Van wie kan je nou beter leren over triathlon dan van de professionele triatleten? Professioneel triatlete Chrissie Wellington gaf een aantal handige triathlon tips in de week voor de Ironman in Kona een aantal jaar geleden. Wij hebben deze tips op een rij gezet.

7 triathlon tips van Chrissie Wellington

In de onderstaande YouTube video geeft Chrissie Wellington een week voor de Ironman in Kona verschillende tips voor triatleten. Het zijn tips voor het zwemmen, fietsen en lopen maar ook mentale tips waar je veel aan hebt tijdens een triathlon.

1. Zwemparcours verkennen

Probeer minimaal 1 keer het zwemparcours te verkennen voor de wedstrijd! Tijdens het zwemmen in de zee is het handig om een aantal punten op te slaan. Hier kan je je tijdens het zwemmen op focussen om de juiste richting op te gaan.

2. Neem twee zwembrillen mee

Wanneer je zwemt op een heldere en zonnige dag en zeker wanneer de zon laag staat is het handig om een zwembril te dragen met donkere glazen. Deze donkere glazen werken als een zonnebril en zorgen voor beter zicht wanneer het zonnig is. Verder zorgen de donkere glazen voor een minder groot verschil tussen de donkere wereld onder water en de lichte wereld boven water. Dat verschil zou anders misselijkheid of duizeligheid kunnen veroorzaken. Op een bewolkte dag heb je juist beter zicht wanneer je een zwembril draagt met lichte glazen. Neem dus altijd een zwembril mee met lichte glazen en met donkere glazen in de wisselzone.

3. Gebruik de verzorgingsposten om een andere houding aan te nemen op de fiets

Het kan voor jouw lichaam best vervelend en pijnlijk zijn om tijdens het hele fietsparcours in dezelfde houding te zitten. Zeker wanneer je tijdens een hele triathlon 180 km in dezelfde houding moet zitten. Het kan helpen als je bij iedere verzorgingspost even een beetje rechtop gaat zitten en even een beetje rekt en strekt tijdens het fietsen. Ook kan je even iets anders op het zadel gaan zitten. Je kan er ook voor kiezen om wat voeding of bidons aan te pakken. “Your body will thank you”.

4. Blijf in het moment tijdens het hardlooponderdeel

Door in het moment te blijven en het hardlooponderdeel te verdelen in kleinere stukken kan je het voor jezelf mentaal makkelijker maken. Christie Wellington denkt bij het hardlooponderdeel nooit aan de hele marathon. Ze denkt liever aan 4 keer 10 km.

5. Gebruik de sponsen en eventueel het ijs om jezelf te koelen

Deze tips zijn zeker belangrijk wanneer je van plan bent een triathlon te voltooien tijdens warmer weer. Probeer ijsklontjes in je hand te houden en stop sponzen in je kleding om je lichaam een handje te helpen met afkoelen van het lichaam. Het zou mooi zijn als je dit ook kan oefenen tijdens trainingen zodat je lichaam er ook aan kan wennen.

6. Mentale voorbereiding volgens Chrissie Wellington

In de voorbereiding op een triathlon kan het heel waardevol zijn om te oefenen met het visualiseren van de wedstrijd. Dit kan goed wanneer je in een stille kamer ligt of zit en jezelf visualiseert tijdens de wedstrijd met een sterk en goed gevoel. Ook kan het helpen om te visualiseren wat je zou doen wanneer er tijdens de race iets anders loopt dan hoe je het zelf had gewild of bedacht. Zo ben je hier tijdens de race ook goed op voorbereid.

7. Geniet van de race

Vergeet tijdens de wedstrijd ook niet te genieten! Denk aan al het harde werk wat je hebt gedaan om jezelf voor te bereiden op de race. Succes namens Chrissie Wellington!