Als beginnende triatleet zit je waarschijnlijk vol met vragen. Logisch ook! Je krijgt te maken met drie sporten, wissels tussen de sporten en nog veel meer! Triatleten krijgen ook vaak vragen van beginnende triatleten en mensen die interesse hebben in deze prachtige duursport. Eerder schreven we al over de meest gemaakte beginnersfouten. In dit artikel lees je over de vragen die het meest gesteld worden door beginners. De vragen zijn opgesplitst in de onderdelen zwemmen, fietsen, hardlopen, overgangen en algemeen.

Vragen over het zwemonderdeel

duizeligheid na het zwemmen

Moet je verplicht borstcrawl zwemmen tijdens een triathlon?

Nee. Je mag zelf zwemmen hoe je wilt. Tijdens veel wedstrijden is de rugslag wel verboden. Dit is wel afhankelijk van de regels van de organisatie van de triathlon. Bij veel organisaties is de rugslag een teken dat het niet goed met je gaat. Je mag wel altijd gewoon schoolslag zwemmen. Veel beginners en mensen die hun eerste triathlon doen zwemmen deze gewoon volledig (of in delen) schoolslag. Zolang je maar binnen de vooraf aangegeven tijd met het zwemonderdeel klaar bent. Voor langere afstanden is het aan te raden om vooraf goed de borstcrawl te trainen.

Kan ik een zwembril voor in het zwembad gebruiken?

Je bent vrij om zelf een zwembril te kiezen. Toch wordt er aangeraden om een zwembril te kopen die geschikt is voor open water. Je hebt veel verschillende soorten zwembrillen. Het voordeel van een zwembril geschikt voor open water is dat deze het buitenlicht beter filteren, waardoor je meer zicht hebt en minder snel misselijk en duizelig wordt tijdens en na het zwemmen.

Mag je altijd een wetsuit dragen?

Nee. Er zijn strenge regels opgesteld met betrekking tot wanneer je wel of geen wetsuit aan mag tijdens een triathlon. Dit is afhankelijk van de watertemperatuur. De organisatie zal je altijd goed op de hoogte houden voor de wedstrijd. Meestal kun je de regels en informatie over de huidige watertemperatuur volgen op de website of Facebookpagina van de organisatie van de triathlon waar je aan meedoet.

Hoe kun je snel een wetsuit uittrekken?

Een wetsuit uittrekken tijdens de eerste wissel is een hele kunst. Het beste kun je dit onderdeel veel oefenen. Wij hebben een uitgebreide blog geschreven over hoe je snel een wetsuit aan en uittrekken. In de onderstaande video kun je een Engelstalige uitleg bekijken over dit onderwerp.


Hoe bewaar ik een wetsuit goed als ik deze een tijd niet gebruik?

Een wetsuit kopen is vaak een dure aangelegenheid. Het is erg belangrijk dat je een wetsuit goed bewaard en goed onderhoud. Spoel na elke training (binnen- en buitenwater) je wetsuit goed uit met water. Laat het wetsuit drogen op een hanger. Je kan hier een speciale wetsuit hanger voor kopen. Deze is onder andere via deze link verkrijgbaar bij de sportwinkel Decathlon.

Het kan zijn dat je een wetsuit een tijd niet gaat gebruiken. Het beste kun je dan de wetsuit voorzichtig opbouwen. Je ziet in de onderstaande video goed hoe je dit het beste kan doen.

Hoe kan ik de chaos van een openwaterzwemstart vermijden?

Tijdens veel wedstrijden start je met een grote groep tegelijk in het water. De start wordt door veel triatleten als chaotisch ervaren. Je kan het beste aan de zijkant starten als je de grootste chaos wilt vermijden. Binnenkort kun je op onze website een uitgebreid artikel lezen met tips voor de zwemstart tijdens triathlons.

Mag ik een neusclip gebruiken?

Ja, dat is zeker geen probleem. Je mag daarnaast ook gebruik maken van een badmuts, zwembril, wetsuit/trisuit.

Vragen over het fietsonderdeel

fietsen met tegenwind

Wat is het verschil tussen een tri-bike en een normale racefiets?

Het grootste verschil zit in de geometrie van de fiets. Op een triathlonfiets zit je met het bovenlichaam lager en meer naar voren toe. Naast aerodynamische voordelen, heeft het ook voordelen voor de overgang van fietsen naar hardlopen, omdat de heup-been-hoek net iets anders is dan bij de normale racefiets. Toch hebben de meeste triatleten – en al helemaal de beginners – geen triathlonfiets in bezit, maar voltooien zij de triathlon gewoon op een racefiets.

Mag ik een triathlon doen met een normale wielrenfiets/racefiets?

Ja! Dat is geen enkel probleem. Voor de korte afstanden zien we ook wel dat mensen op een sportieve mountainbike rijden. Toch raden wij altijd aan om een triathlon te doen met een racefiets. Zo ben je vaak toch net wat sneller.

Hoe kan ik mijn FTP (Functional Threshold Power) uitrekenen?

Functional Threshold Power (FTP) is het hoogste gemiddelde vermogen dat je 60 minuten lang kan volhouden. Je kan deze uitrekenen door een fietstest van 20 minuten uit te voeren en 95% van je gemiddelde vermogen voor de rit te berekenen. Je hebt dan wel een vermogensmeter/powermeter nodig om deze resultaten te berekenen. Sommige geavanceerde indoortrainers kunnen, zoals een Wattbike, kunnen dit ook berekenen.

Wat is het verschil tussen turbo’s en rollers?

Met een turbo is de fiets eraan bevestigd: op rollers moet je erop balanceren. Beide zijn ideale indoortrainers. Global Cycling Network behandeld dit onderwerp in de onderstaande video.


Wat voor cadans moet ik fietsen tijdens een triathlon?

Iedereen is anders. Jouw ideale cadans tijdens een triathlon kan afwijken van die van andere triatleten. Studies hebben aangetoond dat ongeveer 90 RPM een goed cijfer is om naar te streven. RPM staat in deze zin voor omwentelingen per minuut. Zwaardere triatleten zijn meestal efficiënter bij lagere cadans, dus een zwaarder verzetje.

Vragen over het hardlooponderdeel

Snelheid hardlopen verbeteren

Wat is een negatieve split?

Een negatieve split is dat je de eerste helft van het hardlooponderdeel minder snel loopt en het tweede gedeelte met een hogere snelheid voltooid. Dit heeft voor veel sporters een mentaal voordeel. Je moet dus in de eerste helft minder snel lopen, zodat je de tweede helft minder vermoeid bent en de laatste kilometers minder een strijd worden.

Wat is overpronatie?

Pronatie is de manier waarop jouw voet kantelt tijdens het hartlopen. De ene hardloper proneert meer dan de ander. Wanneer de hardloper meer proneert, dan heet dit overpronatie. Minder proneren wordt onderpronatie genoemd. In de onderstaande video kun je een uitleg bekijken over dit begrip.

Is het slim om ook off-road hardlopen te trainen?

Hardlooptrainingen afwisselen tussen off-road en gewoon op de weg trainen kan veel voordelen met zich mee brengen. Zo versterkt off-road hardlopen onder andere de buik- en rugspieren en is het (vaak) leuker om te doen dan alleen op de weg rennen. Het kan zeker geen kwaad om dit tijdens een triathlontraining af te wisselen!

Vragen over triathlon in het algemeen en de overgangen T1 en T2

Triathlon afstanden

Zijn triathlons gevaarlijk?

Net zoals alle andere sporten is het meedoen aan het triathlon niet zonder gevaar. Tijdens het open water zwemmen kun je gewond raken, omdat een andere deelnemer hard tegen jou aankomt. Fietsen kunnen in elkaar verstrengeld raken en je kunt crashen op hoge snelheid. Kramp en uitdroging kunnen gevaren zijn tijdens het hardlopen. Het is daarom erg belangrijk dat je veel traint. Hoe vaker je een sport uitoefent, des te beter je er in wordt en des te veiliger de sport voor jou wordt. Triatleten doen er ook goed aan om een arts te raadplegen en een uitgebreide gezondsheidscheck (sportmedische test) te laten uitvoeren. De sport is niet gevaarlijker dan gemiddelde andere actieve sporten.

Ik heb last van zware benen na de wissels

Als je van de ene naar de andere sport wisselt, kun je een zwaar gevoel in de benen ervaren. In het Engels heet dit “jelly legs”. Vooral de T2 wissel van fietsen naar hardlopen staat hier bekend om. Maak je geen zorgen. Dit zal afnemen als je in je ritme komt tijdens het hardlopen. Het is wel belangrijk om tijdens de voorbereiding goed de wissels te trainen, zodat je tijdens de wedstrijd niet voor een verassing komt te staan. Ga regelmatig na een fietstraining hardlopen.

Wat zijn de regels voor het dragen van een helm in de T1 wissel?

Alle deelnemers moeten hun helm op hun hoofd hebben bevestigd vanaf het moment dat ze hun fiets uit het rek halen vóór het begin van het fietsonderdeel, tot nadat ze hun fiets op het rek hebben geplaatst na de afwerking van het fietsonderdeel. Als je dit niet doet, kan dit leiden tot een tijdstraf. Dit is de algemene regel, maar het kan per organisatie soms verschillen. Bekijk dus altijd het reglement van de triathlon waar jij aan deelneemt.

Hoe belangrijk zijn rustdagen?

Rustdagen zijn absoluut noodzakelijk tijdens een goede training voor een triatlon. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen na een (zware) training. Als je je lichaam niet toestaat om te rusten, zul je snel vermoeid raken. Hierdoor dalen je prestaties en kun je zelfs blessures oplopen. Zorg er altijd voor dat je voldoende rustdagen in jouw trainingsschema plant.

Wat zijn de regels tijdens een Ironman voor de toeschouwers? Mogen zij helpen of dingen aangeven?

Deze regels zijn heel streng bij de meeste wedstrijden. Dit kan per organisatie verschillen. Volgens het bestuursorgaan WTC (vrij vertaald):  “Vrienden, familieleden, coaches of supporters mogen niet fietsen, rijden of rennen naast een atleet, mogen geen voedsel of andere items doorgeven aan een atleet en moeten worden gewaarschuwd om volledig uit de buurt te blijven van alle atleten om de diskwalificatie van een atleet te voorkomen”.

Hoe gaan triatleten tijdens de wedstrijd naar het toilet?

Bij alle wedstrijden is de mogelijkheid om voor de start naar het toilet te gaan. Op diverse plekken langs het parcours zijn er vaak mobiele toiletten geplaatst. Bij de meeste wedstrijden kun je in de wisselzones tijdens de wedstrijd ook naar het toilet.