Aanbieding: Garmin Forerunner 935 Triathlon Bundel - €109,51 korting! Bekijk de deal

Hoe maak je een structured workout in TrainingPeaks?

Trainingpeaks workout builder

Met de ingebouwde Workout Builder van TrainingPeaks kunnen triatleten en hun trainers/coaches snel en gemakkelijk gestructureerde trainingen maken. Deze kunnen onder andere worden gemaakt op basis van afstand, duur en intensiteit. Daarbij kunnen zaken zoals kracht, tempo, hartslag en inspanning worden meegenomen. Zelf een structured workout maken kan soms lastig zijn (en dan hebben we het niet over de problemen tijdens het exporteren van de workout naar een sporthorloge). Vaak doet de coach of triathlontrainer dit voor jou. Je kan ook zelf een triathlon-trainingsschema maken en deze opbouwen in TrainingPeaks. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee in het maken van een workout in TrainingPeaks.

Waarom zou je de Structured Workout Builder gebruiken?

Wanneer een coach of triatleet een gestructureerde training aan een TrainingPeaks-kalender toevoegt gaat het programma aan de slag. De Structured Workout Builder maakt allerlei berekeningen op basis van o.a. hartslag of tempo (of bereik) op basis van de drempelinstellingen van de triatleet en genereert daarna automatisch trainingsinstructies. Hierdoor is het een goed hulpmiddel voor elke triatleet die efficiënt wilt trainen. Daarnaast voorspelt de Structured Workout Builder van TrainingPeaks ook TSS waarden op basis van duur- en intensiteitsblokken die gemaakt zijn in de workout tool.

Training Stress Score (TSS) is een samengesteld getal dat rekening houdt met de duur en intensiteit van een training om tot een enkele schatting te komen van de algehele trainingsbelasting en fysiologische stress die door die trainingssessie wordt gecreëerd. Deze score wordt ook in TrainingPeaks gebruikt.

Een training opbouwen in de workout builder van TrainingPeaks

Om zelf een training te maken of om een training te maken voor iemand anders, volg je de onderstaande stappen. We gaan er vanuit dat je al een account hebt aangemaakt bij TrainingPeaks en ingelogd bent.

  1. Voeg een nieuwe training toe. Dit kan aan de kalender of aan de bibliotheek
  2. Klik op de Build Workout knop om de builder te openen
  3. Selecteer in het menu of je de training wilt maken op basis van duur of afstand. Je kan – als je voor afstand kiest – instellen dat je de afstand in kilometer wilt weergeven
  4. Selecteer de manier waarop de intensiteit van de training moet worden ingesteld (functioneel drempelvermogen, maximale hartslag, drempelhartslag, drempelsnelheid etc.)
  5. Selecteer of je een enkel intensiteitsdoel of een intensiteitsbereik wilt maken
  6. Begin met het bouwen van de training op basis van de sjablonen van TrainingPeaks of maak zelf een eigen training. Je kan kiezen uit acht blokken (zie onder het stappenplan).
  7. Zodra je een blok hebt toegevoegd kun je de duur of afstand aanpassen. Ook kan je de intensiteit voor elk blok afzonderlijk plannen. Dit doe je door de blokken te slepen. Je kan het ook handmatig aanpassen in de teksteditor.
  8. Na het maken van een blok kun je direct de details bekijken in de Workout Details editor.
  9. Voeg daarna eventueel nog specifieke cadansdoelen in per blok. Let op dat niet alle apparaten cadansdoelen ondersteunen.
  10. Voltooi de training en synchroniseer deze met een geschikt toestel, zoals een triathlonhorloge.

8 blokken van de workout builder

De acht blokken waaruit je een trainingsblok kan opbouwen zijn:

  1.  Opwarmen – een steady-state-blok van matige intensiteit
  2. Actief – vergelijkbaar met Opwarmen, maar met een hogere standaardintensiteit
  3. Herstel – een korter blok met lage intensiteit dat bedoeld is om te worden gebruikt tussen intervalreeksen
  4. Afkoelen – een blok met lage intensiteit dat bedoeld is om aan het einde van de training te gebruiken
  5. Twee stappen herhalingen
  6. Drie stap herhalingen
  7. Omhoog hellend
  8. Ramp Down
Ook interessant
trainingsschema maken
8 stappen voor het maken van een trainingsschema