Wanneer je zo fit mogelijk wilt zijn op de wedstrijddag is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan jouw ideale wedstrijdgewicht en de ideale combinatie van spiermassa en vetmassa in het lichaam. Tegenwoordig worden er veel weegschalen verkocht die claimen ook jouw vetpercentage en spiermassa te kunnen meten. Maar is dat ook zo? En wat zijn de meest betrouwbare methoden om jouw lichaamssamenstelling te meten?

Verschillende methoden om de lichaamssamenstelling te meten

Er zijn verschillende methoden om de lichaamssamenstelling te meten. Wij hebben een aantal van deze methoden op een rij gezet. We benoemen de voor- en nadelen en bespreken hoe je de verschillende methoden kan gebruiken.

Weegschaal

Een weegschaal kan je gebruiken om te kijken wat jouw gewicht is. Het is belangrijk om de weegschaal op een vast punt in het huis te zetten, een plek waar hij recht staat op een hard ondervlak. Het zou kunnen zijn dat jouw gewicht verschilt wanneer je op een andere weegschaal staat. Wanneer je één weegschaal gebruikt om te wegen kan je goed in de gaten houden of je aankomt of afvalt. Er wordt vaak aangeraden om bijvoorbeeld ééns in de maand te wegen. Het is belangrijk om dan meerdere dagen te wegen en hiervan het gemiddelde te nemen. Wanneer je net iets meer vocht vasthoudt kan het zo zijn dat je een kilo zwaarder bent op de weegschaal, de volgende dag kan je dat vocht weer kwijt zijn. Een weegschaal kan sowieso tot wel 1,5 kg naast jouw echte gewicht zitten.

Huidplooi meting

Een manier om het vetpercentage te kunnen berekenen is de huidplooi meting. Met een speciale “tang” wordt jouw vetpercentage op verschillende plekken op het lichaam gemeten. Het is belangrijk om deze meting te laten doen door iemand die er kundig in is. Een professional weet precies op welke plekken hij het vet moet meten. Omdat je eigenlijk bij iedere meting hetzelfde stukje op jouw lichaam moet meten en dit erg lastig is, is de meting niet 100% betrouwbaar.

Sportschool meting

In veel sportscholen vind je weegschalen die jouw spiermassa en vetpercentage kunnen meten. Deze werken ongeveer hetzelfde als de weegschalen die je in de winkel kunt kopen. Spieren en vlees hebben een heel lage weerstand en vet een hoge. Door het sturen van een kleine hoeveelheid elektrische stroom door het lichaam kan de weerstand gemeten worden. Deze apparaten zijn echter zeer gevoelig. Wanneer je veel gedronken hebt en een volle blaas hebt of wanneer je net getraind hebt kan het apparaat een ander resultaat weergeven. Er wordt dus vaak een strenge gebruiksaanwijzing geleverd bij de weegschalen om een zo betrouwbaar mogelijke meting te kunnen doen.

DXA (DEXA) scan

De DXA (DEXA) scan is één van de meest betrouwbare scans die je kan doen om achter jouw lichaamssamenstelling te komen. Er gaat een “arm” over het lichaam die met röntgenstralen alles meet. Deze scan wordt gebruikt om het gewicht en de dichtheid van de botten te meten als indicator voor de sterkte van je botten. Ook het vetpercentage en de vetvrije massa van het totale lichaam en per regio worden gemeten. De scan vergelijkt ook de spiermassa van de linker- en rechterlichaamshelft. Er zijn verschillende plekken waar je zo’n scan kan laten uitvoeren.