Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen

navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen

Tijdens een triathlon – en zeker tijdens een triathlon met zwemmen in buitenwater – is het belangrijk om ook te oefenen met het navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen. Je wilt natuurlijk niet tijdens het zwemonderdeel ergens ver buiten de zwemroute uitkomen. Ook wil je niet dat je tijdens het kijken zo ver met je hoofd boven het water uit komt dat je benen naar beneden zakken en je snelheid verliest.

Het belang van navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen

Wanneer je regelmatig in open water traint met zwemmen zal je het belang van navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen wel zien. Wanneer je dit niet doet kan het namelijk zijn dat je recht op de kant af zwemt of boten en andere watersporters over het hoofd ziet. Het gaat om veiligheid, maar ook om het afleggen van een zo kort mogelijke afstand. Tijdens een wedstrijd kan je voorkomen dat je tegen andere triatleten aan zwemt of dat je helemaal buiten de route uit komt. Ook wanneer je veel traint in het zwembad is het belangrijk om te oefenen met navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen.

Navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen oefenen in het zwembad

Ook in het zwembad is het belangrijk om te oefenen met navigeren en vooruit kijken tijdens het zwemmen. Je kan bijvoorbeeld regelmatig kijken naar een punt aan het uiteinde van het zwembad. Vind je het lastig om in een rechte lijn te zwemmen? Dan kan je ook proberen om je ogen onder water dicht te knijpen zodat je niet de lijnen op de bodem van het zwembad kan volgen. Natuurlijk is het wel handig om dit alleen te doen als het niet te druk is in het water en je er veilig mee kan oefenen.

De meest effectieve manier om te kijken tijdens het zwemmen

Een valkuil van het kijken tijdens het zwemmen is dat veel zwemmers hun hoofd zo ver optillen dat de benen en heupen naar beneden zakken. Hierdoor wordt de waterweerstand groter en verlies je veel snelheid. De kunst is dus om je ogen zo ver uit het water te laten komen dat je kan zien waar je heen gaat, maar niet zo ver dat je heupen en benen zinken. Ook is het slim om na het kijken adem te halen en verder te zwemmen. Hierdoor zwem je efficiënter dan wanneer je na het kijken apart je hoofd moet optillen om te ademen.

Zo combineer je kijken en ademen

De meest effectieve manier om te kijken tijdens het zwemmen is om je ogen net boven het water uit te laten komen en daarna te ademen. Je kijkt op het moment dat je arm insteekt (de arm aan de kant waar je níet ademt). Na het kijken draai je meteen om op de normale manier adem te kunnen halen.

Om de hoeveel slagen moet je kijken?

Hoe vaak je moet kijken is per persoon verschillend. Na veel oefening lukt het jou misschien beter om een bepaalde lijn in het water aan te houden zonder heel vaak te hoeven kijken. Merk je dat je snel afwijkt van de lijn die je wilt zwemmen? Dan is het slim om vaker te kijken. Er wordt vaak aangeraden om minimaal één keer te kijken per 10 slagen. Voor de één zal dat gemiddeld om de 6 tot 8 slagen zijn en voor de ander vaker of juist minder vaak.

Nog meer handige “kijktips”

Tijdens het zwemmen in open water kan je ook een punt kiezen op de kant dat je tijdens het ademhalen in een flits kan zien. Zo kan je je tijdens het zwemmen ook beter oriënteren op waar je bent en of je nog in een juiste lijn zwemt. Verder is het belangrijk om een goede zwembril aan te schaffen. Op zonnige dagen kan je beter een zwembril dragen met donker gekleurde glazen. Hierdoor wordt je tijdens het kijken niet verblindt door de zon en door het verschil tussen donker onder water en licht boven water. Draag je een bril? Dan is een zwembril op sterkte wel een goed idee! Vaak kan je in een rechtere lijn zwemmen wanneer jouw zwemtechniek helemaal in orde is.

Ook interessant
Best bezochte artikelen
Best bezochte pagina’s en artikelen van het eerste half jaar