Dit is een gastblog van Arie Heerschap van Emergo Tri Sports

Het is een bekende vraag voor de triatleet: Moet ik nu wel of niet een fietsmeting doen? Waarom zou ik dat überhaupt moeten willen? In de komende maanden schrijf ik een aantal blogs over de fietsmeting met als doel om meer inzicht te geven in het waarom, wat en hoe van de fietsmeting. In deze eerste blog staat de vraag centraal wat een fietsmeting eigenlijk is.

De fietsmeting: welke dan?

De fietsmeting lijkt een hedendaags verschijnsel, maar is dat natuurlijk niet. Al in de vroegste jaren van de wielersport was er het begrip dat de fiets qua afstelling bij de wielrenner moet passen. En niet andersom. Er zijn verhalen dat profrenners bijna maniakaal op zoek waren naar de optimale fietspositie. Een groot wielrenner als Eddy Merckx (525 profoverwinningen) kon bijvoorbeeld langdurig sleutelen voor 1 of 2 millimeter verschil in zadelhoogte.

Rond het fenomeen fietsmeting is ook sprake van een begripsverwarring, dat ik in deze blog probeer uit te leggen. We kennen eigenlijk twee vormen van de fietsmeting, die door fietsers steevast door elkaar gebruikt worden. Om het onderscheid te duiden, introduceer ik twee Engelse termen: ‘Bikesizing’ en ‘Bikefitting’.

Bikesizing

Bikesizing is het zoeken naar de passende framemaat op basis van de lichaamsmaten. Op zich al een uitdaging gezien de vele verschillende vormen en bijbehorende geometrieën die tegenwoordig gehanteerd worden: Aero, Endurance, Gravel, etc. De Bikesizing kan je zelf doen, bijvoorbeeld als je online shopt bij de fabrikant (de zogenaamde configurator) of bij de lokale fietsenwinkel, die vaak ook bereid zijn je daarbij te helpen (gratis als je daar ook de fiets koopt). Bikesizing is een “recht toe – recht aan” proces, dat ongeveer 10 minuten kost. Bij aflevering via de fietsenwinkel vind een afstelling plaats van je zadel- en stuurpositie. Koop je online, dan kan je zelf aan de slag met het zadel en stuur.

Bikefitting

Bikefitting is het zoeken naar de optimale fietshouding, vaak op basis van een zogenaamde dynamische meting. Dynamisch wil zeggen dat de fietsbeweging centraal staat. Je fiets wordt geplaatst in een indoor trainer en de bikefitter zal vanuit zijn analyse van jouw fietsbeweging stap voor stap op zoek gaan naar de benodigde aanpassingen. Deze aanpassingen kunnen ook betekenen dat je het advies krijgt om een ander zadel, stuur, schoenen, etc. aan te schaffen. Keuzes die voorbijgaan aan de standaard ‘fabrieksinstellingen’ van een geleverde fiets. Aan elk van die keuzes zit dan ook weer een kostenplaatje.

Bikefitting is een complex proces, waarin het vraag- en antwoordspel tussen jezelf en je bikefitter belangrijk is om tot die optimale fietshouding te komen. Reken erop dat een Bikefitting circa 2 tot 2,5 uur kan duren. Bikefitting wordt aangeboden door fietsenwinkels en gespecialiseerde bikefitters. Door de complexiteit en de tijdsduur is een Bikefitting vanzelfsprekend duurder.

Hoe gevoelig ben jij?

Nu we helderheid hebben over het begrip fietsmeting, speelt er nog een ander fenomeen dat het maakt dat een fietsmeting niet voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn. Het fenomeen van gevoeligheid van je lichaam voor een bepaalde fietshouding.

De ervaring leert dat niet ieder lichaam even sterk gereageerd. Sommige wielrenners voelen zich even comfortabel op een racefiets met een stuurpen van 6 centimeter als een racefiets met een stuurpen van 8 centimeter. Ze hebben een grote tolerantie in hun fietsbeweging en fietshouding. Men noemt deze groep ook wel de ‘macro-absorbers’.

Een andere groep, de zogenaamde ‘micro-adjusters’, zijn juist weer zeer gevoelig voor de kleinste veranderingen in de fietsafstelling. Een kleine aanpassing van de fietsafstelling leidt direct tot minder comfort en kan zelfs leiden tot langdurige blessures.

Zo bekeken heeft een macro-absorber in principe voldoende aan een bikesizing en een micro-adjuster heeft juist behoefte aan een bikefitting.

Conclusie

Welke fietsmeting het beste bij jou past, is dus in eerste instantie afhankelijk van jouw inschatting hoe jouw lichaam reageert op de fietspositie. En hoeveel je ervoor over hebt om het eventuele risico van langdurige blessures te vermijden.

In de volgende blog een uitleg over het proces van de bikefitting.