Aanbieding: Garmin Forerunner 935 Triathlon Bundel - €109,51 korting! Bekijk de deal

Racing weight: Bereik jouw ideale wedstrijdgewicht met deze tips

racing weight

Racing weight: “How to get lean for peak performance” is het boek van Matt Fitzgerald met tips om jouw ideale wedstrijdgewicht te bereiken. Er is ook een speciale app verkrijgbaar, de DQS-app, die een dieetkwaliteitsscore biedt.

Hoe bereken je jouw ideale wedstrijdgewicht?

Het is lastig om te bepalen wat jouw ideale wedstrijdgewicht is. Dit komt omdat je ook moet kijken naar de verhouding tussen het vetpercentage en de spiermassa in het lichaam. Wanneer je meer spiermassa hebt, weeg je zwaarder. Ook factoren zoals leeftijd, geslacht, genetica en een geschiedenis van overgewicht spelen bij het bepalen van het ideale wedstrijdgewicht een rol. De onderstaande calculator kan je gebruiken als je een idee wilt krijgen van het ideale wedstrijdgewicht.

Wat zijn de regels van het ‘racing weight’ programma?

In het boek ‘Racing weight: “How to get lean for peak performance” vind je verschillende regels die je kan gebruiken om jouw ideale racegewicht te bereiken. Deze regels worden gebruikt door de meeste topsporters en de resultaten worden ondersteund door de wetenschap. Hoe die regels er in de praktijk uitzien, is voor iedereen weer anders.

  1. Verbeter de kwaliteit van jouw dieet
  2. Zorg dat je jouw eetlust onder controle hebt
  3. Maak een juiste balans van energiebronnen
  4. Meet en weeg jezelf om te voortgang in de gaten te houden
  5. Plan de maaltijdmomenten
  6. Train voor jouw wedstrijdgewicht

Voedingstips van Matt Fitzgerald

Wanneer je gezonder wilt eten is het slim om de voedingsmiddelen die je niet wilt eten uit het zicht te zetten (of niet in huis te halen). De voedingsmiddelen die je juist wél wilt eten kan je in het zicht en binnen bereik houden, denk aan fruit, rauwkost en gezonde snacks zoals noten. Zorg dat je deze voedingsmiddelen altijd mee hebt zodat je minder snel geneigd bent om iets ongezonds te kopen wanneer je trek hebt.
Probeer er ook voor te zorgen dat je buiten het seizoen een gewicht bepaald waar je niet overheen wilt gaan. Het is prima als je wat kilo’s aankomt omdat je minder traint en misschien iets meer eet dan normaal. Het zou echter zonde zijn als het te veel kilo’s zijn en het veel moeite gaat kosten om deze kilo’s weer kwijt te raken.

racing weight

Trends in voeding voor (duur-) sporters

Er zijn steeds meer duursporters die af en toe (gemiddeld één keer in de week) een duurtraining doen met minder koolhydraten dan normaal. Het belangrijkste doel hiervan is het vetverbrandende vermogen van de spieren tijdens het sporten te vergroten. Binnenkort zullen we hier meer aandacht aan besteden op Triathlon365. Deze methode wordt door sporters vooral gebruikt om sportprestaties te kunnen vergroten, niet persé om gewicht te verliezen.

Voordelen van het boek ‘Racing weight’

Er zijn verschillende reviews verschenen over het boek ‘Racing weight’ van Matt Fitzgerald. Lezers vinden het boek fijn omdat er veel praktische tips en hulpmiddelen in staan. In het boek verwijst hij regelmatig naar de voedingsgewoonten van topsporters. Om deze geweldige tijden te kunnen behalen zorgen topsporters voor de meest optimale situatie. Zo ook de meest optimale voeding. Hij vertelt ook over de verschillen tussen serieuze duursporters die willen afvallen om de prestaties te verbeteren en de “gewone” mensen die willen afvallen. Het doel is anders, dus vergt het ook een andere aanpak.

Meer boeken van Matt Fitzgerald

Ook interessant
Wiggle triathlon sale juli 2020
Mega sale op triathlonartikelen bij Wiggle (tot 75% korting)