Aanbieding: Sanbo Massage Gun: Bekijk de deal

Off season techniek training

off season techniek training
Photo by Amine Rock Hoovr on Unsplash

Het grootste gedeelte van de herfst en de winter worden in de triathlonwereld gezien als off season. Voor veel triatleten is de grote vraag “Hoe train je buiten het wedstrijdseizoen”? Beginnende triatleten bouwen in off season aan een hogere belastbaarheid door veel te trainen in zone 2 en de afstanden heel rustig uit te bouwen. Triatleten die al een goede basisconditie hebben willen er in de winter vooral voor zorgen dat het lichaam de brandstof zo efficiënt mogelijk kan gebruiken. Hier kan je onder andere aan werken door off season techniek training te doen.

Off season techniek training voor tijdens het zwemmen

De sport waarbij je de meeste winst zal boeken wanneer je een juiste techniek hebt is het zwemmen. Uiteraard zou het veel winst opleveren wanneer je aan een juiste techniek zou kunnen werken met behulp van een zwemcoach of zwemtrainer. Ook het doen van een zwemanalyse (met behulp van onderwatervideo’s) kan heel fijn zijn om jouw zwemtechniek bij te schaven. In de trainingen kan je in 30 minuten steeds intervallen van zo’n 25 meter zwemmen. Bij elke snelle 25 meter focus je je op één vaardigheid, zoals bijvoorbeeld op de beenslag. Je kan na de interval even stoppen, al is het in deze tijd waarschijnlijk slimmer om even heel rustig uit te zwemmen voordat je aan de volgende interval begint.

Techniek training tijdens het fietsen

Wanneer je zo efficiënt mogelijk wilt fietsen is het vooral belangrijk om te kijken naar jouw positie op de fiets. Je wilt zo aerodynamisch mogelijk op de fiets zitten. Ook wil je dat deze aerodynamische houding ook nog comfortabel is (zeker tijdens langere afstanden) en dat jouw lichaam zo veel mogelijk kracht kan gebruiken. Aan het begin van het off season kan je een bikefitting laten doen. Een expert kan zo de juiste fietshouding voor jou bepalen. Op Triathlon365 vind je een lijst met bikefitters in Nederland.

Off season training voor tijdens het hardlopen

In de herfst en winter is het belangrijk om te werken aan een goede looptechniek. Het hardlooponderdeel is het laatste onderdeel en vaak begin je hier ook vermoeid te raken. Hoe moeier je wordt, hoe groter de kans dat je hardlooptechniek niet helemaal meer is wat het zou moeten zijn. Ook bij het hardlopen is het fijn als er een hardloopcoach mee kijkt naar jouw looptechniek. Ook loop je beter wanneer je de juiste hardloopschoenen draagt. Ook hier is het weer slim om regelmatig kortere afstanden te lopen in plaats van één keer in de week een langere afstand. Tijdens een training kan je korte intervallen doen van bijvoorbeeld 20 seconden. Tijdens deze intervallen is het belangrijk om je te focussen op één techniek punt.  

Ook interessant
gel als voeding tijdens een triathlon
Gel als voeding tijdens een triathlon