Eén van de dingen die triatleten ervaren als een van moeilijkste elementen van de triatlonsport is het hardlooponderdeel dat direct volgt op het fietsen. Hardlopen na het fietsen is bijna niet te vergelijken met een losse hardlooptraining of hardloopwedstrijd. Je benen kunnen in het begin bijna aanvoelen als rubber en het duurt even voordat dat gevoel weer een beetje is weggetrokken. Wil je snel en blessurevrij hardlopen na het fietsen? Lees dan de onderstaande tips en ga aan de slag!

Doe regelmatig koppeltrainingen

Om je lichaam te laten wennen aan het hardlopen na het fietsen hoef je eigenlijk maar één ding te doen. Dat is namelijk veel oefenen! Plan, zeker wanneer de wedstrijd steeds dichterbij komt, veel koppeltrainingen in. Kies er in het begin voor om de afstanden en intensiteit nog wat lager te houden en bouw dit langzaam uit. Kies bijvoorbeeld voor een korter fietsrondje en loop ga daarna jouw normale hardlooptraining doen. Of trek na een lange fietstraining toch even je hardloopschoenen aan om een paar kilometer te lopen. Hierdoor went je lichaam aan het gevoel en gaat het hardlopen na het fietsen steeds beter.

Train met vermoeide benen

Heb je doordeweeks weinig tijd om koppeltrainingen in te plannen? Geen probleem! Plan dan regelmatig een hardlooptraining na een zware fietstraining. Dit kan op dezelfde dag of een dag later. Door deze aanpak te gebruiken begin je een hardlooptraining met vermoeide benen. Je bootst op deze manier de vermoeide benen tijdens de wedstrijd na. Het gevoel zal wel iets verschillen van het gevoel tijdens een koppeltraining, maar toch zal het meer in de buurt komen van het gevoel in je benen dat je ervaart tijdens een wedstrijd.

hardloopschoenen

Blijf ten alle tijden goed op je techniek letten!

Of je nou een koppeltraining doet, een lange duurloop of dat je traint met vermoeide benen, het is erg belangrijk om goed op je techniek te blijven letten. Hoe vermoeider jouw lichaam wordt hoe makkelijker je (onbewust) de juiste techniek gaat verslonzen. Wanneer je geen aandacht hebt voor de juiste looptechniek en je door vermoeidheid technisch minder goed gaat lopen, is er een grotere kans dat je last krijgt van blessures. En dat wil je nou juist niet hebben!

Werk aan je techniek en mobiliteit met speciale

oefeningen

Onder de vorige tip kan je lezen dat je een grotere kans hebt op blessures wanneer je niet let op het behouden van de juiste looptechniek, ook wanneer je vermoeide benen hebt. Een juiste looptechniek kan je behouden door er bewust op te blijven letten, maar ook door regelmatig te werken aan je looptechniek en mobiliteit. Aan je looptechniek kan je werken door regelmatig loopscholing te doen en door aan een trainer te vragen of hij/zij extra op kan letten en eventueel feedback kan geven. Verder kan je werken aan jouw mobiliteit. Dit kan je doen door regelmatig te rekken, gebruik te maken van bijvoorbeeld een foamroller en door verschillende mobiliteitsoefeningen te doen. Het is niet voor niks dat een aantal proftriatleten ook zweren bij yoga als aanvulling op de standaard triathlontrainingen.

foamroller

Loop voldoende in aanloop naar de geplande wedstrijd(en)

Dit klinkt misschien gek, maar het is enorm belangrijk dat je genoeg hardlooptrainingen inplant in de aanloop naar de geplande wedstrijd(en). Kilometers maken is ontzettend belangrijk om goed voorbereid te zijn op de wedstrijd! Zeker met hardlopen is het erg belangrijk dat je zorgt voor een geleidelijke opbouw van het aantal kilometers en van de intensiteit en snelheid van de trainingen. Hardlopen is het onderdeel waar bij veel (tri)atleten de meeste blessures ontstaan. Door de trainingen geleidelijk op te bouwen verklein je de kans om geblesseerd te raken.

Kijk ook eens naar het fiets- en zwemonderdeel

Blijf je, ook na het toepassen van de bovenstaande tips, rubberen benen houden tijdens het hardlopen in een triathlon? Kijk dan ook eens naar het zwem- en fietsonderdeel. Het zou namelijk kunnen zijn dat je tijdens deze onderdelen teveel energie kwijt raakt waardoor het lopen dus een stuk minder goed gaat. Wanneer dat het geval is kan je beter energie steken in het verbeteren van deze onderdelen waardoor het lopen uiteindelijk ook makkelijker zal gaan. Je kan met alle inzet werken aan de juiste looptechniek en aan de perfecte looptrainingen maar als je al kapot bent na het zwemmen en fietsen zal dit geen effect hebben. Kijk dus goed welk probleem je aan moet pakken.

Kijk kritisch naar je gewicht

Het is niet voor niets zo dat snelle lopers (en misschien zelfs snelle duursporters) letten op hun voeding en gewicht. Wanneer je overgewicht hebt of misschien zelfs maar een aantal kilootjes teveel, draag je het toch mee tijdens het sporten. Wanneer je wat gewicht kwijt raakt en serieus aandacht besteed aan afvallen, zal je ook sneller gaan lopen en fietsen. Let op: Je hoeft ook niet graatmager te worden met geen enkel grammetje vet meer op je lichaam. Jouw lichaam heeft ook voldoende kracht en energie nodig om goede prestaties te kunnen leveren.