lagere dichtheid dan staal, zonder in te boeten aan stijfheid.

Alumiumframes zijn minder duurzaam dan staal. Als je met een aluminiumframe valt op een weg met veel loszittende stenen, dan valt dit vrij lastig te repareren. Aluminium laat zich niet zo eenvoudig buigen naar een andere vorm zoals bijvoorbeeld staal. Ook zul je meer trillingen voelen als het wegdek oneffen is.

Toch zijn fietsen met aluminiumframes, ook voor triathlonfietsen, erg populair.  Vergeleken met een stalen frame is aluminium vele malen lichter, waardoor het een hele goede optie is voor de (sportieve) fietsers. De lichte, stijve en sportieve eigenschappen zorgen er voor dat frames van aluminium veel verkocht en gebruikt worden. Ook is aluminium erg populair onder de mountainbikers.

Carbon: Ultralicht, stijf, minder duurzaam

Carbon frame fiets

Carbon frame | Bekijk in winkel

In 1998 veroverde Marco Pantani de gele trui in de Tour de France op een Bianchi-racefiets met aluminium frame. Dit is de laatste keer geweest dat een winnende fiets niet van carbon werd gemaakt. Dit materiaal staat bekend om het lichte gewicht, stijfheid en sterkte. Dit soort frames kunnen goed ontworpen worden voor zeer specifieke toepassingen. De tijdritfietsen en high-end triathlon-modellen van Tour de France zijn goede voorbeelden van frameontwerpen die de raceprestaties verbeteren.

Vroeger was de duurzaamheid en de sterkte nog niet altijd goed. Inconsistenties leidden tot scheuren en framefouten. Naarmate de productiemethoden verbeterden, werden deze problemen opgelost. High-end fietsen van grote en bekende merken zijn meestal uitgerust met frames van koolstofvezel.

De duurzaamheid is nog steeds wel een zwak punt van dit materiaal. Een botsing waarmee je bijvoorbeeld met een stalen frame een klein krasje zou oplopen, kan met een carbonframe aanzienlijke schade betekenen.

De prijzen van carbonfietsen zijn – over het algemeen – hoger dan de andere materialen. In de loop van de tijd zijn de prijzen wel gedaald, waardoor steeds meer mensen op een fiets met een carbonframe rijden.

Kanttekening

De bovenstaande voor- en nadelen van de materialen zijn erg algemeen. Er zijn bijvoorbeeld ook fietsen met een stalen frame die lichter zijn dan fietsen met een aluminiumframe. Sommige mensen zweren bij staal en aluminium als beste materialen, omdat zij carbon te fragiel vinden. Ook zijn carbonfietsen niet altijd lichter dan aluminium. Carbon wordt wel gezien als het beste materiaal voor wedstrijdrenners en triatleten die een toptijd willen neerzetten, dankzij het gewicht. Aluminium is vaak wel beter voor kortere ritten, trail riding en woon-werkverkeer. Bedenk voordat je een fiets koopt goed waar je het voor gaat gebruiken. Het is namelijk niet altijd nodig om een dure carbonfiets te kopen als bijvoorbeeld jou doel niet is om aan wielrenwedstrijden of competitief aan triathlons mee te doen.

Carbon en aluminium zijn nieuwere en steeds populairder wordende vervangers voor het stalen fietsframe. Begin 21e eeuw kreeg carbon de reputatie licht te zijn en was het de nieuwste frametechnologie. Verbeteringen in aluminiumlegeringen en frameconstructie zorgen er wel voor dat de twee framematerialen gelijkwaardig worden gezien voor het beste framemateriaal.

Vrijwel alle carbonfietsen zijn ontworpen voor competitieve racefietsers, die sneller kunnen rijden als ze op een lichtere fiets rijden. Aluminium frames zijn daarentegen beschikbaar voor weg-, berg-, cyclocross-, hybride en andere modellen fietsen, omdat ze in verschillende kwaliteiten worden geleverd.